< Tilbake til oversikten

Alkohol og ketose ...

Marella77 sa for siden:

Jeg er i ketose, og lurer på om det er noen som vet hvilken alkohol som er 100% trygt å drikke, uten å komme ut av ketosen?

Dersom dere tipser om vin, hvilket vinmerke?

Ps, jeg liker helst søte drikker, og de er vel alle fy-fy eller finnes det noen lovlige?

Setter pris på svar :) Planlegger bursdagsfest, og det hadde vært deilig med en lovlig time-out :D

StegforSteg sa for siden:

Spør på polet du :) De er veldig flinke med å finne sukkermengden der.
Hvis ikke ta en titt på de du liker på vinmonopolet sine nettsider, og hvis sukkernivået er for høyt be de på polet finne lignende erstatninger men med mindre sukker.

Selv sverger jeg til Irish uten sukker, Captain Morgan med Pepsi Max eller rødvin når jeg skal drikke alkohol :)

Kanutten sa for siden:

Captain Morgan med rødvin hørtes IKKE godt ut, men med pepsi max vet jeg at det er godt. :lol:

Wæææ måtte jeg se om jeg er så fredagsurrete at jeg hadde skrevet Morgan med rødvin faktisk :D

Jeg er en livsnyter, så jeg unner meg et glass rødvin på fredagene. Da er det helg liksom. Om det bremser vektnedgangen min litt - vel so be it.... :D Jeg skal leve med dette kostholdet å tenker jeg :D

FrkMarge sa for siden:

De fleste italienske og franske rødviner er vel "innenfor"...?
kommer an på om du LIKER rødvin da, eller om du helst ikke vl at det skal smake rødvin, men saft.... all rusbrus, søte likører osv er fyfy såvidt jeg har skjønt, også en god del hvitvin og musserende vin siden de ofte er søtere.
Arrester meg om jeg har misforstått her :)

Kanutten sa for siden:

Ingen fare, jeg var bare jeg som leste det slik og måtte lese en gang til. :p

annex sa for siden:

Prøver å laste den opp som vedlegg i pdf-format:

[ATTACH]9855[/ATTACH]

Oversikten viser at det kan være stor forskjell på karber i feks forskjellige rødviner
Hvitvin kan ofte ha ganske mye karber, så her gjelder det å trå litt varsomt...

Funker det nå?

Tula sa for siden:

Jeg liker også søte drikker, så lenge jeg ikke drikker øl.
I sommer fant jeg en fin drikk. 50% hvitvin av et merke som heter Villa Raiano Greco Di Tufo. Lite restsukker i den, men den er ikke sur eller tørr. og 50% Sprite Zero, eller Fanta Zero. Sprite falt best i smak hos meg. Og med en 2-3 frosne jordbær som isbiter ble denne fantastisk god! Den smakte skikkelig sommer. =)

Ah....sommer er det daquri som gjelder. Og selvfølgelig med friske bær!

jansen sa for siden:

En australsk rødvin som heter Ken Creek drikker jeg for det meste, den har 0,6 karbohydrater per liter, den er veldig god :)

macadamia79 sa for siden:

Da kan man jo trygt drikke 30l uten å bekymre seg ... om ketosen iallefall :)

Disen sa for siden:

Jeg skal ut i kveld og var på polet og kjøpte Jackobs creek, den var det 1 g sukker pr liter, så tror den er trygg å drikke. Drikker jo ikke mer enn o,75 liter uansett.

Alynna sa for siden:

Når det gjelder drinker, har jeg ofte laget pina colada med kokosmelk, rom og funlight tropical, det er knallgodt!

Eller så kan man lage en slags daiquiri med funlight jordbær/rabarbra, og en neve frosne jordbær som kjøres i blender.

Kanutten sa for siden:

Ikke helt enig. Selv om det er få karber ER det alkohol som påvirker kroppen. Og selv om man ikke teller kcal så blir det endel kcal av vin. Og kroppen foretrekker foretrekker alkohol som drivstoff. Dvs at de ekstra kaloriene man får via vin legger seg på sidebeina.

Det har flere ganger vist seg at øl er best. :D

Budeiea995 sa for siden:

Jeg har oppskriften for deg!!! Captain Morgan vannilje, med litt lime, peppermynteurt, isbreer og fyll opp med sprite zero eller farris.
Himmelskt!!!!

har Captain Morgan en vanilje verson?

Marella77 sa for siden:

Tusen, tusen takk dere!!! Jeg liker ikke rødvin (desverre skjønner jeg nå, for her var det mange fine rødvin-tips...) Takker også for tips til å lage drink selv, men jeg tenkte mer på hva jeg kan kjøpe ute på byen... (Jeg var ikke så tydelig i innlegget... beklager).

