< Tilbake til oversikten

Hvordan veie/lage maten?

Røsslyng sa for siden:

Nå lurer jeg litt på hvordan dere som har samboer/mann og familie gjør det med matlagingen :)
Jeg har jo skjønt at jeg må veie maten nå i starten, så jeg vet hvor mange karber jeg får i meg, men syns det er så vanskelig. Jeg lager jo samme maten til samboeren min og, og etterhvert vil jo prinsen spise det samme som oss. Kun jeg som er på Ketolyse. Bruker dere forskjellige kasseroller og stekepanner, setter dere opp ukesmenye, spiser dere middagsrester? Hvordan vet man hvor mange karber man får i seg når man spiser rester? Ønsker gjerne tips om noen har å komme med :)

langaard sa for siden:

Jeg lager maten ketogent, men varierer tilbehøret alt etter hvem som skal spise:)(kokte poteter eller ris i bakhand:))

Røsslyng sa for siden:

Jeg og koker ris og poteter til sambo, men hvordan gjør du det med veiing..? Når jeg kun skal ha 100g blomkål og 100g brokkoli, mens sambo sikkert spiser 400g av dette... Og når jeg deler en løk og steker sammn med kjøttet, hvordan vet jeg hvor mye løk JEG får i meg da, når vi er flere som spiser fra samme panne, om du skjønner hva jeg mener? ::D

ToreH sa for siden:

Kan ikke han bare spise det samme som deg da? Da slipper du lage flere ulile måltider liksom. Må all mat veies så er det greit å veie opp hele tallerkenen? Altså legg tallerkenen på vekta, nullstill den og deretter begynne å ta på matsorter en etter en. Dvs du forsyner deg først og tar den tilmålte mengde du skal ha. Det som er igjen er gubbens. Må vel være det enkleste tenker jeg.

Røsslyng sa for siden:

Er sånn jeg har gjort det til nå. :) da fortsetter vi med det.

index sa for siden:

Jeg har aldri veid noe som helst (bortsett fra meg selv da). Og jeg tar da av jevnt og trutt for det!

For de aller fleste på lavkarbo er sammensetningen av kostholdet som er det viktigste, ikke mengden. Kroppen regulerer selv hvor mye mat den trenger, og så lenge man setter måltidene sammen på korrekt måte så går dette veldig bra!

langaard sa for siden:

Signerer den:ja:

Carisma sa for siden:

Men trådstarter er på Ketolyse, da er det viktig, hvertfall i begynnelsen, å veie maten slik at man har kontroll på at man ligger under 20 g karbo pr dag.

Nerthus sa for siden:

Enig med Carisma - det ER viktig i starten og veie for å lære seg øyemålet på de matvarene man bruker oftest - men det pleier ikke ta så lang tid før man har litt grepet på det :) Poenget er jo at man verken skal få altfor mye eller altfor lite ifølge ketolyse-kuren :)

Skjærer man opp blomkål og brokkoli i omtrent like store buketter og veier de før koking, vet man jo sånn ca hvor mange man kan ta av hver når de er kokt. Mener og huske at maten skal veies FØR den tilberedes?

Gerd sa for siden:

Signerer Carisma og Nerthus :ja:

Og ja, maten skal veies i rå tilstand :)

Yrla sa for siden:

Jeg veier i rå tilstand og lager mat adskilt til meg, for å vite.

Røsslyng sa for siden:

Da får jeg bare lage i 2 vendinger da :)

index sa for siden:

Det er sant! Tenkte ikke på det, jeg går jo på en sånn slapp 40-60g kh "kur" der man til og med kan tillate seg litt frukt nå og da. Men når man går på en strikt diett må man helt klart følge bedre med på mengder og sammensetning, og da er veiing et godt hjelpemiddel.

Yrla sa for siden:

Jeg lar den andre lage sin mat selv,jeg, ellers blir jeg stressa:)

Røsslyng sa for siden:

Akkurat DET er det nok lite håp for her i huset! :D

teleslynga sa for siden:

Jeg regner ut sånn ca hva som er i hele retten (eller grønnsakbollen osv), og så har jeg klart for meg at dette kan jeg ta halvparten av og det der en tiendedel av og sånn.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.