< Tilbake til oversikten

Opp i vekt når man slutter?

Pauliina93 sa for siden:

Nå har jeg lest en god del om lavkarbo/ketose, og har fått den lille skrekken om at man kan gå opp igjen til samme vekt som før, eller mer!
Hvordan skal man greie å holde vekten uten at den skal hoppe opp i værs etter man bestemmer seg for å slutte? Har noen erfaring med dette? :confused:

Mariann S sa for siden:

Hm, kvifor skal du slutt med lavkarbo? Er nok stor fare for at du vil gå opp i vekt om du går over til høgkabr kost.
Kordan du skal greie å holde vekta? Tja,, fortsette å spise lavkarbo ;)

Yrla sa for siden:

Du kan prøve ut hvor mange karbohydrater du tåler å ha i kosten for å unngå å gå opp, øke gradvis etter atkins metode eller prøve deg frem selv og tenke fedon-prinsipper eller under 72 g karbohydrater dgl slik det anbefales i bedre uten brød. Jeg liker lavkarbo så jeg kommer aldri til å slutte.

senorita sa for siden:

jeg har "sluttet" med lavkarbo flere ganger. Vært flink og gått ned 20-30 kg. så sprekker jeg og spiser vanlig igjen og alt har kommet på igjen..

Da har jeg jo ikke trent eller unngått snop da men tror nok det er en evig kostomlegging som gjør at man holder seg slank. ikke quick fix og så ferdig.. En må nok legge om det som gjorde at man i utgangspunktet la på seg?

Yrla sa for siden:

ja, man må legge opp matplan som man kan trives med i det lange løp

Antoinette6 sa for siden:

Les Camomillas journal ! :ja:

Dietta sa for siden:

Det er nok det som er cluet. Ikke tenke på lavkarbo som en slankekur, men som en varig kostomlegging :D

Peppa Gris sa for siden:

Det er jo en grunn til at man er overvektig på det kostholdet man har. Det forandrer seg jo ikke selv om man har noen måneder/år på lavkarbo.

Går man tilbake til gamle synder så vil vekta sannsynligvis gå opp igjen.

Vibeke-67 sa for siden:

Samtidig kan det hende at man kan tåle noe mer karbohydrater når man har gått ned og kun skal stabilisere vekta. Jeg har holdt på med dette i 5 år, så for meg er dette nå mitt naturlige kosthold. Men jeg kan spise endel langsmme karbohydrater uten å gå opp. Hadde jeg spist det jeg spiser i dag da jeg begynte på lavkarbo, ville jeg mest sannsynlig gått opp i vekt.
I hverdagen er jeg ganske strikt, men det gjør ikke noe om jeg innimellom spiser et rudstykke på et møte eller ris når jeg er invitert i moddag.
(det jeg er nøye med, er at når jeg spiser karbohydrater er det de langsomme karbohydratene med lav GI)

MadamMim sa for siden:

Jeg gikk et halv år på lavkarbo i 2010, og har levd på "vanlig" mat i 1 1/2 år. Har lagt på meg 5 kg, hvor et par av disse nok er vann. Og de siste kiloene kom nok på når jeg havna på "sjokoladekjøret" igjen. Jeg skal kun bruke lavkarbo for å få kiloene av, og tilbake igjen i "vanlig" kost etterpå. Min utfordring i hverdagen er sjokoladen... og klarer jeg å styre den, så vil jeg ikke tro at jeg legger på meg mer enn vannkiloene igjen. :-)

Veggpryd sa for siden:

Hvorfor skal du gå tilbake til det kostholdet som gjorde deg fet...?

Jeg synes det er ganske logisk at man selvsagt legger på seg om man slutter med lavkarbo. Heldigvis er det ikke vanskelig å ha lavkarbo som livsstil, med all den gode maten - og alle de gode helsefordelene! :)

Yrla sa for siden:

vanlig sjokolade? Hva med de med maltitose eller tagatesse? hva med å lage sunne selv med søtning uten karbo? sjokolade er jo sunt med riktig søtning og når den er mørk så det er jo ikke nødvendig å unngå det om man tåler litt karbo.

MadamMim sa for siden:

Det var ikke den vanlige maten jeg spiste som gjorde meg fet, det var sjokoladen...

Ja, jeg har laget sjokolade på lavkarbo, med alt mulig søtning, men det er ikke det samme. Vanlig sjokolade er en avhengig på nivå med røyk. Smaken er ikke problem å erstatte, men det er "virkningen" som må avvennes.

Men all respekt til dere som snur om livsstilen til lavkarbo, jeg skal ikke det. Kun midlertidig :-)

Newstart sa for siden:

Lavkarbo er en livsstil. Og det er en grunn til at man først blir overvektig, stort sett så er det kostholdet. Går man på lavkarbo for så å slutte å gå rett tilbake til problemet ja da går man opp. Men som noen sier her så kan man øke en del karbo uten å merke det på vekten men å gå tilbake som før da vil nok kg komme ganske fort tilbake igjen.

Yrla sa for siden:

Jeg var avhengig av sjokolade en gang selv, det skremte meg, det kan sammenlignes med narkotika. Jeg ble skremt nok og dermed bevisst og skjemtes over sjokoladeavhengigheten, så jeg kutta det ut tvert en dag og har ikke rørt det siden. Jeg skjønte at det var destruktivitet. Jeg anser det som farlig for meg. Håper du bestemmer deg for å slutte en gang, blir motivert nok. Du er sjefen.

smgj sa for siden:

Ukontrollerbart sjokoladesug kan være magnesium- eller sinkmangel....

Just sayin.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.