< Tilbake til oversikten

Kaare Norum i Aftenposten: Lavkarbo er uanstendig

Momse sa for siden:

Merkelig bilde de har valgt for å representere lavkarbo :rolleyes:

Aline sa for siden:

En gang fjott... Alltid fjott....!

Aline sa for siden:

Nå har jeg lest "artikkelen" og fremdeles: FJOTT!!
Særlig flott er det når de drar frem hvor mye jord som kan fø hvor mange. Og bruker som argument at all denne flotte kornmaten brukes til dyrefor...
Dyra tåler heller ikke korn, og hadde hatt det så mye bedre på vanlig beite..
Så kunne Norum fått alt det kornet han vil ha!

Aline sa for siden:

Også er det rart, alt dette kornet som skal redde den fattige sultne verden. Vi lar det ligge, så det kan de jo få...! :rolleyes:

timich sa for siden:

Nå virker han rett og slett litt desperat...:o

ThereseA sa for siden:

Begynte bare å le når jeg leste denne jeg. Føler det bare blir fler og fler som vil vise seg frem og da er denne debatten den beste måten å gjøre det på.

Vibeke-67 sa for siden:

Ja, ganske utrolig! :D

Zincite sa for siden:

Kanskje de følger med her :confused: bildet er i alle fall byttet ut :p

timich sa for siden:

Haha, genialt:D

smgj sa for siden:

Ah - det må jo bety at vi vinner argumentasjonen. :D

"Det er umoralsk" er som kjent harmstråargumentet..... Det man bruker når man ikke har saklige innvendinger lenger.

gamlebyen sa for siden:

For årsaken til at det finnes over en millard underernærte mennesker har absolutt ingenting med maktfordeling, økonomi, historie, etc å gjøre.
Synes jo argumentet om at man skal spise karbohydrater fordi det er billig også hardtslående. Det er vel snarere billige karbohydrater som har fått oss ut i uføret. Og hans forslag om en nesten stalinsitisk statlig kontroll av matvaner var midlt sagt sjokkerende

gamlebyen sa for siden:

En annen ting som ser ut til å slå hr Norum i bakhodet jfr det moralske argumentet, er jo at de som argumenterer for et lavfett-kosthold går for filtetene på dyra, og veldig lite annet. Selv elsker jeg å endelig kunne gå for de virkelig gode delene på dyra; bringe, skulder, mage. Der det er fett, er det smak, så kan de andre tygge på sine tørre kyllingfilter og smakløse indrefileter.

Supera sa for siden:

Tatt fra samme artikkel... Does not compute.

Aline sa for siden:

:ja: håpløst

Nerthus sa for siden:

Gidder ikke bry meg. Norum henger såååå langt etter med sine argumenter, de debatterte resten av oss FØR jul? Dessuten - dette folkens, er mannen som gjorde at Grete Roede ikke fortsatte med lavkarbokosthold i sin spede start, men endret kostholdet i kursene sine til å "passe bedre" med statens anbefalinger slik at "alle kunne spise det samme".

Vi takker Norum for bidraget til overvekt og livsstilssykdommer i Norge ;)

Dagbladet - som har vært ganske lavkarbovennlig reklamerte i går for "6 kilo ned på 6 uker" med lavkarbo... litt mer i retning mot Fedon, men allikevel. Ingen "motstandere" fikk uttale seg i den to siders artikkelen ;) Verden går nok videre, Norum eller ikke Norum ;)

Dietta sa for siden:

Kanskje vi skulle sende han et gratulasjonskort ? Selvfølgelig undertegnet av alle medlemmene her :p

Nerthus sa for siden:

Sign me up! ;)

Dietta sa for siden:

He, he. Må bare finne et kort som er stort nok nå da.... :eek:

Vibeke-67 sa for siden:

Også for et bilde de valgte å bytte det ut med da! Er det kjøleskapet mitt? Hvor er fløten?

krokodillen sa for siden:

Jeg synes Herr Norum burde tenke nøye og lenge over det uanstendige i å gi kostholdsråd som bidrar til dårlig helse for mange.

