Jeg elsker ost, spesielt smeltet i ovnen. Som jeg har forstått det er Norwegia "godkjent" på lavkarbo, men individuelt i forhold til mengden og vektnedgang... Vel, jeg forstår at jeg er nødt til å prøve meg litt fram, men det er jammen mye man skal prøve seg fram med også! Ikke så lett når man er litt utålmodig. Derfor er jeg bare litt nysgjerrig på hvor mye ost dere egentlig spiser om dagen? Prøver dere å ikke spise hver dag, eller spiser dere gjerne en del? Eller regnes ost som "lørdagskos"?
Jeg kunne spist ost i alle former og varianter hver eneste dag, jeg, men det er nok ikke så lurt sånn vektmessig!:p
Har nok i perioder spist opp til 250g om dagen uten at det gikk ut over vektnedgangen, da!
Ost i omeletten, ost på knekkebrød, ostegratinerte grønnsaker og osteknekkis til kvelds...... Joda, det blir ost hver dag, gitt!:p
Jeg ble ordentlig bevisst verdien i å spise ost da jeg skulle slutte med atkinsbarer. Jeg oppdaget at ost var mer tilfredstillende og at jeg snart heller ville ha ost enn atkins når jeg sa til meg selv jeg måtte velge. Det er mettende, protein og fett i store mengder og særdeles godt:) Jeg er veldig glad for at jeg tåler det.Det å kunne spise fet ost er en av fordelene med lavkarbo, synes jeg, utenom muligheten til å spise kvitseidsmør på hjemmelaget nøttekjeks, slikke i seg olje, samt tahini og mandelsmør:) Å vi har det godt:)
Siden du går på Atikins, så svarer jeg ut i fra dette, og det Atkins anbefaler er 75-100 gram ost pr. dag i induksjonsfasen. Når man etterhvert begynner på vedvarendestigen så kan man legge til litt mer ost i trinn 2.
endelig klart og kutte ut atkinsbarene, og da går det veldig mye ost om dagen, spist 250 g i dag, blir fort sånn når jeg er på skolen og må kjøpe noe kjapt på butikken i friminuttet. da spiser jeg lett opp en pakke med kalkunskinke eller serrano. Må begynne å trappe ned fra i morgen, siden jeg følger atkins er jeg ganske mye i overkant med osten.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.