< Tilbake til oversikten

Steira nektet start fordi hun er for tynn!

Chamomilla sa for siden:

Visste ikke at det var regler for sånt i langrenn... man lærer.. men synd for de som har "naturlig" lav bmi om det medfører at de ikke får konkurrere.

Sugarpill sa for siden:

Det er vel ytterst få som "naturlig" har så lav bmi at de kan bli nektet å konkurrere...

nellie sa for siden:

Det er vel ingen hemmelighet at de ikke har sjans til å spise nok til å veie opp for det de trener bort.. Hun får begynne å spise lavkarbo, sånn at vekten kan regulere seg.:p

gamlebyen sa for siden:

Kan pro tour-syklister ete det de bruker opp i konkurranse kan fjasenisser på glassfiberpinner også gjøre det. :P

smgj sa for siden:

Nå vet ikke jeg hvilken BMI som er valgt som nedre grense for langrenn. Men med tanke på at dette i utgangspunktet er folk med mye muskler så kan jeg tenke meg at man er syklig tynn før man har så lav BMI at man ikke får konkurrere. (Ta med at bildet som illustrerer artikkelen sannsynligvis er et arkivbilde...)

Videre er det at det finnes en grense et sikkerhetsnett mot det å slanke seg for mye. Det å være tynn er prestasjonsfremmende (om man klarer å beholde mesteparten av muskelmassen) i de aller fleste idretter. Se f.eks RS eller alle langdistanse løpsøvelser. Derfor tror jeg det er BRA at det finnes aboslutte grenser. OK - kanskje et fåtall utøvere faller utenfor fordi de naturlig er ekstremt spinkle ... men det er bedre at disse får konkurransenekt enn at vi fremmer mer spiseforstyrrelser innenfor konkurranseidretten. Synes jeg.

Spesielt siden toppidrett nå starter fra pre konfirmasjonsalder...

nellie sa for siden:

Det er kanskje lettere for en mann, som SKAL være stor og sterk (liksom) å spise 8000 kalorier om dagen, enn for en jente? Er ikke så status å være jente og trøkke ned på tretten brødskiver til frokost liksom. Selv når man burde.

gamlebyen sa for siden:

Nå er jo en god del av pro-syklistene langt fra noen store sterke berg (klatrere f eks er ikke særlig store), likevel MÅ de få i seg mellom 8 000 -12 000 kalorier per dag i konkurranse. Tror faktisk det ikke så stor forskjell mellom menn og kvinner på det nivået der.

nellie sa for siden:

Hver sin tro.:ja:

Qlio sa for siden:

Qliomannen og jeg diksuterte henne sist hun var på skjermen at hun var så tynn. Men ja, glad de har en nedre vektgrense. Johaug er heller ikke den største i startfeltet, vil tro at hun ikke ligger langt over grenseverdiene heller. Men utrolig på å tyne krefter ut av de små kroppene er de! Jeg lar meg imponere!

TrillTrall sa for siden:

Synes det er flott at de har en slik grense og at de klarer å overholde den. Hun sier jo selv også at hun ikke har klart å spise nok den siste tiden og det er klart at en kropp som er for tynn og får for lite næring ikke vil makte noe sånt.

Alynna sa for siden:

Står også at hun har gått gjennom en sykdomsperiode + samlivsbrudd denne vinteren. Ikke rart det kan bli for mye å følge et strengt trenings- og matregime. Jeg ønsker jenta god bedring, hun virker som en sympatisk og blid jente. Ønsker ikke å spekulere noe i tilstanden hennes, men jeg er sikker på at det vil gå bedre igjen på sikt :)

svingstangdeluxe sa for siden:

Veldig enig!! Og det er av og til godt at ansvar for ens eget vel blir tatt av andre. Ein kan jo av og til få litt "tunnelsyn"..

nellie sa for siden:

Denna eksperten virker jo som at hun sitter og venter på at de skal få spiseforstyrrelser, sånn at hun kan si "I told you so". Var jo ute med masse oppslag i fjor ang skijentene og at de spiste alt for lite.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.