Men det tror jeg ikke han kan.

babydoll sa for siden:

Før han går løs på de økologiske utfordringene ved å spise lavkarbo bør man kanskje slutte å bruke ressurser på å dyrke sukker og lage ernæringsmessig tomme høykarbo-produkter som sjokolade, donuts etc. etc? For å ikke snakke om alle de ekstra ressursene som går til spille når man fremstiller halv- og helfabrikata..

Bestemamma sa for siden:

Hvordan kan det ha seg at da jeg kritiserte Hovig og Norum før Jul fikk jeg så ørene flagret og torde nesten ikke vise meg på forumet igjen...Men nå når Nerthus og andre kommer med de samme argumentene er det plutselig helt i orden? Jeg ba om hjelp mot de ignorante ProNorum-Hovig folka, men ingen av dere kom for å hjelpe til...tråden ble stengt og jeg er nå en persona non grata her på forumet....Jeg forstår ingenting lenger...:(

Nerthus sa for siden:

Kan det ha noe med aggressiviteten i kritikken og gjøre mon tro? Du var rimelig bastant og sint i den tråden såvidt jeg husker...
Aner ikke hva du mener med at "ingen av dere kom for å hjelpe til" - hvor da?

Hvis du nå har sittet siden før jul og følt det som persona non grata på forumet så er jo det slett ikke bra. Samtidig som alle som har utvekslet meninger med deg fint kan se på det de selv har skrevet, kan det jo være en ide om du ser litt på det du har skrevet, og se om du selv også kan ha bidratt til at debatten eskalerte kraftig?

Jeg klarer ikke helt og se hele likheten i den tråden som ble låst og denne for å være ærlig - men det er jo alltid opp til øyet som ser :)

Bestemamma sa for siden:

Aggressiv? Nei, men jeg var ærlig og lot min skuffelse over å ha blitt lurt ut i antifettgrøfta komme til syne...klandret Norum og co, og fikk som tilbakemelding at de ikke var å klandre, bare meg selv.....
Jeg hevdet de samme synspunktene som du og flere andre hevder, men det ville ikke %&/¤#" ha noe av.....og kom med personanngrep som ikke passet seg i en diskusjon..... Vel nok sagt om dette, Norum og Co er ikke langt fra grava så jeg lar dem være i fred og håper de får en bedre kropp å være i neste gang....:o

Men kjøttet mitt får de aldri !!! :D

Vibeke-67 sa for siden:

Jeg husker ikke nevnte tråd, men skjønner ikke helt hva du ønsker å oppnå med dette innlegget? Jeg vil tro at det ikke er uten grunn at tråden ble stengt, og jeg vil tro at du spilte en aktiv rolle i at den ble stengt?
Jeg tenker som så, at på et slikt forum som dette er det saken som er viktig, og denne tråden her diskuterer en sak, så hvorfor komme med dette innlegget hvor du synes at endel av forumtes medlemmer har behandlet deg urettferdig? Mitt tips til deg er å IKKE ta den diskusjonen opp her, i en ellers saklig tråd som holder seg til saken.

Bestemamma sa for siden:

Har sendt deg linken til den stengte tråden, så kan du selv vurdere om jeg hadde skyld i at tråden ble stengt.

Sprettball sa for siden:

Når jeg hører "uanstendig-argumentet" så lurer jeg alltid på om langsomt, kollektivt solidarisk selvmord er den anstendige veien å gå...? :confused:

Vegard L sa for siden:

Mener du den tråden der du beskyldte Norum og Espelid Hovig for å bevissha ødelagt livet ditt med vilje? Som om myndighetene har som mål å ødelegge helsen til folk...
I såfall er det milevis mellom den tråden og denne, som faktisk er en kommentar på Norums meninger presentert i en kronikk i Aftenposten.

