I går gikk jeg til innkjøp av ketostix og jeg prøvde det allerede i går kveld. Den ga et utslag på "moderat", altså +- 4 mmol/L. Vil det da si at jeg er i Ketose?
En vanlig dag i matveien ser nogen lunde slik ut:
Frokost:
2 egg, 3 skiver bacon og 4-5 skiver ost med majones eller rømme vedsiden av.
Evt. 2 skiver lavkarbobrød fra funksjonell mat (1Kh per skive) med 3-4 skiver ost og skinke på hver brødskive.
Middag: Snittet kyllingfillet med ost og skinke inni, surret med bacon rundt. Ca. en halv paprika, en halv løk og 2-4 sjampinjonger. Rømmedressing vedisden av.
Kveldsmat: Kyllingstrimler med ca. samme grønnsaksmengde som til middag.
I tillegg til dette spiser jeg en atkinsbar 4-5 ganger i uken.
Jeg trener stort sett hver dag, men føler jeg allikevel jeg har stagnert m.t.p fettnedgang. Så kan det rett og slett være mine kjære atkinsbarer som ødelegger ketosen?
Har du utslag på stixen så er du i ketose, uansett om den er lys rosa eller mørk lilla.
Atkinsbarene stoppet iallefall min vektnedgang. Og jeg synes du spiser for lite grønnsaker. Kanskje prøve å legge til mer av det?
Du gjør det ja? Jeg har spist de en stund, men jeg syns det først er nå jeg merker at det virkelig stagnerer.. Men tror du atkinsbarene kan ødelegge fettreduksjonen selv om man er i ketose? Eller går kanskje ikke det?
For lite? Trodde jeg nesten lå litt i overkant jeg med tanke på kh-innholdet i løk og paprika? Men ja, kanskje jeg burde øke enda litt til da:)
Ketose er ikke lik fettreduksjon... Men jeg stagnerte iallefall, selv om jeg også gikk ned i starten mens jeg spiste de. Når det gjelder grønnsaker så ville jeg nok ha valgt noe annet enn bare løk og rød paprika som det er en del kh i. Prøv med blomkål, brokkoli, selleri, jordskokk... søk på grønnsaker her inne så kommer det opp mange innlegg om det :)
Jeg trodde ketose var tilnærmet lik vektnedgang jeg? Hva er det som brytes ned når kroppen ikke har kh å bryte ned?
Jeg har nå begynt å spise endel brokkolipurè (Brokkoli, smør og cremè fraichè) vedsiden av de fleste middagene og har nok ved hjelp av det endel mer grønnsaker, men jeg klarer ikke å kutte ut løk og paprika.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.