Etter to år med flere mislykkede forsøk på Ketolyse, har jeg nå funnet inspirasjonen igjen, etter en nøye inspeksjon foran speilet, naken....! Nå jeg møkklei av å høre på min egen stemme som syter og klager over hvor misfornøyd jeg er med meg selv, og føler meg hele tiden så blubbete, sløv og giddalaus.
NÅ er det på tide å gjøre noe med det! Denne gangen SKAL viljestyrken seire, og 10 kilo forsvinne - BASTA BOM!
Grunnen til at jeg stadig ramler av er at jeg har en veldig hektisk hverdag, med mye reising i jobben - i tillegg til stort hus og to små barn; føler aldri jeg strekker til, og har da sjelden mye tid å sette av til å lage ordentlige måltider (finnes ikke mye hurtigmat på lavkarbo....). Men jeg får bare finne tid!
Startvekt: 64
Mål sluttvekt: 54
Lykke til alle sammen, og motivasjonsord mottas med takk :-)
Hei!
Lag 3-doble måltider når du lager mat og frys i porsjonsplakninger. Ta opp og varme i microen når det er dårlig tid... Du har sikkert hørt det før, men jeg gjentar. ... Chilli Con Carne er f. eks finfin "ferdigmat"...
Når du er ute og reiser så spis omelett... det får man stort sett og det er næringsrik og bra mat. Kutt ut brødet og spis salaten.
Det var iallfall to småtips? Lykke til. Lavkarbo krever litt mer planlegging... men når det blir en vane går det ganske bra?
Dette går nok bra :)
Etterhvert lærer du deg triks med hurtigmat på ketolyse også, jeg bruker i snitt mye mindre tid på matlaging nå enn før.
Har man glemt/ikke har tid til å ha med mat på jobb f.eks er grilla kylling i varmdisken på butikken en fin ting. Ta med et par babybel og en liten salatpose, så er du i boks. :D
Pøøh dette klarer du fint. Lag deg ei bok der du skriver ned ting du kan spise. Så når du er veldig stresset så titt i boka i full fart så finner du lett ut hva du kan putte i munnen eller ta med. Kylling og egg finnes som regel overalt. Salat kan du jo ta med deg. Skinke også for den del.... alt etter som. Nei dette klarer du. :)
Frys ned det du kan. Slik at alt er klart. Så om litt så skal du se at kg forsvinner.....:D Masse masse lykke til.
Tuusen takk for motiverende ord! Det med å fryse ned mat har jeg egentlig ikke prøvd enda; er vel begrenset med valgmuligheter siden ikke alt er egnet for frysing?
Utenom Chili Con Carne (har noen forresten en god oppskrift??), hvilke andre retter er gode å fryse ned?
Vel - salat er ikke egnet for frysing, men ellers ...?
Angående chilli con carne så har photobscura postet en oppskrift ett eller annet sted som har fått mye skryt iallfall.
Alt av gryterettliknende saker i saus og supper går iallfall greit å fryse.
Jeg steker hele first price pakken med kyllingfileter og legger i en stor boks i kjøleskapet, har alltid ost, olje, smør, tahini og mandelmos i hus, og så spiser jeg kyllingen kald. Egg kan kokes på forhånd i flertall og legges uten skall i kjølskapet, holder seg lenge, og ha med med en klatt smør over, kjeks, rundstykker etc kan du bake og ha med. Ta deg tid til planlegging så har du fast food. Det går fort å steke opp litt kjøtt og ta med. Det som tar lengst tid er hvis du vil ha avansert saus eller salat.
Lavkarbo Lasagne er supert å fryse ned. Lag en stor porsjon kjøttkaker eller karbonader og frys ned i porsjoner, det samme med hjemmelagede fiskekaker.
Jeg har alltid kyllingfilet i fryseboksen - tiner fort og enkelt å kombinere med ulikt tilbehør.
Gå aldri hjemmenfra sulten hvis du vet du ikke kommer tilbake på en stund. Ha med hasselnøtter / mandler i veska - griser ikke og er enkelt å spise overalt - metter godt!
Lag en stor porsjon tomatsuppe og frys ned i passende mål, da er det bare å koke egg ved siden av. Lavkarbobrød deler du opp i skiver og fryser ned, tiner fort når du tar det opp.
Planlegg uka! Skriv en liste over hva du skal spise og følg denne!
Kok mange egg, avkjøl de og ta av skallet. Legg i en boks i kjøleskapet. De holder seg i flere dager og er kjappe å spise når du har det travelt. Bak noen lavkarborundstykker, del de i to og frys. Da kan du ta opp de du trenger, smøre de mens de er frosne. Så er de ferdig tinet til lunsj, og pålegget holder seg friskt. Lure å ha med på reise.
Lag middag for flere dager. Store posjoner som du deler opp :)
Herliget så deilig med så mange tips og råd - dette setter jeg virkelig pris på! I morgen skal jeg finne oppskrifter, ut og handle, lage maaasse mat, og stappe frysern full:-)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.