Jeg ønsker å vite noe som er 100% trygt å bestille i baren, så jeg slipper å rope ut så alle hører.. " HAR DU NOE UTEN KARBO HER??? DU SKJØNNER, JEG DRIVER Å SLANKER MEG, SÅ JEG GÅR PÅ EN LAVKARBO-DIETT!!!!! Og allesammen snur seg... hehe....

Marella77 sa for siden:

Hva er captain morgan? hvor får man kjøpt det og peppermynteurt? Har ikke sett det i butikken... Takk for tipset! :)

Alynna sa for siden:

captain morgan er en type rom som er ganske lett å like, gyllen på farge og med undertoner av vanilje og karamell.

ang. peppermynteurt, så er det vel snakk om mynte, har sjeldent sett folk bruke peppermynte i drinker, men de to er ganske like, bare at peppermynte smaker mer tannpasta/drops enn vanlig mynte.

liker du mojito så liker du nok denne drinken :)

Bollemor sa for siden:

jeg drikker som regel vodka med cola zero og en liten skvett fun light bringerbær;)
Uff sliter litt med den drikkinga.. Er jo ute så si hver helg jeg:S hørt det stopper forbrenningen.. ?
Er så kjedelig å sitte hjemme.. da jeg bor helt alene i helgene også. Så jeg er ikke tungbed når noen vil ha med meg ut..
MÅ vel skjerpe meg:(

Alynna sa for siden:

Glemte å si - rom'en får du sevsagt på polet, og mynte finnes som potteurt i de fleste butikker. Er du i Oslo, så får man kjøpt bunter med mynte på innvandrerbutikker som smaker tusen ganger mer enn de spede, lyse sakene som man får kjøpt som "potteplanter". Ca alle grønnsaksbutikkene på Grønnland har det, men man gidder jo ikke dra dit med mindre man er i sentrum likevel :)

Marella77 sa for siden:

Jeg har ikke så mye peilig, som dere sikkert skjønner... Jeg drakk Hooch da jeg drakk for første gang, og det var en rusbrus. Så ble det Smirinof Ice, og av og til en cider. Har vent meg til å drikke litt hvitvin. Liker også tyrkisk pepper, men den er vel full av karbo.

Syns også strawberry daiquiri er godt da, men det skjønner jeg er of-limits!

Hva med å gjøre det enkelt? Rett og slett drikke tequila? Er den ok? (så får jeg drikke brus imellom, som drikke... )

Alynna sa for siden:

Ja, det stopper forbrenningen :( Eller, mer korrekt, man forbrenner alkoholen til man ikke har promille mer, og alt det andre man spiser i mellomtiden, blir lagret på kroppen. Setter en heldigvis ikke ut av ketose, da.

Marella77 sa for siden:

Takk, dette kan jeg jo bestille ute... Men kanskje ikke så godt eller? jeg mener uten bringebærsaft, noe som man ikke får i baren? Men da er det bare å presse det i seg, hehe..

Marella77 sa for siden:

Takk Alynna!! Du er super!! :klem: Får alltid så mye konkrete, gode tips fra deg :D

Bønna200 sa for siden:

Rom og cola light! :love:

Dietta sa for siden:

NEI !!! Vodka og cola light :love:

Bønna200 sa for siden:

Det er også greit, men jeg synes det smaker så lite av vodkaen. Så jeg heller oppi mer og mer... :eek:

Marella77 sa for siden:

Takk :) men er det GODT å blande med cola light? Eller bare ok?

Bønna200 sa for siden:

Jeg synes det er veldig godt å blande med cola light:)

Marella77 sa for siden:

Takk! Har aldri prøvd det før... Blir spennende å prøve noe nytt ;)

holti sa for siden:

fant ut at Red Label har lite sukker, så jeg blandet meg en irish coffe. Kremen laget jeg uten sukker og Irishen ble like god :D

Marella77 sa for siden:

Takk for tipset, men jeg drikker ikke kaffe... Men sikkert mange andre her som gjør det ;)

Dietta sa for siden:

Jeg også ;) Er faktisk den eneste formen for sprit jeg har drukket på flere år :eek:

Dietta sa for siden:

Noe annet som faktisk også er godt er: Vodka og fun light iste peach, blandet med enten farris eller zero light :D
Nydelig sommerdrink, som smaker like godt om vinteren ;)

holti sa for siden:

mhm.. Tror denne må prøves ut ;)

Marella77 sa for siden:

Har både rom og vodka 0 karbo? Og det påvirker ikke blodsukkeret? Er det likevel partystopper med alkohol?

