< Tilbake til oversikten

Dere på vedlikehold ... og litt hjelp please ...

Jabba sa for siden:

Er spent på hvordan det går med dere på vedlikehold?
Hvor lenge har dere vedlikeholdt? Har dere gjort endringer i kostholdet? Holder dere vekta?

Jeg har vedlikeholdt siden slutten av desember sånn ca....og har gått opp et par kilo. Håper ikke det fortsetter....kjenner jeg er redd for å gå for mye opp.
Har ikke endret så mye på kosten - spiser stort sett det samme som alltid:

Frokost: 2 stekte egg med 50 gr meierismør
Lunch: 1-2 biter med skivet Norvegia og 1-2 skiver med skinkepålegg
Mellommåltid: 1 kopp kaffe med en skvett fløte + 5-10 hasselnøtter
Middag: f. eks 1 kyllingfilet eller 1 bit laks, 2 koteletter, eller 250 gr kjøttdeig. Alltid med grønnsaker til og saus av smeltet smør, ostesaus el. lign.
Kveldsmat: sjelden jeg spiser - tar meg gjerne litt pålegg eller et par nøtter om jeg er sulten
Drikker mye vann og te i løpet av dagen, et glass og to Pepsi Max et par ganger i måneden.
Av søtt spiser jeg en rute og to sukkerfri sjokolade og sukkerfrie IFA. Atkinsbar en sjelden gang og da bare en liten bit.

Jeg føler ikke jeg spiser for mye iallefall - synes det er trist hvis jeg må redusere ytterligere på maten for å unngå å gå mer opp.
Men kanskje jeg ikke kan spise fullt så mye fett lengre?

Jeg veier i dag ca 63 kilo og er 1,69 cm høy.

Yrla sa for siden:

hvorfor 50 g smør (nærmere 400 kcal) på en gang?
Jeg er på vedlikehold og har innført litt frø, nøtter og tagatosesjokolade uten å gå opp av det. Jeg har måttet øke antall kcal for å hindre ytterligere vekttap og spiser nå opptil 1800 kcal /før 1400) og har med det stanset vekttapet og gått opp en kg. Jeg har endret kostsammmensetningen ved å spise mindre antall gram fra kjøtt og økt heller på fettet og karbene som sagt, og det føles bedre.

Yrla sa for siden:

Hvordan ser det du spiser ut når du legger det inn på diett.no?

Qlio sa for siden:

Jeg syntes du spiste veldig lite, jeg?

Jabba sa for siden:

Vel, fordi det smaker himmelsk....:) ... og fordi det holder meg mett lenge....
Nei, vet ikke helt - har vel bare blitt en vane.....

Jabba sa for siden:

Et gjennomsnitt på 4 dagers mat i følge Diett:
Energi: 1638
Fett: 140
Karb: 17,5
Protein: 79

Er dette ok ???

Rin sa for siden:

Jeg synes matdagen din ser super ut, jeg. Men hva er det du evt gjør annerledes nå enn før du begynte å vedlikeholde? Kanskje lettere å se om man fokuserer på hva som er forskjellig fra tidligere - kanskje det er en spesifikk ting som ikke fungerer så godt for deg?

(EDIT: Ser at du skriver at du egentlig ikke har endret noe. Kan det hende det bare er sesong-betont "vintertillegg" du opplever, eller noe annet enn maten i seg selv som påvirker vekt? Sykdom, stress, osv?)

Jabba sa for siden:

Jeg har tillatt meg mer grønnsaker nå...spiser bl. a litt gulrot og tar meg gjerne en skje erterstuing til kjøttkakene......

Jeg tenkte at det kanskje blir for mye fett og for lite protein ? Burde jeg heller spise to-tre kokte egg i stedet for å steke (drukne) eggene i smør ?

Mariann S sa for siden:

Når eg starta på lavkarbo i april i fjor, gikk eg fort ned dei 7-8 kiloa som 'skulle vekk'..... so gikk eg over til vedlikeholds. Gikk opp ca 2 kilo, og der har eg vore stabilt siden :)

Photobscura sa for siden:

Er ikke det et ganske vanlig stabiliseringsfenomen, da? Å gå opp en kilo eller tre? Mener i hvert fall Torkil Andersen dekker dette i Ketolyseboka.

Jabba sa for siden:

Jo - men jeg synes det er så rart at jeg har gått opp kun etter å ha innført litt mere grønnsaker......

Bestemamma sa for siden:

Det slo meg også at du ligger noe lavt på protein. Mer protein gjør i allefall at jeg går ned i vekt og ikke opp eller står stille. Men jeg reduserer ikke på fettet selv om jeg spiser mer protein - et mulig paradoks her, men slik er det det fungerer med meg iallefall. :) Men spiser du alt det smørret til eggene da, drikker du det? ;)

Det kan også være at det økte volumet av grønnsaker er med på å øke vekten, men stress og vintertillegg er også plausible forklaringer... Men prøv det med økt protein og reduser smørret til halvparten først og GLEM å stresse....Lykke til :klem:

PS.
Når du har lagt til mer grønnsaker har du økt karbohydratinntaket og dermed binder du litt mer vann enn tidligere...kanskje også en mulighet sammen med det økte volumet?