Fedona sa for siden:

Jeg ble litt nysgjerrig på hva det første bildet var jeg :) Fikk det ikke med meg og nå har de tydeligvis skiftet det ut. Hva var det bilde av?

timich sa for siden:

Det var bilde av en biff/kjøttstykke med en smørklatt på, og med en svær haug pommes frites ved siden av. Ingen grønnsaker:rolleyes:

Fedona sa for siden:

Ha,ha da skjønner jeg. Det viser jo bare hvor lite peiling enkelte har...

Bestemamma sa for siden:

Kåre Norum har ikke endret syn på hva som er sunn mat på 40 år...han holder på en matpolitikk som for mange av oss fører til dårlig helse og problemer med å greie å fungere ordentlig....
At han blander sammen moral med ernæringspolitikk gjør ikke saken noe bedre...I tillegg til at vi skal tvinges til å avstå fra kjøtt og animalsk fett skal vi altså også ha dårlig samvittighet fordi folk i andre verdensdeler ikke kan la være å krige og lage barn i massevis istedenfor å produsere mat.... Jeg nekter å ta på meg skylden for verdens sultofre fordi jeg spiser kjøtt og fisk i rikelige nok mengder til at jeg blir mett.....
Om dyra jeg får spise har det godt mens de lever er jeg egentlig nokså fornøyd.
Jeg gjør mitt beste for å få folk til å spørre etter økologisk kjøtt. Ofte har jeg ikke råd til å kjøpe det, men jeg prøver så ofte jeg kan å få tak i det....

teleslynga sa for siden:

Mm. Jeg lurer på om det var der hun skrev om familien Stoltenbergs medisinfirmaaksjer også, og om hvordan de konspirerer sammen med kapitalkreftene for å holde folk syke vha karbohydrater. Eller kanskje det var en annen tråd.

Nerthus sa for siden:

:heia: Fedon er flink og saklig, men at han orker å stadig vekk imøtegå de så ekstremt usaklige argumentene!

timich sa for siden:

Fedon er så flink!:heia:

Hamster59 sa for siden:

Har lest kommentaren til Fedon Lindberg, og han kommenterer på en så saklig og fin måte. Heia Fedon!

Dietta sa for siden:

Mannen skulle hatt en blomst :blomster:

nellie sa for siden:

Fedon er min hjertes kjær.:love:

teleslynga sa for siden:

Han kan godt få blomsten min. :bluss:

Dietta sa for siden:

:lol:

Bestemamma sa for siden:

Bra Fedon Lindberg svarte...Kåre Norums artikkel kunne ikke stå uimottalt og etterlate leserne i tvil om hvem som har de gode argumentene......:D

KarMa40 sa for siden:

Skal vi også ha dårlig samvittighet for alt det rene vannet som ramler ned over oss her på berget og lager (på verdensbasis) billig strøm?

Vi kan enøk'e til vi blir blå av kulde, men ingen kraftselskap vil gi bort strøm av den grunn og det vil heller ikke regne i Sahara, elvene i India blir ikke rene av det heller.

Det er begrenset hva dårlig samvittighet bidrar med.

jojomesteren sa for siden:

Hadde Norum prediket vegetarkosthold, skulle jeg akseptert hans argumentasjon. Verdens befolkning vil øke til 9-10 milliarder i løpet av få år, jorda som det kan dyrkes på reduseres som følge av klimaendringene. Eneste mulighet framover kan være å hugge ned regnskog, for å dyrke den jorda - som igjen øker klimaendringene. I et slikt perspektiv kan det hende at vi alle - om 50 år - må akseptere at kaloriene ikke kan kastes bort ved at korn går gjennom dyr (i industriell kjøttproduksjon) før de spises. Det argumentet syns jeg er gyldig.

Men han prediker jo ikke det! Han prediker at vi bare skal spise kyllingfilet, selv om kyllingen også har 2 vinger og 2 lår! Og at vi skal skjære bort og kaste fettranden på kotelettene! Bruke karbonadedeig, ikke kjøttdeig! Skummet melk, og kaste melkefettet! Hvor er anstendigheten i forhold til global matvarekrise i det!!