Dietta sa for siden:

Sprit har null karber, og jeg har aldri opplevd å gå ut av ketose ved å drikke vodka. Men, det er på en måte en partystopper, fordi kroppen vil forbrenne alkoholen før den forbrenner fett. Fettforbrenningen vil stoppe opp helt til all alkoholen er forbrent. Blir en kort partystopper akkurat så lenge det tar kroppen din å forbrenne all alkoholen.
Skål :p

Marella77 sa for siden:

Takk :) dette høres ok ut...

Alynna sa for siden:

All sprit som ikke er tilsatt sukker har null karber, ja. Vodka, cognac, rom, whisky, gin osv. Anbefaler vinmonopolet.no om du er usikker på hva som er brennevin, og hva som er likør e.l.

Ren alkokol (100%) inneholder 700 kcal pr 100 gram, noe som er nesten like heftig som rent fett! (900 kcal per 100 gram). Sukker og proteiner har bare 400 kcal per 100 gram.

Dette vil si at en liter 40%, som de fleste typer brennevin er, inneholder i alle fall 2200 kcal (siden alkohol veier ca 800 g per liter).

Marella - usikker på hva du mener med "partystopper" i denne sammenhengen. Så lenge kroppen din har alkohol i blodet vil den forbrenne dette først, og ikke noe av det andre du spiser, eller av fettet du har på kroppen. Slik sett er det en "brems". Men dagen derpå, så fort du er kvitt alkoholen, vil kroppen fortsette som før siden alkoholforbrenning likner på vanlig ketogen fettforbrenning, og du vil ikke ha bivirkinger som etterfølgene av en høykarboutskeielse, som kan bremse deg i dager og uker. Bremsen varer kun til du er edru.

Nå skal man være obs på at høyt alkoholinntak kan føre til at man blir grådig sulten og at man blir mindre kritisk til hva man spiser. Å spise en 2000 kcal kebab mens man ikke forbrenner annet enn drinken man drakk sist, er ikke så smart, har brent meg på dette før :)

Marella77 sa for siden:

Takk for flott info!!! :) Ja, den kebaben kommer nok til å friste veldig... Ikke lett og finne mat to-go ute om natten sikkert...

Det jeg mener med partystopper er om det kommer til å ta ukesvis før jeg er godt i gang igjen... Da jeg en gang sprakk på gotteri og pizza, tok det meg lang tid å gå ned igjen...

senorita sa for siden:

hva med en vodka og en light brus? funker fint det for meg :P men OOOBS! du tåler mye mye mindre.. jeg ble kanooon drita sist jeg drakk i ketose hahaha :P var ikke bra.. :P så drikk mindre enn du er vant til ;)

Marella77 sa for siden:

Ja da holder det sikkert med et egge-glass da... For jeg tåler lite fra før av ;) Takk for tipset! Kanskje sprite light passer godt til dette?

Kom du ut av ketosen sist du drakk? Gikk du opp i vekt Senorita?

senorita sa for siden:

Nei kom ikke ut av ketosen og gikk heller ikke opp.. sikkert fordi jeg spydde opp alt som var spist de siste dagene haha :p huff :P

Marella77 sa for siden:

Hehe, Huffda ;)

Bollemor sa for siden:

Helt greit;) men bedre med litt saft..blir litt ala bacardi Raz;)
Men er som regel ganske grei formen når jeg drar ut jeg..Så da går det helt fint med bare vodka og zero;)

Marella77 sa for siden:

Ja, når man først har kommet i god form, så er man ikke så kresen lengre... Men skal spise først på restaurant med venninner, så føler at det ikke passer seg å ramle inn døra da... hehe...

siljesfremgang sa for siden:

Husk at det finnes forskjellige typer Captain Morgan, jeg sverger selv til Spice Gold typen(tipper det er den du og snakker om siden den er gyllen på fargen), da jeg synes Black Label blir for stram smak på.

Ellers så er jo faktisk bare å blande funn ligth saft (den typen du måtte like) med vann og brennevin/vodka en genial måte å gjøre det på også. :D

Marella77 sa for siden:

Nå har jeg drukket for første gang siden jeg begynte på ketolysedietten. Jeg drakk gin med cola light med lime i. Og sodavann med gin og lime. Det smakte ok, men de første drinkene var ikke gode, men ble bedre utover kvelden ;)

Jeg kom ikke ut av ketosen, hurra!! :D

Men dama i baren sa at all alkohol er laget av sukker... stemmer det? Hvorfor kommer man ikke ut av ketosen da? Noen som vet?