Yrla sa for siden:

Har du hatt de to kg lenge? Kan det kanskje være vann i frobindelse med mensen eller intens trening? Kanskje du kan prøve å erstatte litt av fettet med proteiner, ja. Det er ikke mye proteiner du får i deg og det metter bra så du trenger ikke spise mindre i gram totalt. Det er en viss mulighet for at du er intolerant overfor noe av det du nylig har innført og binder vann av den grunn. Kjøttdeig inneholder en del fett og det er ikke nødvendig med ekstra saus til det, du kan alternativt erstatte kjøttdeigen med karbonadedeig og ha saus på den. Jeg ville fordelt proteinene litt og altså ikke inntatt så mye kjøttdeig på en gang, men det er meg.

Jabba sa for siden:

Ja, har slitt med disse kiloene en stund nå ja...de kom på ganske raskt etter jeg fortalte til meg selv at "du er ferdig slanket".

Ja, jeg spiser faktisk alt smøret.....synes det smaker utrolig godt så jeg spiser det med te-skje....he he...Eggene smaker liksom ikke helt det samme uten ... men redusere kan jeg jo!

Tror jeg vil prøve å spise kokte egg med smør til frokost heller.....og redusere på smøret en god del!

Altså - mer proteiner og litt mindre fett! Prøver det et par ukers tid!

Yrla sa for siden:

si ifra hvordan det går om to uker,da, eller før, om du merker ending. Men du, kan det være at du har spist litt mer etter at du tenkte at du var ferdig slanket?

Jabba sa for siden:

Skal gjøre det !
Og nei, vil absolutt ikke si at jeg har spist så mye mer sånn generelt! Kun litt mer variasjon i grønnsakene.....

Yrla sa for siden:

ok, spent på hvordan det går

nellie sa for siden:

Ser ingen grunn til å kutte ned på noe inntak når du fra før av spiser det som antakeligvis er under dagsbehovet ditt? Jeg hadde sett an et par måneder til og sett om du hadde gått opp noe mer.. Antakeligvis ikke.

Vibeke-67 sa for siden:

For meg er trening enda mer viktig på vedlikeholdet faktisk.
Men jeg hadde ikke stresset om jeg var deg, du har jo gått ned såpass mye at å ligge på en stabil vekt når du er ferdigslanket er ikke så lett. Hos meg brukte jeg litt tid på å finne ut nivået jeg kunne ligge på, og det endrer seg også hele tien. I perioder går det bra, også kan jeg plutselig legge på meg noe kilo, så srammer jeg litt inn og går ned igjen.
Jeg har lagt på ca samme vekt i 2.5 år (og den vekta varierer på 2-3 kilo i låpet av noen måneder), men nå ønsker jeg å gå ned de siste kiloene (4) til jeg har nådd mitt mål, og reduserer noe på kaboene og øker mer på fettet.

Jabba sa for siden:

Da har jeg holdt på en liten uke og har ikke sett noe resultat enda. Vekta er akkurat den samme som sist veiedag.
Har kutta ut mesteparten av smøret til frokost ved å koke egg i stedet for å steke dem.....
Har også endret litt å frokostrutinen med at jeg spiser når jeg kommer på jobb - dvs en time senere enn normalt....
Jeg prøver en uke til.....kommer update neste lørdag.... :-)

ToreH sa for siden:

Er på vedlikehold selv, vært det nå i mange måneder. Spiser omtrent som tidligere, har ikke tru på at å spise senere eller tidligere, smør ikke smør til egg betyr så mye.
Jeg varierer ca 1 kg opp eller ned, kommer på dagsformen.

Kanskje kroppen din er fornøyd med der du er?

Trener du mye? Eller hva slags type trening driver du? Når man er i vedlikeholdsfase er trening alfa og omega om du eller er frisk og rask UTEn alle mulige sykdommer osv osv.

4 dager i uken med Løping, sykling, svømming, roing, laaaange gåturer, spinning. Drit i disse gruppesaltimene i begynnelsen, de er stort sett bare tull og gir deg lite effektiv trening ut over å forbrenne litt kalorier da. Et hederlig unntak er crossfit training, intervallspinning. Når du har nådd målet så kan du ta corebar, dunbar, body-lobby pump og alt det derre greiene der.

Prøv dette i 4-6 måneder så vil du både bli strammere og etter all sannsynlighet ta av en kilo eller to også. Kanskje mer om kroppen vil.
Har selv gjort dette nå i ca 2 mnd på vedlikehold og resultatene er meeget synlige og jeg har i tillegg gått ned 2 kg.

