gamlebyen sa for siden:
Viktig lesning;
fitnessbloggen.no/kukerundtsyndrom/
Originalen for de som foretrekker den:
www.leangains.com/2011/09/fuckarounditis.html
gamlebyen sa for siden:
Viktig lesning;
fitnessbloggen.no/kukerundtsyndrom/
Originalen for de som foretrekker den:
www.leangains.com/2011/09/fuckarounditis.html
Dietta sa for siden:
:lol:
ToreH sa for siden:
Hehe, kjenner meg igjen fra tidligere ja og litt nå også. Men jeg trener ikke spesifikk styrke heller. Kun kondisjon for utholdenhetsløp/sykling. Men bevares kukerundtsyndromet finnes der også ja. Kanskje ikke like elstremt, men veldig treffende artikkel det der.
Qlio sa for siden:
Fantastisk bra artikkel, jeg vil printe den ut og henge den opp på senteret jeg trener!
gamlebyen sa for siden:
Godt jeg ikke er alene!
Kjente meg igjen i mye her, og synes forfatteren har mange gode poeng.
For å sitere Vømmøl; Det e itjnå som kjæm ta se' sjøl!
svingstangdeluxe sa for siden:
Den var fiiiin, morsom, men først og fremst nyttig for meg, i alle fall. Ser at eg har riktige øvelser, minus pullups :p - har utstyret, for eg deler rommet i kjelleren med min 19 år gamle sønn (som tar mange pullups og har fått stilig rygg :rolleyes:).
Har prøvd nokon gonger, men det er stokk umulig. (Skal prøve med "oppheva" føter (t.eks strykebrettet :D)
Har brukt for masse tid (og krefter) på langvarige økter med magemuskeltrening. Og ser logikken i at når ein trener m frie vekter og gjer knebøy/markløft m god nok vekt, så stabliserer ein såpass at magen får mykje gratis. Og når plankane er tatt inn i varmen igjen, så gir eg bæng i situps-meg-her-og-der..
Skal jo ikkje heilt dit som han skisserer, men når ein først slit med tunge vekter, så vil ein jo ha det på ein "smart" måte.
Ser og at eg har kanskje overdrive ant treninger i perioder (hypah kan sei "ka var det eg sa..." hvis han vil.
ToreH sa for siden:
Jeg sier jo mye dumt, men noen gullkorn kommer inniblant... ;)
Qlio sa for siden:
Jeg så flere "kukerundtere" i går på mølla, under oppvarming og nedtrapping er det kjekt å se på andre. Gud som jeg flira, de visste jo ikke hva jeg kalte dem inni hodet mitt, da.... Kanskje de trodde jeg synes de var kjekke der de gikk rundt uten mål og mening med lua inne?
gamlebyen sa for siden:
Har lagt merke til dem i lang tid, men forsøkt å la være å tenke noe, for hva vet vel jeg. Det skal jo sier at en del av dem ser store og muskuløse ut, mens jeg er en halvfeit bleiking. Dog er det jo slik at man ser jævlig mye eksremt dårlig teknik der ute. Og noe av det artigste av kukerundting (det hørtes nesten ut som noe annnet som involevrer mannlig anatomi men gjør man det offentlig blir amn arrestert...) er curlsstativet...
svingstangdeluxe sa for siden:
Er ikkje alltid så flink å ta sjølvkritikk.. så denne gongen var eg god. (og litt irritert på alt det blodslitet eg har lagt ned som kunne vore spart..)
gamlebyen sa for siden:
Nettavisen skuffer aldri:
www.nettavisen.no/tjenester/article3327124.ece
gamlebyen sa for siden:
Sender denne opp, til de som er litt nye i treningsdelen og stadig leser referanser til "kukerundt"-trening.
Qlio sa for siden:
Det har faktisk blitt et annerkjent ord, hehe, jeg ler litt inni meg hver gang jeg ser noen kukerrundt.... Takk til Fitnessbloggen!
gamlebyen sa for siden:
Hehehe, jeg også!
smgj sa for siden:
Jeg er litt på den tanken at når det å gjennomføre trening i det hele tatt er vanskelig nok - så er kukerundt-trening helt greit.
Men man bør jo også være inneforstått med at man heller ikke får den samme utviklingen som når man trener målrettet.
