< Tilbake til oversikten

Hvorfor har kolesterolet mitt økt?

Tami sa for siden:

Jeg tok blodprøver da jeg begynte på Atkins igjen i januar 2011 og en ny prøve ett år etter, altså i januar 2012.
Har spist max 20 karbo pr dag - ingen utskeielser.

Her er tallene for januar 2011:
Kolesterol 4,4
HDL kolesterol 1,2
LDL kolesterol 2,9

Januar 2012:
Kolesterol 5,3
HDL kolesterol 1,4
LDL kolesterol 4,0

Jeg har hele tiden brukt Hypocol (fra svensk helsekost) for jeg har arvelig høyt kolesterol, av det "dårlige" kolesterolet. Men dette har jeg brukt fast i mange år, uten Hypocol er kolesterolet oppi 8....

Jeg synes det er mye snakk om at kolesterolet går ned på lavkarbo (bortsett fra alle som er imot), så jeg skjønner ikke dette. :(

Noen som har en forklaring?

Kitt sa for siden:

Du har arvelig forhøyet kolesterol og stiller nok derfor utenfor i denne sammenhengen! ;)
Dog er ikke økningen i total- kolesterolet så mye større enn ved naturlige svigninger!

Er begge prøvene tatt fastende?

Yrla sa for siden:

om du var stressa da prøven ble tatt vil stressreaksjonen føre til en forhøyelse av det dårlige kolesterolet.

Yrla sa for siden:

Årsaker til høyt kolesterol

Høyt kolesterol kan altså ha arvelige årsaker, men de fleste tilfeller av høyt kolesterol har klar sammenheng med livsstilen. Mye mettet fett i kostholdet, lite mosjon, røyking og overvekt øker kolesterolet. Høyt alkoholforbruk øker spesielt triglyseridnivået.
Ulike sykdommer som diabetes (sukkersyke), lidelser i skjoldbruskkjertelen (hypotyreose), lever- og nyresykdommer kan også gi høyt kolesterol. Flere legemidler kan også bidra til en ugunstig sammensetning av kolesterol i blodet, for eksempel gjelder dette betablokkere, enkelte vanndrivende medisiner, østrogen og kortison.
www.lhl.no/Leve-med-sykdom-/A-leve-med-hjertesykdom/Hoyt-kolesterol-og-hyperlipidemi/

Tami sa for siden:

Jeg tok blodprøvene fastende, røyker ikke, drikker ikke alkohol, tar ikke legemidler og bmi er normal. Ikke var jeg stresset før blodprøvene heller, jeg har rolige morgener :)

Nerthus sa for siden:

Nå viser jo forskning at kvinner har bedre beskyttelse mot hjerte- og karsykdom om de har høyere kolesterol enn det som anses for normalt, men ta med at jeg har ikke særlig kunnskap om arvelig høyt kolesterol. (Jeg husker ikke i farten linken til studien)

Stikk innom [url]www.espenrostrup.com[/url], han har store mengder informasjon om kolesterol, hjerte- og karsykdom og forskning på temaet :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.