Jeg er selvsagt frisk og rask uten sykdommer annet enn astma og allergi. Alt prat om stress av kropp, lagring av ditten og datten pga trening, jadda jadda, sikkert riktig det, men hardt arbeid funker nå det. Se på meg og min kropp i journalen min. From fat to fit vil jeg si. Ingen mirakelkur det, bare jævlig hardt arbeid kombinert med helvetes mye mat a la lavkarbo. Mat alene har aldri gjort noen fit.

Men hadde jeg vært deg så prøv et knallhardt, disiplinert program i 4-6mnd og se hvordan kroppen din er da.

Lykke til!

Yrla sa for siden:

Ja det har vært mye snakk om stress i forbindelse med trening og at dette kan være årsak til stans i vekttap, men om man ser på de mange eksemplene på de som trener for å gå ned i vekt ser man jo ofte effektiv vektnedgang med mye trening og sikkert meget stress og påkjenning både fysisk og psykisk.

ToreH sa for siden:

Ingenting kjem lettvint eller gratis nei. Kan kun snakke for meg selv, det har kosta mye smerte og vilje. Men når man gjør det så får man overskudd. Så trening gir et enormt mye større overskudd i hverdagen, men det koster gjerne noen måneder med hardkjør for å komme dit, og den prisen er det vel ikke alle som er villige til å betale.

Jabba sa for siden:

Nei, jeg trener ikke....Men jeg har en aktiv jobb der jeg står og går hele arbeidsagen. Sitter ikke ned for å spise lunch engang....

ToreH sa for siden:

Vel, vel. Jeg forsøkte hjelpe ;-)

Jabba sa for siden:

Det er supert! Takk for tips! :)

Vibeke-67 sa for siden:

Men det har ganske mye å si det, denne bevegelsen på jobben!
Mye trening i det.

ToreH sa for siden:

Jo, men nå var vel poenget at dette kanskje ikke er nok da, hun går jo opp igjen...
Min jobb er temmelig aktiv, bruker dog sette meg ned for å spise lunch :D Skal man få drømmevekten og kanskje utseendet, så må det nok hardere lut til, særlig hvis det nå viser seg for ts at det hun gjør pr idag ikke akkurat gir resultater. :)
Ut over det så står man jo fritt, men da kan man heller ikke bli så veldig oppgitt over at ting ikke fungerer, eller tar laaang tid ;)

Vibeke-67 sa for siden:

Jeg tror mest på at det her er snakk om at kroppen trenger tid på å stabilisere seg. Hvor lang tid brukte du på å gå ned 45 kg? (jeg er full av beundring for denne bragden). Jeg skjønner godt at man er redd for at man legger på seg i en stabiliseringsfase, men et par kg opp er helt normalt. Så, når kroppen har vendt seg til denne vekten, og du er trygg på at du ikke går opp igjen på dette vedlikeholdskostholdet, så kan du gjøre en innsats for å gå ned disse to kiloene igjen. Men gi deg selv og kroppen din tid til å leve med vekttapet og kostholdet.

Vibeke-67 sa for siden:

Dette er forøvrig VELDIG gode resultater - du har ikke gått opp ytterligere! Dvs at kostholdet du nå har passer deg bra.

Jabba sa for siden:

Det er sant! Jeg har ikke gått mer opp - slik du påpeker! "Glemmer" å se det positive vet du....:D
Jeg har holdt på i litt over tre år.....:)

Jeg tror muligens det er noe i dette "vinter tillegget" som flere nevner her....jeg er en frysepinn de luxe og er utslitt av å fryse! Jeg går med skuldrene oppi ørene og fryser, fryser, fryser.....
Jeg ikler meg ull fra topp til tå, pøser på med varm te og har til og med kjøpt meg varmeflaske som jeg går rundt og knuger på.....
Kjenner jeg rett og slett er sliten av å fryse og stresser nok en del med dette....
Gleder meg til sommeren!!!

Bestemamma sa for siden:

Du har jo vært, og er, veldig flink da Jabba !!! :D

Jeg er også en frysepinn, men etter at jeg begynte å jogge har dette bedret seg mye. Ikke at jeg sier du skal begynne å jogge eller trimme på annet vis - jeg vet jo ikke om du allerede gjør det. Husker ikke alle detaljer om alle på forumet, vet du...:) Men jeg fryser bare rett før mensen nå, ikke hele tiden som før. Det er liksom så mye bedre å kunne bevege seg istedenfor å ha en masse isolasjon :p Gleder meg til sommeren jeg og...laaange dager og myyyye lys...nå for tiden får en jo nesten ikke gjort noenting før dagens lys er borte...jeg er kveldsmenneske altså :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.