< Tilbake til oversikten

Går det an å sylte rødbeter uten sukker?

zitapus sa for siden:

Jeg mener at jeg så en oppskrift på det her en dag, men jeg husker ikke hvor den var. Nå har jeg kokt rødbeter - og så finner jeg ikke oppskriften:mad:

Det var noe med sitronsaft eller eddik eller noe slikt, veldig enkelt.

Men kanskje det finnes flere måter. Vil helst ha det søtningsfritt, altså ikke sukrin eller andre ting i stedet (men kan gå til nød).

Har dere noen tips?

zitapus sa for siden:

Takk, kan kanskje bruke den.

Rart at jeg ikke fant den i stad da jeg søkte på lavkarbosidene, men bra at jeg har et alternativ hvertfall.

Yrla sa for siden:

Det har jeg lurt på også, takk for at du spurte. Det jeg lurer på er om holdbarheten blir like god med andre søtningsmidler?

Adriane sa for siden:

Hei på dere:)
[color=green][/color]
Det er sjefen i huset som lager rødbeter nå, og han sier:
[color=green][/color]
Bruk en helt vanlig oppskrift på hjemmelagde rødbeter, men erstatt sukker med søtstoff. Han bruker flytende natreen, og sier han følger mål på flasken kontra sukker - og tar i litt mindre da. Vil ikke ha det så søtt lenger.
[color=green][/color]
Skal mat søtes, så brukes Stevia Glycerite - flytende. Helt grei smak og trygg vare - tror jeg.
[color=green][/color]
Holdbarheten henger på eddik/surt og ikke på søtning, så vi har vel hatt rødbeter ett års tid uten at de kvalitetsmessig var forringet.
[color=green][/color]
Lykke til! Det er så gøy med alt vi kan produsere selv. Smaker MYE bedre synes jeg.

KarMa40 sa for siden:

Min sambo tåler hverken sukker eller eddik. Løsningen har vært å saltbake rødbetene.

zitapus sa for siden:

Betyr det at man egentlig bare kan droppe søtningsmidlet?
Hvis det uansett ikke er for holdbarheten og hvis det ikke går så mye inn i rødbetene?

Yrla sa for siden:

Du mener tilsatte eddik og salt? Blir det godt?

Photobscura sa for siden:

Antageligvis ikke, ettersom hun sa at han ikke tålte edikk. ;)

Yrla sa for siden:

Å ja, jeg snappa ikke opp det ordet da jeg leste, jeg. Bare salt da? Ble usikker av ordet saltbake. Nytt for meg.

Kitt sa for siden:

Du finner oppskrift her!

Yrla sa for siden:

å ja, var opphengt i at vi snakka om sylta,jeg, så da kobla jeg ikke riktig. Takk,Kitt.

zitapus sa for siden:

Vel, jeg anbefaler hvertfall ikke å kutte søtningsmidlet helt....
Det gjorde jeg først og det smakte pyton!! Kunne likegjerne spist ren eddik.

Så nå har jeg kokt det opp igjen med endel agavesirup som var det søtningsmidlet jeg hadde tilgjenglig.
Det ble betraktlig bedre lake hvertfall, skal smake etter om noen dager hvordan rødbetene blir.

Ladejarlen sa for siden:

Noen som har laget syltet ingefær? Koster mye på butikken, så kunne tenke meg å lage sjøl. Tenkte å prøve oppskrift lenket her, men lurte på om noen hadde erfaringer å dele.

milena sa for siden:

Jeg må si at jeg liker de bedre uten sukker :rolleyes: og irriterer meg alltid over at sylta rødbetter og agurk uten sukker bare kan skaffes på noen få plasser!

Huldr sa for siden:

Samme her! Liker ikke søt sylteagurk og rødbeter i det hele tatt jeg, men da jeg smakte "saltgurka", mmmmm! :sikle:

Men dessverre veldig vanskelig å få tak i her til lands ja ...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.