< Tilbake til oversikten

Karboforbrenning og fettforbrenning

Basselisten sa for siden:

Hei - orket ikke lese gjennom alt så kanskje er dette allerede tatt opp , men jeg lurer på følgende.
Har lest flere steder at trening ved lav intensitet forbrenner mest fett mens trening på høy intensivitet forbrenner karbohydrater.
Vi som spiser lite karbohydrater bør da trene med lav intensitet da vi uansett har lite karbohydrater i kroppen..? (for og ta fettet..)

Jeg har ved og spise mindre karbo og trent gått ned 22 kg på 1 år - vil gjerne gå ned 5 kg til men det er fryktelig vanskelig...jeg trener hardt men det skjer lite..tenkte derfor og jeg heller skal gå over til og gå lange turer som jeg startet med hvor resultatene var utrolig bra (seff lettere og gå ned i starten når en har mer og ta av )

Takknemmelig for svar:)

ToreH sa for siden:

Ingen regel uten unntak,men ja de prosesser som gir mest optimal fettforbrenning skjer når kroppen ikke presses maks hver gang ja. Dvs i lav treningsintensitet over lang tid. På den annen side så vil godt trente utøvere forbenne mer fett uansett trening nettopp fordi de er godt trente. Men en god regel er å ha lange joggeturer,sykkelturer,gåturer i flere timer. Å tro at man forbrenner godt med fett på en 30 min gåtur fremfor 30 min i like før jeg spyr tempo er litt misforstått...hehe. Lange, seige turer over 1,5-3 timer er god knall. Skal du kun trene i inntil en time, så tren hardt istedetfor fordi da holdes treningseffekten oppe selv i flere timer etter at du avsluttet.

nellie sa for siden:

Du forbrenner fett på høy intensitet også!:) Si du trener på høy intensitet og trener bort 600 kalorier på en time. 30% er fett.. vs om du trener på lav intensitet hvorav 60% er fett. Det går opp i opp, bare at på høyere intensitet får du høyere afterburn og en hel masse andre fordeler.

Som "vanlig" er det lurt å veksle litt mellom intensive økter og lavintensitetsøkter.

Er ikke helt sikker på hva som skjer når man ikke har noe mer i glykogenlagrene, men ser for meg at du forbrenner fett isteden. Kanskje ikke i samme tempoet som du ville forbrent karbohydrater, men det er nok ikke så langt i fra. Kommer sikkert noen kloke hoder som kan svare på akkurat det.

Yrla sa for siden:

Har du ikke karbohydrater som er omdannet og lagret må jo kroppen bruke fett uansett intensitet. Men prøv din nye plan, da vel. Kan godt hende det funker. Kanskje matinntaket blir mindre og at det blir mindre stresshormoner i kroppen som ikke akkurat hjelper en å gå ned. Jeg trodde jeg måtte hardtrene for å gå ned, men da jeg begynte med yoga ved siden av gåturene mine gikk jeg fortsatt ned, og da jeg også kuttet ut yogaen og bare gikk tur gikk jeg også ned, så gåturer har jeg tro på, bare de er er i mange nok min dgl. Beholde roen og å sove nok er viktig for meg. Jo flere timer man er våken og kan spise jo mer mat, neida, men man kan lett finne på å spise for å få energi om man er trøtt og energiløs av den grunn, og det er jo ikke så heldig. Prøv et par mnd da vel og se hva det gjør med deg.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.