Hei!
Er det noen her inne på forumet som har erfaring med lange bilturer med katter? Jeg har to stk som ikke er noe begeistret for å være i bur eller kjøre bil. Mye grining og piping. Jeg har aldri kjørt noe spesielt langt med dem, kun til og fra dyrlege, men nå skal jeg altså på en biltur som tar rundt 12 timer. Kattene må være med siden bilturen er pga av jeg skal flytte til nytt sted. Dyrlegen har gitt meg noe beroligende, men jeg kjenner jeg er veldig skeptisk. Fikk beskjed om å teste de ut på forhånd, for det er mange katter som får motsatt effekt. I tillegg har jeg forstått det slik at kattene vil stritte i mot med alt de har, for ikke å bli sløve osv. At dette faktisk kan være mer stressende for de enn selve bilturen og buret.
Er det noen her som kan gi noen råd eller tisp?:)
Biltur med (uvant) katt er et valg mellom mange vonder.
Noen katter roer seg etter et par mil og avfinner seg. Jeg har hatt et par sånne.
Noen katter er like vettaskremte hele veien... En av våre nå driter seg ut kun på 11km til dyrlegen... Vi har kjørt for lite med henne før også.
Beroligende kan virke - men kan også føre til at du har en halvt fotlaus (altså bakpart utav kontroll), halvt hysterisk katt...
Buret kan du jo venne dem til med å la det være i stua sammen med kattene nå framover. Og så finnes det en spray med katteferhormoner - feliway - som kan virke beroligende på katter. (Det lukter kattemamma, visstnok.)
Jeg drasser med meg katta på bilturer a 5 timer hver vei flere ganger i året, han synes IKKE det er gøy, men han innfinner seg etter kort tid, heldigvis, etter mye piping og mjauing.
De første gangene spraya jeg buret med kattemynte. Det får du kjøpt på dyrebutikker, og det kan sløve kattene på en naturlig og litt mer ufarlig måte, og de blir veeeeldig fornøyde av det. Det er ikke uten grunn at det gjerne kalles kattehasj. :D Nå er det ikke absolutt alle katter som liker eller får noen effekt av det, men det kan jo være verdt et forsøk?
Ellers snakker jeg en del med han med rolig stemme og stikker en og annen finger inn i buret, sånn at han vet jeg er der (jeg kjører ikke).
Og den eneste måten å få han i buret på, om det er noe problem, er rett og slett å sette buret på høykant og ta han i nakkeskinnet og slippe han oppi. Nå skal man ikke holde voksne katter i nakkeskinnet lenge av gangen, men det er i grunn bare fra jeg får tak i han, til han er i buret.
Lykke til!
Takk for svar!
Jeg føler kanskje at jeg bare tar den "harde" veien, og ikke doper de ned. Jeg føler meg egentlig som verdens verste sadist når jeg frakter dem i bur til dyrlegen, men all sutringen trenger ikke nødvendigvis være noe annet enn at dette passet ikke dem rett og slett. Men bilturen er på rundt 12 timer og vel så det på vinterføre. Pleier dere å gi dem mat og lufte dem i sele, eller vil dette bare gjøre vondt verre om de da ( forhåpentligvis) har roet seg? Kan se om jeg får til noen lengre testturer før endelig avreise;)
Katter er veldig viljesterke vesener som ikke vil la seg bestemme over! Klart det blir sutring. ;)
Men de dør jo ikke av å være i bil noen timer, og jeg tror ikke de så lett blir traumatisert av det heller (det har jeg til gode å se, i hvert fall). Å ta katten ut og lufte den litt kan nok være greit når det er snakk om hele tolv timer. Kattemynte er uansett naturlig og ufarlig, om du har lyst til å gi det et forsøk. Hadde det vokst vilt i Norge hadde kattene oppsøkt det selv. ;) Bare se her! :lol:
Tror det må ha vært noe galt med kattemynten vi prøvde...ingen av mine katter ble påvirket :( Kanskje jeg skal bryte et par syrinkvister til våren og se om det funker...:D
Kastrert går iallfall helt fint... Kastraten vår klorer fingrene av deg om du tar kattemyntekvisten hans... og har fast plass i blomsterbeddet oppi prydkattemynten.
