anefisk sa for siden:
Hvor ille tror dere det vil være for vektnedgang/lavkarbokostholdet å spise en 86% sjokolade (100g, som man kjøper på meny) i uken, som lørdagsgodteri...?
anefisk sa for siden:
Hvor ille tror dere det vil være for vektnedgang/lavkarbokostholdet å spise en 86% sjokolade (100g, som man kjøper på meny) i uken, som lørdagsgodteri...?
Bik sa for siden:
Tror ikke det er noen krise. Personlig blir den for bitter for meg, men kan "tynnes ut" med cocosa og div andre godsaker :)
rut311 sa for siden:
Jeg har brukt mye den, og synes den er kjempegod! Men personlig spiser jeg ikke mer enn 3 ruter.. Nå aner jeg ingenting om atkins da, men en hel plate har jo 20 karbo, og det opptar jo størstedelen av kvota som bør inneholde grønnsaker.
Dietta sa for siden:
Hva det vil si for vektnedganger er det egentlig bare du som kan svare på.
Noen kan spise en sjokolade hver lørdag uten at det har negativ effekt på nedgang, andre kan ikke. Siden dette er så individuelt, må du nesten bare prøve deg fram. Hvis du starer med en plate sjokoladekos en dag i uken og vekta stagnerer eller nedgangen går saktere - har du svaret. Merker du ingen forskjell er du heldig og kan kose deg med lørdagsgodt :D
anefisk sa for siden:
Så da er det bedre hvis jeg spiser to stk atkins decadence-barer i stedet? Synes det er så vanskelig å begrense meg til antall ruter når jeg først har sjokoladen i hus :(
Qlio sa for siden:
Hadde jeg spist to atkins decadence ville jeg ikke vært i nærheten av noen andre.... Jeg er en av dem som reagerer negativt på malitol.
bittersweet sa for siden:
har du smakt cavalier sin mørke sjokolade? :)
Gerd sa for siden:
Du har et skikkelig søtbehov ? Du må ha søtt?
Jeg vil anbefale deg å spise litt, enten av den ene eller andre typen. Litt.
Hvorfor skal du spise 2 barer eller 100g sjokolade?
Det virker som du må endre litt tankegang, og uvane. Slik som mange må (meg selv inkludert) .
Nyt de bitene su spiser. Prøv å stå i mot om det er mer igjen. Få ev. noen til å gjemme resten.
Seieren over å ha brutt en vane/uvane slik, smaker mye bedre enn sjokoladen ;)
anefisk sa for siden:
Det handler nesten mer om at jeg vil ha en dag der jeg vet at jeg kan kose meg litt... Jeg vet at tankegangen min er helt feil, men jeg er en person som må sette "regler" og så faste rutiner som mulig for meg selv. Typ, "jeg får lov til å spise en sjokoladeplate i uken" eller "jeg får lov til å spise en halv sjokoladeplate i uken og en atkinsbar". Vet det er veldig teit, men det er det som får meg til å ha bedre samvittighet, spise riktig de andre dagene og føle at jeg har alt under kontroll...
smgj sa for siden:
Da jeg gikk ned mest hadde jeg lørdagskos: 1/2 liter brus, 1 liten pose potetgull (f.eks taffelsticks... de poosene finnes vel ikke mer) og 1 sånn 60g sjokolade (japp, eller bounty). Men da trena jeg annehver dag kardio og annehver dag styrke og hadde en 20årings forbrenning.
Regler er ok, men er de for slakke i forhold til hva du ønsker kommer du ingen vei. :) Mulig 100g sjokolade er det du trenger nå? Jeg synes kanskje det er litt mye, men det kommer jo an på hvor streng du er ellers og hvor aktiv du er...
anefisk sa for siden:
Hva med en atkinsbar og en halv sjokolade? Det vil kanskje hjelpe litt mer...? Tusen takk for godt svar smgj!
anefisk sa for siden:
Trenger hjelp, klarer ikke å bestemme meg for om jeg burde spise sukkerfri sjokolade (tåler maltitol relativt godt, så det er ikke så stort problem), atkins decadence bar eller en plate 86% sjokolade fra freia :O
Nå skal det sies at jeg ikke spiser NOE sjokolade resten av uka!
rut311 sa for siden:
Vel, maltitol gir også blodsukkerstigning, og det er vel det det bunner i når d gjelder vektreduksjon.
anefisk sa for siden:
Så det er det samme hva jeg velger mellom sukkerfri/86%, rett og slett fordi det er "like ille"?
rut311 sa for siden:
Det kan jeg ikke svare på. Jeg ville valgt ren, mørk sjokolade uten sukkeralkoholer. Det fordi at søtsmak avler søtsug. MÅ man ha sjokolade er 86% såpass mørk at den ikke gir store "sukkerkicket".