FrkMarge sa for siden:

Sukker + gjær og litt frukt av en eller annen sort. Setes luftett til gjæring noen uker og voila = alkohol :D
Sukkeret blir omdannet til alkohol, derfor :)
Men i en del alkohol holdige drikker er det en del restsukker som ikke er omdannet - jo søtere drikk, desto mer KH.

Marella77 sa for siden:

Så det sukkeret som er omdannes til alkohol er ikke med på å påvirke insulinen og blodsukkeret altså?

Er det null karbo i gin, vodka og rom?

ps, takk for svaret :)

langaard sa for siden:

0 kh i sprit, ja:)
Hmm.. kanskje det blir maten i morra:D

Addict sa for siden:

Så bra :-D drakk og i helga, holdt meg til rom og pepsi max, falt ikke ut av ketose :-D

amritam sa for siden:

Alkoholen omdannes jo til ketoner, så det er vel ikke så rart at man ikke faller ut av ketose.

Carisma sa for siden:

Selv om man ikke faller ut av ketose settes fettforbrenninga på vent til alkoholen er borte fra kroppen. Så det går vel opp i opp.

Marella77 sa for siden:

Takk for svarene :)

Ps, rom / gin / vodka... er alle like bra å bruke? Hva er forskjellen?

Bønna200 sa for siden:

Det går bra. Men pass deg for Bacardi med smak. De er det en del karber i...
Hvis du går på hjemmesiden til polet, så står alle fakta ved hvert produkt. :)

Supah sa for siden:

Oi :eek:, jeg visste ikke at det var SÅ mye. Nå skal ikke jeg drikke det igjen.. :smile:

Hapzen sa for siden:

Jeg antar cider er no-go? Selv de uten sukker? :-( jeg er nok ikke i ketose, men går på lavkarbo og vil ikke ødelegge alt med bursdagsfeiringa i helgen....

Dietta sa for siden:

Det store forskjellen er nok smaken (liker ikke rom og gin jeg :eek:) :p

Marella77 sa for siden:

Ikke jeg heller. Liker bare rusbrus, men det kan jeg jo ikke drikke mer.
Skal drikke i helgen, så blir vel sprit og cola zero... Nam! (Not)

Bønna200 sa for siden:

Hvis du ikke synes det er godt, hvorfor drikke det? :confused:

Marella77 sa for siden:

hehe... Jeg liker "rusen" ;)

bittersweet sa for siden:

Jeg har en kompis som ikke liker vin. Han pleier å blande musserende hvitvin(tørr) med sprite. Fungerer visstnok bra med bare hvitvin også. Kanskje det er noe for deg? :)

Marella77 sa for siden:

Takk for tipset, men er det ikke masse karbohydrater i hvitvin da? Har sjekka på vinmonopolets sider, men finner ikke ut av det. Men takk for tipset om sprite. Jeg skal kjøpe spirtelight til drinken i steden, det blir sikkert bedre!! :)

milena sa for siden:

Trulli er en herlig hvitvin som har mindre en 1gr sukker på literen:eek:! Jeg liker den, men har hørt at lavkarbere blir lei den etterhvert:rolleyes:.

Bønna200 sa for siden:

Det er mange hvitviner med under en kh per liter. Jeg synes Gato Negroen er god,i den er det 2 gram sukker per liter. :)

LaLa77 sa for siden:

Nei, hvitvin er faktisk bedre å drikke enn rødvin hvis du finner en tørr type :)
Og hvitvin med sprite zero, isbiter og en sitronbit i er supergodt :p

gamlebyen sa for siden:

En white wine spritzer som vår amerikanske venner kaller det. Selv om det i den klassiske oppskrifta skal brukes club soda.

ElisaT sa for siden:

Jeg var hos noen venner i går, og fikk servert et glass søt musserende. Visste at vinen var kjempesøt, så jeg bare "nippet" til glasset, og var innom kjøkkenvasken av og til...

Sjekket på vinmonopolets nettside i dag, og det var 130 g/l :eek:! Veldig fornøyd med at jeg lot innholdet i glasset være etter å ha lest den informasjonen :D

Kiro sa for siden:

Har lest gjennom tråden nå, og må bare takke for alle tips. Er student så blir en del byturer.... Da jeg holdt på med lavkarbo forrige gang sverget jeg til vodka, og Sprite Zero. Så nå ble jeg glad, og gleder meg til å teste ut nye former for blandevann. ^_^

Når jeg er ute pleier jeg å kjøre safe og bare ta meg en tequila shot. hehe. :p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.