< Tilbake til oversikten

Trenger hurtig svar, pavlova + tagatesse

lizliz sa for siden:

Mamma skal lage Pavlova til bursdagen min i morgen, og jeg lurer på om noen har prøvd å lage en med tagatesse? og eventuelt hvor lenge man tror denne burde stå i ovnen?? skal jo være 160 grader..

lizliz sa for siden:

ingen som vet?? ingen som har laget maregs bunn med tagatesse??? skal lages om noen timer.. hjelp!!!:eek:

Tiki sa for siden:

Lurer også på dette. Vil lage til 17.mai

Sothøna sa for siden:

Jeg lagde faktisk marengsbunn i gårkveld,
og brukte heller bittelitt vanlig sukker :o
Jeg har prøvd forskjellig baking med forskjellige søtningsmiddler,
og bestemmer meg hver gang, at dette gjør jeg ikke igjen,
men det er sikkert bare meg, det blir en sånn ekkel bi/ettersmak på alt synes jeg.

Så jeg brukte bittelitt vanlig sukker,
for det er jo fyllet oppå som gir smaken ;)

Yrla sa for siden:

Det blir sikkert bra med tagatesse, bare husk dens søtningsgrad er høyere.
Med marengs må man følge med så det ikke blir brent. Hvor lenge kommer an på tykkelsen. Men det er mange som har lagt ut oppskrift med sukrin som du kan se på. Google det frem.

Tiki sa for siden:

Har prøvd med sukrin og det ble totalt misslykka for min del, hard ekkel papplate. Men sikkert bare å ta utgangspunkt i vanlig Pavlova og halvere sukkermwngden med Tagatesse. Ikke sikkert jeg hadde fått til dette bra med vanlig sukker heller. Ikke konditor akkurat.

Bik sa for siden:

Har laget med tagatesse, og hadde bare 150 grader. Må passes på slik at den ikke blir for mørk.

Yrla sa for siden:

sukrinmelis mente jeg. Det skal funke. Stevia også visstnok, men hadde ikke turt å bruke kun stevia da den jo lett har en bitter smak ved store doser som man jo ofte har i marengs.

vimsen85 sa for siden:

Jeg prøvde med tagtesse en gang. Selv om jeg stekte den på 160 grader ble den brent. Den ble også myk og seig (kanskje fordi den ikke stekte lenge nok). Har aldri klart å lage lavkarbo marengsbunn. Den med sukrin ble sprø men kald..

Yrla sa for siden:

Tror du kan ha lavere temperatur, og la tørke over natta inni ovnen. DEnne vil jeg teste en gang:marshmellowsaktig mareng fra kristines blogg Prottismarengs, er ikke no' nytt egentlig men.....

Forvarm ovnen til ca 150 grader.

Ca 200 g eggehvite (ca 6 stk)
Sukrin melis 25g
50 g proteinpulver

Stivpisk eggehvite og sukrinmelis, sukrin tilsettes i omganger.
Eggehviten skal bli så stiv at du kan holde bollen oppned uten at det ramler ut.

Tilsett så proteinpulver i omganger, ikke rør for hardt slik at du slår lufta ut av eggehviten, men jobb
likevel ganske raskt, fordi fett og karb i proteinpulveret gjør at massen synker fort sammen.
Bruk slikkepott eller liknende og putt massen i en pose, klipp et lite hull i ett av hjørnene på posen
og sprøyt ut på bakepapir.
Stek i ca 10 min. med døra lukket, sett så døra på gløtt (minimalt) og sett ned tempraturen til 100
grader og la stå i 10 min. til (totalt 20 i ovnen).

vimsen85 sa for siden:

Jeg har fått til med sukrin, men syns ikke det smaker godt..

Momse sa for siden:

Lurte på det samme. Skal jammen prøve før konfirmasjon og 17. mai.
Ellers kommer jeg også til å bruke litt vanlig sukker til slike anledninger, er jo ikke sååå ofte - og marengsen er jo så lett, blir ikke så store mengder pr stykke.
Altså om det ikke funker med tagatesse ;)

halkatlala sa for siden:

dette var litt spennende. hadde igjen 5 eggehviter etter at jeg lagde oreo- is i sta. nå har jeg piska dem sammen med tagatesse. første berettet ble brune på 150 grader etter 10 minutter. nå er brett nr 2 på plass i ovnen på 120 grader... oppdatering kommer. har et brett til å teste på også.

halkatlala sa for siden:

ok. lysebrune utenpå og klissete inni.
nå prøver jeg 100 grader i en time og la de tørke i ovnen over natta-trikset og ser hvordan det går ;)

halkatlala sa for siden:

yesssss :D
de trenger ikke stå en time og så tørke over natta.
nå er de ytterste sprø allerede :cool:
og de er veldig gode- jeg kommer til å få så vondt i magen. oreois og marengs til kveldsmat...
og alt sammen søtet med tagatesse.