Alyssa sa for siden:
Eller like lite ille :)
Som du sier, spiser du ikke noe sjokolade resten av uken, og ingen av de sjokoladene du nevner er spesielt ille, så jeg ville valgt den jeg hadde mest lyst på :) I hvert fall hvis du ikke får negative reaksjoner på noen av dem.
Newstart sa for siden:
Jo mer du spiser jo mer har du lyst på:p. Iallefall for min del...
Bik sa for siden:
Om du velger sukkerfritt, så kan det jo være lurt å velge en med tagatesse i stedet for maltitol pga blodsukkerpåvirkningen.
Brokkoli sa for siden:
Om du spiser ei plate 86 %-sjokolade i uka, og det er motivasjonen du trenger for å være "flink" resten av uka - sier jeg go for it! Bare vær obs på, som andre nevner her, om vekta stagnerer. Dette er en livsstilsendring, ikke en diett (håper jeg :D), så unne deg de 20 g karbo du får av sjokoladen på lørdager du! Om du følger Atkins ville jeg venta med sjokoladen til du er ferdig med induksjonen, slik at du følger reglene der til punkt og prikke - for det er rom for sjokolade senere i "programmet"!
Photobscura sa for siden:
Ikke alle reagerer likt på maltitol. Jeg får ingen blodsukkerstigning å snakke om av det. Ja, jeg har testet. ;)
macadamia79 sa for siden:
Omtrent som å ta en røyk i uka når man slutter og røyke
macadamia79 sa for siden:
Hva med INGEN sjokolade? Legg på litt mer penger og kjøp en blomst til noen du er glad i :)
(Mistenker at det ikke er meg som får blomst hehe)
Yrla sa for siden:
mørk sjokolade, freia premium 86% inneholder 605 kcal pr 100 g og 19 g karbo.
atkins decandense inneholder 395 kcal pr 100 g, karboinnhild kan diskuteres.
Jeg ville kjøpt den mørke tagatosesjokoladen som har søtning med GI 2
Photobscura sa for siden:
Vel, noen klarer det også. Det er mange måter å håndtere en avhengighet på, om det så er sukker eller nikotin eller what ever. Mange her inne har trengt den kosen i en overgang, for så å kanskje se at det er overflødig, i hvert fall i forhold til trangen til å gjøre det. ;)
Yrla sa for siden:
Sant, jeg spiste mye atkinsbar i begynnelsen av omleggingen og det funka fint for meg. Så ble jeg etterhvert motivert til å bytte den ut med ost og det funka glimrende. Det er et alternativ, og det er å bake mine kakaokjeks:) Supersunne, veldig mettende, lavkarbo og 100 kcal pr store kjeks.Disen sa for siden:
Jeg har også en slik 86 % sjokolade liggende i skapet, men jeg er av de som ikke må spise den opp med en gang. Men jeg har den uvanen at jeg tar meg en liten bit daglig, dvs ca 10 gram utpå ettermiddagen. Men da er det ikke noe forskjell på lørdag eller hverdag, jeg spiser ikke noe mer om det er helg. Men personlig ville jeg delt sjokoladen i to, og fordelt den mellom to helger. Hvis du har et enormt søt behov så spør heller noen i huset eller andre om de vil gjemme den andre halvdelen av sjokoladen frem til neste helg. Noen ganger må man ty til slike midler frem til kroppen har innstilt seg på det. Lykke til og kos deg masse uansett hva dø velger.
anefisk sa for siden:
Vel, for å si det sånn... Aldri mer atkins decadense, to poser med sukkerfri ifa, pepsi max og 50 g sukkerfri sjokolade på én gang!
smgj sa for siden:
:D:o
Sukkerfritt godteri kan ha det med egenbegrensning, ja.
Yrla sa for siden:
au, ja. En pose ifa gjør vondt nok. En hel atkins på 60 g er også for mye for meg, en halv går greit . Jeg tåler mye bedre tyggis, det kan jeg spise ubegrenset uten magevondt, skulle nesten ønske jeg fikk vondt sånn at jeg begrenset meg:).
anefisk sa for siden:
Jeg tåler å spise tre poser med ifa i løpet av noen timer bare, samme med en hel atkinsbar. Men den sjokoladen var visst ikke helt god for magen! Neste gang blir det jammen noen ruter 86% istedet, gitt.
VSB sa for siden:
Jeg kjøpte sukkerfritt smågodt i Sverige....
