< Tilbake til oversikten

Haster litt om kakao eller O'boy

Disen sa for siden:

Jeg står og skal lage lavkarbo is og vil ha sjokolade is. Jeg har både oboy og kakao her hjemme og lurer på hva jeg bør bruke.
På oboyen står det: 82,5 g karb, hvorav 79,5 sukkerarter.
På kakaoen står det: 13.5 g karb, hvorav 0,4 sukkerarter.

Hva ville dere brukt?
Vet det ikke skal mye til men der man kan spare karboer gjør man jo det.

Grovsnus sa for siden:

KAKAO- uten tvil.

senorita sa for siden:

oboy er jo nesten rent sukker, så hvordan kan du vurdere det egentlig med 82 %karbohydrat?

Gerd sa for siden:

Kakao såklart.

Oboy er full i sukker.

Yrla sa for siden:

oboy kan ikke brukes i et lavkarbokosthold

Disen sa for siden:

Det var de sukkerartene som forrvirret meg, beklager dumt spørsmål. Men kakaoen er i isen og det ser veldig bra ut. Når det er sakt er jeg ikke i nærheten av kakao eller oboy til daglig så, så det har jeg ikke drukket på mange månder, så det var kun til denne smakstilsettningen jeg vurderte det.

Rin sa for siden:

Det er bare sukkeralkoholer som kan trekkes fra det totale karbohydrat-tallet. :cool: (Og så er det masse info-tråder om sukkeralkoholene andre steder - vi reagerer litt forskjellig på dem, også.)

Ren kakao er det forresten ingenting i veien for å bruke som smakstilsetning eller krydder i hverdagen - det inneholder jo ikke søtning i seg selv.

Photobscura sa for siden:

Hva er det som forvirrer deg med sukkerarter? Sukkerarter er rent sukker! Mulig du tenker på sukkeralkoholer, men det finnes sjelden et produkt som har sukkeralkoholer uten at det er merket stort og tydelig med "Sukkerfritt". ;)

Disen sa for siden:

Ja det var sukkerartene jeg forvekslet med sukkeralkoholer. Det var jo så teit, men hjernen var ikke med når jeg sto og vurderte. Begynner jo å få med meg det meste av hva som er lov og ikke så jeg skjønner ikke hvordan jeg egentlig tenkte( tenkte vel egentlig ikke)

Photobscura sa for siden:

Sukkeralkoholer er stort sett ikke et tema i vanlige matvarer. ;)

nednoenkg sa for siden:

Du burde bruke Atkins decance sjokoladebaren.
Laget meg is med revet Atkins...Og det smakte alldeles nydelig.
Jeg bare raspet 1 atkins bar på et rivjern og hadde oppi is blandingen...
Smakte faktisk bedre en vanelig is:O)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.