Yrla sa for siden:

Så bra du klarte det! Jeg skal jammen lage imorgen, for første gang. Sønnen min har mast i lang tid og jeg er en søtmoms så jeg gleder meg jeg også.Takk for oppdatering.

halkatlala sa for siden:

lykke til. dere klarer det nok dere også :)
nå har jeg etterstekt de to første brettene på litt under hundre grader med varmluft og de ble sprø de også, så får det ikke hjelpe at de er litt brune. der er kjempegode :D

Yrla sa for siden:

På hundre grader blir de nok ikke det (håper jeg) og ved å ha de tørkende inni ovnen noen timer blir de vel mer tørre, tror jeg. men om man liker at de er litt myke som marshmellows eller seige så er det jo ikke noe vits. Må smake og se. jeg liker det seigt. Ble dine seige inni eller tørre tvers gjennom?

halkatlala sa for siden:

før etterstekinga var brett nr 1 (150 grader 10 min)veldig klissete inni og brett nr 2 (120 grader ca 15 min) seigt inni. nå er alle sprø tvers igjennom.

Yrla sa for siden:

Hi hi, fabelaktig. Takk.

halkatlala sa for siden:

bare hyggelig:) kos dere med marengsen i morgen :)

Yrla sa for siden:

Skal bli:):):)

vimsen85 sa for siden:

flott at du testet det for oss H :) Skal prøve å lage igjen snart :D

frøken sa for siden:

Kan du legge ut oppskrift og fremgangsmåte?

Yrla sa for siden:

jeg kan, jeg lagde nemlig istad:
3 eggs hviter,medium str. piskes stivt (opptil 20 min) med helt rene verktøy, (uten fett)
så tilsettes 80g sukrinmelis skje for skje.
På to bakepapirkledde brett la jeg klumper med en spiseskje
og satte inn i ovnen. En oppe og en nede i 100 graders varm ovn.
Etter en halv time bytter du plass på brettene, og etter time er de ferdige.
De kan gjerne tørke inni ovnen noen timer eller over natta fordi de er litt fuktige under,
men det fuktige forsvant etter en time i ovnen ved avslått varme.
Oppbevares i tett boks. 40 kalorier i hele greia:)
jeg og sønnen min spiste opp alt på en gang etter middag;)

halkatlala sa for siden:

jeg har ikke en ordentlig oppskrift, men jeg hadde 5 eggehviter piska dem stive i kjøkkenmaskina, så tilsatte jeg ca en dl tagatesse og lot maskina surre å gå en stund til før jeg lagde topper av massen med kakesprøyte utove 3 brett med bakepapir :)

frøken sa for siden:

Takk:)
var det 100 grader og hvor lenge??

Yrla sa for siden:

jeg fikk luft i magen av sukrinen så jeg håper det funker bra med stevia isteden. Noen som har prøvd og ikke fått bitter smak? natreen kanskje? Jeg tok noen smuler salt i og den ble for luftig synes jeg. Som sukkerspinn nesten. Jeg vil tilsette proteinpulver forsiktig når jeg får det (snart) og få mer å tygge på.

Yrla sa for siden:

oppskrift med kun stevia:nunaturals.com/recipe/294
det står cream of tartar i lista over ingredienser men det dropper jeg fordi jeg vet ikke hva det er engang. Vaniljepulver i er jo genialt. Har sett kanel har vært brukt også. (når hun skriver 200 graders ovn er ikke det likt våre ovner, så ikke sett på 200 grader, det er alt for mye. Akkurat hva det tilsvarer vet jeg ikke.) 160 grader er max med marengs, helst lavere for å unngå brune marengs.

Momse sa for siden:

Du kan bruke noen dråper sitron istedenfor ;)

Yrla sa for siden:

ahaa! takk

Bestemamma sa for siden:

Cream of tartar er kremortartari.... no.wikipedia.org/wiki/Kaliumhydrogentartrat

Grunnen til at sitron virker er at det også er en syre....

Jeg ville egentlig heller valgt sitron om det er slik at kremortartari har en lakserende effekt...:p

FruL sa for siden:

Gammel tråd dette, men jeg fant ikke så mange andre marengsbunner her. Jeg prøvde med natreen, men det ble også veldig luftig, ikke som pavlova-bunn i heletatt. Lurer på om det ekstra sukkeret man bruker når man lager "vanlig" bunn gjør at det blir mer å tygge på?

Tenker å bruke de marengstoppene til å smuldre over en lavkarbo-ostekake, så håper jeg de passer sammen. ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.