ALDRI mer!
rut311 sa for siden:
Haha, jeg også!! Har aldri kjent sånne smerter! Nei, ALDRI mer!
Yrla sa for siden:
Heldiggris:) Neida, lakris er ikke så lurt å spise når man skal ned i vekt. Husker ikke hva det var med lakris som gjorde det, men noe var det, og det gjaldt ikke det eventuelle sukkerinnholdet.Charlott sa for siden:
Hva med å smelte 86% sammen med litt cocosa/delfia, hakke litt nøtter som du blander inn og ha det som lørdagskos? Med ekstra fett og feks nøtter blir sjokoladen myyye mer mektig, noe som igjen begrenser inntaket.
Forsøket verdt?
index sa for siden:
Sikkert ikke dumt det, jeg har tenkt på å gjøre det i et halvt år nå:rolleyes:...
Jeg for min del spiser minst en plate 70% sjokolade i uka, og gjerne en pose eller to med peanøtter også. Likevel går vekta jevnt og trutt nedover, rundt 15,5 kg så langt. Lavkarbo er herlig...
timich sa for siden:
Må du spise en hel plate da? Kan du sette deg et mål om at du kan "kose deg" med en halv plate i uka (og droppe atkinsbaren)? På den måten får du gitt deg selv belønning, men bare halvparten så ille:D
superkisen sa for siden:
Om alternativet er at du sprekket og gir etter for godterisuget, så har det ikke noe som helst å si at du unner deg en sjokolade 1 gang i uken. Å være fanatisk vil i svært få tilfeller være gunstig. Kos deg med den sjokoladen du.
index sa for siden:
Hvis det er meg du spør, så må jeg ikke nei. Men jeg synes det er godt, og det påvirker tilsynelatende ikke vekttapet mitt noe videre. Så da synes jeg egentlig ikke det gjør noe om jeg koser meg litt...
timich sa for siden:
Selvsagt gjør ikke det noe så lenge det fungerer for deg! Kos deg :D
Det var egentlig HI jeg spurte, hadde inntrykk av at det ble lett etter "alternativer" til å spise 100g sjokolade:)
anefisk sa for siden:
Tusen takk for så mange svar alle sammen!
Har tatt til meg tipset om å blande ut sjokoladen med cocosa for å gjøre den mer mettende/fyldig. Synes ikke konsistensen ble like god (er ekstremt glad i den "knekke"-lyden i en fast melkesjokolade, sukk). Prøvde ut denne oppskriften i dag: mariann08matbloggen.blogspot.com/2011/08/peanttsjokolade-lavkarbo.html. Hun skriver at 1/32 biter har 1,25 karbohydrater, så da regner jeg med at hele "røra" var på 40 karber. Dessuten ser jeg at hun brukte Freia sin 86% sjokolade, mens jeg brukte Hachez sin 88% sjokolade som har 15 karber pr 100 g og ikke 19 som Freia sin har, så da har jeg i hvert fall litt margin å gå på i fall hun har regnet feil eller noe (haha, høres ikke ut som at jeg tror på noen, men nå har jeg da i hvert fall litt bedre samvittighet). Har delt sjokoladebitene i tre skåler, på cirka 120-125 g hver, og jeg har bestemt meg for at jeg skal kunne kose meg med en sånn skål i helgen!
Høres dette ut som en "fornuftig" plan...?
Yrla sa for siden:
om du vil ha knekkelys kan du blande med kakaosmør istedenfor kokosfett. Men når du først går så langt kan du jo likegodt tenke på å lage sjokolade selv med kakaosmør og kakaopulver og lavkarbo-søtning kanskje?ToreH sa for siden:
Nope, det funke itj. Må helst ha 2-TO plater. Har ikke tatt skade av det enda, men holder meg unna maltitolen. Da blir magan fullstendig bananas. Tagatose derimot, DET er digg!
Men jeg klarer jo være sjokoladelaus og jeg da om jeg må. For de som sliter med akkurat det; Total avholdenhet anbefales.
Mariann S sa for siden:
Hihi... måtte rekne på nytt no, berre for å vere sikker, det stemmer med 1,25 g pr bit :stortsmil
Du får knallgode sjokolada som er søta med tagatose, på funksjonellmat, heilt nedi 13,2 g karber pr 100 g.
siljesfremgang sa for siden:
Denne her skal ihvertfall jeg teste en gang...:D
Newstart sa for siden:
Jeg spiser Bocca jeg. :) Syns sjokolade som blir 86% kan miste litt av nettopp den sjokoladesmaken som jeg er ute etter. Smaker bare fett liksom....
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.