Vi tar med vår Tigermons på 11 mnd hver gang vi har besøker svigers som bor ca 4 mil unna (ca hver tredje helg) og søstra mi som bor ca 5 mil herfra (der har han vært 2 ganger). Han er veldig sosial og finner seg godt til rette, særlig hos svigers, der tilbrakte han ei uke i sommer mens vi var på ferie. Vil ikke påstå at han elsker det katteburet, men det går ganske greit. Han liker best å reise når det er lyst, da hører vi lite til han, men han misliker tunneler, spesielt de undersjøiske - har kanskje med trykket å gjøre?).
Vi har en katt som blir kjempestressa i bil. Kaster opp og driter bare vi skal kjøre en km eller to. Feilen gjorde vi første gang vi kjørte med henne, ved å ha henne i en tett eske. Så ikke dekk til buret helt!
Men å sette det lavt kan være lurt, hovedproblemet med katter i bil er at de mister bakkekontakten og det stresser dem.
Finnes det kattemynte på boks?! Det må jeg ha! :) Hadde en plante i hagen for mange år siden, og den ble ganske fort spist opp. Etter en uke eller no, var det bare noen stilker igjen som stakk opp av bakken, og det lå et teppe av kattehår rundt der. En slager, med andre ord.
Katten vår ble vettskremt av den sprayen, gikk lange runder rundt det jeg sprayet. Men andre ting med det tilsatt, som klorebrett, leker o.l er hun vil etter.
Har en sånn spray og når jeg sprayer på klatrestativet sleiker Nastja opp alt sammen. Phelix, på ti år, oppfører seg som om han er ti uker. :lol:
Også så deilige som de plutselig blir;) Skikkelig stilig!
Fiffi: I løpet av en 12timers tur MÅ hun lufte kattene litt..tror ikke de kan holdes neddopet så lenge, engang.
Jeg har litt erfaring med katter og mange timer i bil, og min konklusjon er at katter er forskjellige. Bast og Frøya kjørte vi hit med fra Vestlandet da de var bittesmå, og med unntak av litt oppkast helt i starten, så sov de HELE veien! Uten dop. De lå i et bur på fanget mitt. Vi stoppet halvveis og gikk med de i bånd, så de fikk spist og slappet av litt. Hele turen tok 6 timer.
En annen katt jeg hadde, tok jeg med på en tur som varte 8 timer. Jeg fikk sovemedisin, men den virket ikke før han hadde fått i seg litt mat. Så husk det - først medisin, så mat. Sånn er det jo med oss også, medisinen virker bedre om vi spiser litt mat samtidig.
Siden din tur er såpass lang, du har ikke mulighet til å stykke den opp over to dager da? Hvis ikke han bare sover og sover. Ellers ville jeg tatt med sovemedisin dersom du velger å ikke gi det, slik at du har det i bakhånd om pusen bare er urolig.
Mye svinger gjør puser dårlige, så prøv å unngå det, evt kjør sakte i svingene.
Og husk å sikre buret hvis du har det i setet og ikke på gulvet. :)
Takker for gode råd og tips.
Kattemynte er en hint kun hos den ene hunnkatten. Hannkatten kan ikke bry seg mindre. Soveteen min og noen valeriana sovetabletter er også veldig interessante...
Jeg tipper at turen vil ta opp i mot 12 timer. Vi skal flytte fra Rogaland til Oppland, og vil kjøre sørlandet pga vinterføret. Så mellom 10-12 timer kan det fort ta. Disse kattene har kun hatt bilturer på max 15 min. Ifølge dyrlegen var ikke beroligende noe problem, men måtte bare prøve de ut på forhånd. Har også hørt om noen som gir kattene litt kokt torsk før biltur. Da skal de bli veldig søvnige og rolige, men de kan også da bli bilsyke pga mat i magen. Jeg er ikke så godt kjent med katter, først i voksen alder jeg har hatt det. Men, jeg må bare finne ut av hvordan jeg skal gjøre det lettest mulig, for de må jo være med. Ikke tale om noe annet.
Det er ingen mulighet å ha de hos noen noen dager så dere kan fly over etter dem? Evt fly dem over først? 40 min på fly vs 12t biltur....
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.