Mål1:
Gå fra periodisk kukerundttrening til (mer) jevnlig kukerundtrrening. :D
VSB sa for siden:
Så sant, enhver må få lov å starte på eget nivå. Og enhver aktivitet er bedre enn ingen.
gamlebyen sa for siden:
Senteret jeg trener på har hatt tilbud om PT en god stund nå, og disse har da en filosofi om "funksjonell trening" som de innprenter klientene sine. Mye bosuballer, balanseballer, mye bruk av en stokk de fører frem og tilbake over overkroppen. Så en av PT'ene 'varme opp' i frivektsområdet. Holdt på å knekke sammen.
Misforstå meg rett, jeg ser absolutt at funksjonell trening kan være nyttig i sin opprinnelige bruk, f eks etter skader (både idrett og andre typer), som balansetrening, men dette er noe av det verste av kukerundttrening jeg ser. (så for øvrig nå bilder av flere av PT'ene fra senteret på den sida)
smgj sa for siden:
Hehe - den balansetreninga nå virker å være som trening av isolerte muskler var på 90-tallet...
I går kuket jeg forresten rundt i skogen på leting etter naboens bikkje. Ikke målrettet på noen måte, men jeg fikk brukt hele kroppen inklusive balanse og smidighet siden terrenget ikke akkurat akkurat flatt eller åpent - noen av veiene. Kjentes godt ut og bikkja kom hjem av seg selv noe seinere etter 12 timer på vift...
gamlebyen sa for siden:
Bikkjeleting i skaugen er da ikke å kukerundt, i alle fall ikke på den måten som menes i forfatterens artikkel. Men du kunne jo ha dekket leteområdet ved bruk ab tabata-intervaller synes jeg! hehehe.
smgj sa for siden:
:D Vel... vi hadde med en kamerat som har fått streng beskjed om å ta det rolig på grunn av blodtrykksmålinger så høye at legen er redd for at han skal sprenge topplokket... Så... nei. ;)
smgj sa for siden:
Men over på en annen tangent... Sånn som jeg forstår fitnessbloggen så er det å kukerundt det samme som "redsel for å bli svett og sliten", en tro på at man skal kunne trene på så lav intensitet at man ikke blir svett - og fremdeles oppnå de samme resultatene som ved høyere innsats (les svette og stølhet). Og gjerne med et kraftig spark til (unødvendig) balansetrening.
Her har jeg lyst til å si at for en del ikke friske mennesker er faktisk dette den innsatsen man klarer. Ikke fordi man blir sliten der og da - men fordi man betaler dyrt dagen etter. Igjen - dette gjelder ikke for normalt friske. Jeg ser da bort fra balansetreningen her. ;)
Så over til det jeg egentlig tenkte på...
Vi ser jo det samme innen kosthold. Jeg mener "erstatningsvarekostholdet" er en variant av trenings-kukerundt... Dette henger sammen med min - høyst personlige - oppfatning av at enn velfungerende kropp trenger skikkelig drivstoff.... og at man ikke får bedre resultater ut enn det man putter inn.
Men igjen - av og til er dette (erstatningsvarekosthold og/eller kukerundttrening) de trinnene man trenger på veien. Det er bare veldig synd om man strander der - og fremdeles tror at man skal oppnå full uttelling.
gamlebyen sa for siden:
Jeg oppfatter kukerundt som det du skriver, smgj, og også å velge ineffektive øvelser/treningsmetoder.
Utgangspunktet mitt for bruk av begrepet går på normalt friske personer. personer som er syke eller skadd tar jeg ikke med, da er det andr ting som gjelder.
Liker overføribngemn din av begrepet på kostholdet også. Meget enig. Jeg tar noe tilskudd, men det er tilskudd, ikke erstatning, til skikkelig mat.
smgj sa for siden:
Ja, og jeg tenker spesielt på sånn som meg - jeg spiser jo glutenfritt... men veldig mye av den glutenfri maten er ren erstatningsmat som inneholder masse dritt når man ser på pakningene... Det hjelper ikke at det er "fritt for" når det ikke inneholder det man trenger heller.
Det er jo masse mat som er glutenfri om man vil spise dyr og grønnsaker for å bli mett...