Jeg respekterer hans syn på at mettet fett er helsefarlig, og hans rett til å predike det. Jeg tror på at han gjør det av ekte overbevisning og mener at han bidrar til bedre folkehelse på den måten. Men å bruke global uanstendighetsargumentasjon når han selv ønsker å kaste så store deler av kjøtt-og melkeproduksjonen - det er virkelig uanstendig.....

plast sa for siden:

Veldig bra svar fra Fedon. Med det forbruket vi har i Norge, der vi kaster mat, der vi stadig skal ha den nye TVen, den nye bilen, den nye mobiltelefonen, der vi instisterer på å få alt servert i hendene på oss - gjerne med argumentet "i verdens rikeste land i 2012" - kommer lavkarbokostholdet langt ned på lista over hva som faktisk utgjør en forskjell.

Fremfor alt klarer Fedon å vise Norums ideologiske tunnellsyn. Og takk for det!

drittlei sa for siden:

Ja det er så sant. Det vi nordmenn gjør som er mest umoralsk er det att vi kaster mat og andre helt brukelige ting rett ipå søpla.

Skal vi gå etter noen umoralske så ville jeg tatt Kiwi for eksempel. Når jeg jobbet der fikk jeg helt vondt i sjela, vi kastet handlevogner med mat TO dager før de gikk ut på dato. Indrefile, egg etc rett i søpla:mad:

akas sa for siden:

Her jeg bor (en liten by i Sør-Sverige) selger de varer som nærmer seg utgangsdato til halv pris. Begge de største matvarebutikkene har begynt med det. Man kan finne både ost og kjøtt til en rimelig penge. Kjekt, synes jeg!

drittlei sa for siden:

Det er det de fleste butikker burde gjøre, bedre for miljøet og lommeboken:)

Jabba sa for siden:

Det er Fedon som burde fått kortet synes jeg! Et stort, fint et! Som takk for at han orker !!!
Heia Fedon!!!

plast sa for siden:

Det samme gjør de på min lokale Rema, det er Kiwi som er verstingen her, for de tjener mindre hvis de skal følge holdbarhetsgarantien og altså gi det bort enn på å kaste det, for kaster de det kan det hende folk som ellers ville fått det gratis kjøper det.

Men her er det også et etter hvert ganske strengt regelverk. Jeg jobbet i studietiden på en butikk med ferskvaredisk. Da jeg begynte å jobbe der, kastet vi rester i et søppelspann merket med "Mat til gris". Så kom det nye lover, og det ble plutselig ikke mulig mer. Og dermed gikk maten rett i søpla. Kanskje Norum burde ta tak der?

Supera sa for siden:

Det er det de aller fleste butikkene gjør, gjør de ikke? Her har vi Kiwi og Mega på nærmeste tettsted og Coop Marked i bygda der jeg bor. Alle selger til halv pris hvis det nærmer seg best før-dato. Jeg kjøpte nylig 2,5 kilo med jarlsberg til halv pris fordi de gikk ut på dato to dager senere. Jeg raspet opp alt og puttet dem i porsjonsposer på 150g og slengte dem i fryseren. Og nylig kjøpte jeg masse ferskt kjøtt til halv pris som snart gikk ut på dato og jeg la dem i fryseren. Kassalappen viste at jeg sparte flere hundre kroner på det kontro å kjøpe det til fullpris. :snill:

macadamia79 sa for siden:

...og 2 føtter som er fine å koke kraft på. Og lever. Oh blir nok kylling i dag ja :)

teleslynga sa for siden:

Jeg tok feil her, det var ikke bestemamma men noen andre i Moralsk forargelse-tråden. Beklager bestemamma.

Sugarpill sa for siden:

Er det seriøst INGEN som reagerer på det vanvittig rasistiske utsagnet???

Frøken Scott sa for siden:

Jo, jeg reagerer :mad: For et syn på mennesker i nød. Fy skamme seg!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.