Jeg holder for øyeblikket på med å lage sjokolade for første gang, som inneholder 75 g cocosa (aldri smakt cocosa før, kjøpte det for første gang i dag). Nå leser jeg på div forum her på lavkarbo.no at noen har blitt kvalm og kastet opp av noen ts med cocosa... Hjelp?! Jeg har fobi mot oppkast, og nå tør jeg nesten ikke spise sjokoladen?!
Er de ikke blitt kvalme om de har spist Cocosaen rett fra glasset? Jeg hadde ikke orket å spise en teskje Delfiafett, men i Delfiakake var det ikke noe problem. :D
Som oppskrift-ingrediens er nok ikke cocosa noe annerledes enn andre typer matfett. :) Når folk rapporterer kvalme og sånt er det som regel fordi det spises en skje som kosttilskudd (eller has i for stor mengde i varm drikke), og reagerer på enten kokoslukten/smaken eller rett og slett det å svelge en skje ren olje eller begge deler. (De færreste av oss synes vel det er kjempestas å svelge en spiseskje smør eller olivenolje sånn på strak arm heller... men ingen regel uten unntak. :cool:)
Det var nok som kosttilskudd og/eller i te/varm drikk vedkommende hadde blitt kvalm. Kvalmen kan jeg forstå, men det som dog skremmer meg er dette med oppkast... Det hadde visst kommet på kvelden, og det er det som fortsatt gjør meg litt redd, om man kan reagere på cocosa, eller om det handler om at man var så kvalm at man kastet opp (?).
Får satse på at 75g/3 cocosa(har delt sjokoladen i tre deler, skal bare spise den ene delen i helgen) blandet i sjokolade skal gå bra...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.