Det samme kan overføres til melkefritt eller sukkerfritt kostold, tenker jeg. Skal man spise erstatninger så bør de være bedre enn originalen, ikke bare på ett kriterium.
ToreH sa for siden:
Eller er kukerundt all trening som ikke gir noen effekt?
Hører jo stadig vekk om folk som trener mye og lenge men som aaaldri hverken får muskler, går ned i vekt eller blir spesielt mye sprekere og/eller klarer forme kroppen sin....
DET er å drive kukerundt trening mener jeg. Beste kukerundt maskin jeg har sett er forøvrig en slik "ja" maskin eller nei maskin...makan til tullete greie.;)
nellie sa for siden:
Jeg kuker ofte rundt sammen med ei venninne.. Beste treningene jeg har:p Tilbringer flere tiiiiiiiiiiiiiimer på senteret. Da har vi det gøy, og trening skal vel også være litt gøy innimellom, ikke bare fullt fokus? Jeg hadde ihvertfall ikke giddet trene om jeg måtte være så forbanna seriøs hver eneste økt..
Brokkoli sa for siden:
Jeg var en skikkelig kukerundter, før jeg begynte å trene styrke på morgenen. Nå "tør" jeg plutselig å trene skikkelig - når jeg er nesten alene. Jeg er fremdeles litt på kukerundt, men jeg har i det minste en plan for kukerundtinga. Jeg trener mye med slynge for å bedre kjernemusklaturen, i tillegg til blant annet bulgarske utfall. Jeg har ikke planer om å holde på med det for alltid, det er TUNG styrketrening med FÅ repetisjoner jeg vil gjøre, og programmet mitt sier at det skjer fra og med juni. Selv om man kanskje vil kalle treninga mi kukerundt er jeg rød i trynet i flere timer etter trening og støl i to dager, så noe motstand får jeg i det minste :D
Jeg synes det er veldig vanskelig å trene tung styrke alene, jeg trenger hjelp til å løfte på maksbelastning i knebøy, blant annet. Jeg får vel våge meg bort til disse "stativene" da :rolleyes:
gamlebyen sa for siden:
Kjør på, Brokkoli!
smgj sa for siden:
Om alternativet til stillstand er forfall så har også kukerundttrening en misjon, vil jeg si.
Ikke alle MÅ være så målrettet som deg, vet du. ;)
JEG kaller det kukerundt mer når forventninger og innsats ikke matcher.
ToreH sa for siden:
Nei, men så klager ikke du, eller gir uttrykk for at su ikke skjønner at du ikke får særlig fremgang heller...det er jo også noe som er kjennetegnet på de som har kukerundttrening som hovedtreningsform....
ToreH sa for siden:
Nja, jeg er ikke så målrettet egentlig da. Vil heller si at jeg legger opp treningsintensitet ift de mål jeg har satt meg og holder meg til det. Men enkelte dager så kan jeg leke og ha det relaxed, selv om det står noe annet på programmet.
Disse dagene gir også fremgang på et vis kanskje bare ikke opp mot målet.
Folk må gjerne bedrive kukerundt hvis det er hva de er fornøyd med. Men da bør man ikke skryte av å drive trening i flere timer hver dag for så å klage/ikke forstå at man ikke klarer forme kroppen eller bli særlig sterkere/mer utholden etter noen år....det er disse jeg blir oppgitt over i egen vennekrets og omgangskrets.
Fordi det er de samme typene som sier at "alt er så enkelt for deg hypah, du er så lettrent og er så heldig du, mens jeg derimot".....Finnes ikke en setning som provoserer meg mer. Resultater krever knallhard jobbing over år, det er ingenting som er lettere for meg enn andre, kanskje med unntak å bruke meg somm unnskyldning for egen kukerundt trening da. Det er lett det :D
smgj sa for siden:
Dette er omtrent definisjonen på målrettet i min ordbok ;)
ToreH sa for siden:
Hvis målet en dag er å få frisk luft fremfor å råtne i sofaen, så blir treningen lagt opp deretter. Mer som restitusjon egentlig. Alle trener jo med et mål for øyet? Eller handler målet om å gi seg selv bedre samvittighet så når noen spør om man trener så kan man svare jada jeg trener masse jeg???
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.