< Tilbake til oversikten

Yrlas nøttekjeks

Yrla sa for siden:

Dette er mitt fjerde kjeksforsøk med egenkomponert oppskrift ,og dette ble bra! Lover!

Yrlas søte mandelkjeks
8 stk, store
2 eggehviter, first price
100 g sukrin (jeg liker det søtt, så kan reduseres)
19 g smør
100 g fullfett mandemel
60 g hakka mandler
44 g hakka hasselnøtter
27 g eggehviteproteinpulver, vanilje, now, (fåes på iherb, men kan kuttes ut)
2 g kanel
3 g salt
2 g bakepulver
[u][/u]
totalt 1557 kcal, 425 g
[u][/u]
pr stk:
53,1 g og kcal: 194,6
fett 16,395
prot 8,6
karb 2,6

Jeg pisket hvittene først litt, og hadde oppi sukrin og deretter resten av de tørre ingrediensene. Smøret smeltet jeg og hadde oppi. Røra bli tykk og seig og må flates litt ut på stekebrettet hvis du vil ha de som kjeks. Eller kan du lage nøttetoppeform på dem og danne flere. Jeg stekte mine for mye, de ble svarte i kantene, men det ble rågodt med knasende nøtter i det jeg spiste den. Det ble nesten som rundstykke fordi de ble litt tykke, men form som du vil, altså, jeg trykket de ikke flate nok. Jeg stekte de på 200 g i få min. midt i ovnen.

Bik sa for siden:

Ble de sprø eller seige som nøttetopper?

Yrla sa for siden:

begge deler, men ikke så seige som nøttetopper.

Dietta sa for siden:

Spennende :) Lagt inn i oppskriftsmappa, og skal prøves når vekta tillater en liten cookie ;)

Yrla sa for siden:

Takk for det. Jeg tar bare en halv en til kjøttmaten, med smør på, jeg. Nøtter og eggehvite er sunt:) ( Men jeg vet dessverre at ikke alle kan spise nøtter.) Men dette er en magrere variant enn vanlige cookies, altså. De har mer smør og eggeplomme.

Yrla sa for siden:

min kresne sønn digga disse, puster lettet ut

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.