Jeg er helt ny på lavkarbo, jeg har lest mye om denne livsstilen og tenkte at jeg skulle prøve den ut. Jeg er normalvektig/undervektig.
Med det kostholdet (vanlig norsk karbo kosthold) jeg hadde før småspiste jeg hele tiden. Søtsuget var enormt! Jeg gikk fram og tilbake fra kjøleskapet hele kvelden, småspiste på sjokolade, middagsrester, chips etc.
Nå etter 11 dager på lavkarbo er søtsuget borte og jeg syntes det er fantastisk! Jeg elsker rett og slett dette kostholdet. Jeg spiser meg god og mett. Problemer er: JEG RASER ned i vekt. Tror jeg har gått ned 5 kilo! Og jeg ser rett og slett sykelig tynn ut!
Så hvorfor sier alle at at lavkarbo er vektregulerende???!! Det er det overhodet ikke! Hva skal jeg gjøre for å gå opp i vekt igjen? (uten å slutte på lavkarbo)
Kroppen samler mye vann på et karborikt kosthold. Jeg vil anta at den nå har sluppet dette vannet.
Å trene noe som gir sterk kjernemuskulatur hjelper til å bygge opp kroppen riktig. Yoga, pilates e.l.
Og dette har du konkludert med ut fra 11 dager på en selvkomponert diett? Imponerende..
En kilo fett består av 7000 kcal. Så med mindre du har hatt et kaloriunderskudd på 35000 kcal på disse 11 dagene (en umulighet i seg selv, med mindre du trener ekstremt mye) så er det kun vann du har mistet. Dvs at du egentlig var mer undervektig enn du selv trodde. Løsningen er å spise mer, lure mer fett inn i kostholdet etc. så jevner dette seg ut over tid skal du se! Undervektige har lett for å spise for lite på lavkarbo, siten søtsuget forsvinner og fett metter lengre og bedre enn karbo. Defor er det viktig å sørge for å få i seg nok fett i forhold til sitt energiforbruk. Det tar litt tid å snu tankegangen over til hva man trenger og har godt av, men når du først har knekt koden tror jeg du vil bli veldig fornøyd med tingenes tilstand!
Stiller meg 100% bak index sitt innlegg! Del heller dagsmenyer med oss så kan jo forumet hjelpe deg med og se om du spiser riktig? Det er SLETT ikke uvanlig - ei heller for undervektige og gå litt ned i starten pga tap av vann i forbindelse med at glukose lagrer vann.
Vil du lese litt selv, anbefaler jeg og låne boka "Bedre uten brød" av Lutz - han har behandlet et større antall undervektige vha lavkarbokosthold til å oppnå normalvekt. Den finnes på flere bibliotek, ellers så kan du jo bestille den på nett :)
Det er vel bare vann kroppen din har sluppet, noe som er helt vanlig de første ukene. Det du veier nå er antagelig den reélle kroppsvekta di. :)
Uten å vite noe større om hva du spiser vil jeg anbefale økt matinntak, særlig kjøtt. Om du er undervektig og spiser riktig vil hormonene i kroppen legge til rette for litt vekst i form av muskler, og til dette trenger man proteiner. I tillegg medfører proteiner en bitteliten insulinproduksjon som muligens er fordelaktig om en vil opp i vekt.
Spis riktig og du legger til rette for en kropp med riktig mengde muskler, fett og vann. Spis nok av det riktige, og du gir kroppen energi til å gjennomføre veksten. Lavkarbo er vektregulerende fordi kroppen higer etter det punktet der den har de musklene den trenger for å utføre ditt daglige arbeide og det fettet som må til for å ikke være utmagret. Er man overvektig vil lavkarbo frigjøre masse energi fra fettreservene som reduserer sultfølelsen (hvorfor spise når cellene får energien det behøver?), og er man undervektig vil kroppen -så fort den venner seg til riktig kosthold- øke sultfølelsen dithen at man får i seg nok ekstra energi til å vokse inn i en normalvektig kropp.
frokost: 4 egg, smør, litt purre, kaffe med fløte og te med 1 ss cocosa.
Mellom: nøtter, kanskje 50 gram.
lunsj: laks, isbergsalat, sopp, rømme.
Mellom: nøtter. te med ss cocosa
Middag: biff eller kjøttdeig med isbergsalat og rømme.
Kvelds: deig av mandelmel, sukrin, fløte,egg :D og kanskje mer nøtter.
Jeg føler jeg spiser greit og nok. som trening løper jeg ca 1 mil hver dag.
Må ikke øke med karbohydratene. men fett hvis ikke karbohydrater, en av to energikilder. Jeg trodde jeg måtte øke karbohydratinntaket for å stoppe vektnedgangen men det var bare mer mat som skulle til. Du løper en mil daglig, pass på at du ikke sulter bare.
Det ser ikke så aller verst ut! Men jeg ville nå i hvert fall kjørt på med mer matnyttige grønnsaker. Isbergsalat er nærmest vann i fast form. Brokkoli, blomkål, aubergine, alle typer løk og kål, squash, paprika, selleristang/rot, unt so weiter. Er en hel verden av grønnsaker å meske seg i, og et utall måter å tilberede på!
Hm...jeg tenker at du gjerne kunne supplert med mere skikkelig grønne/fargerike grønnsaker? Brokkoli, kål, spinat, blomkål, løk, paprika.....litt mere karb, og litt mere phytonæringsstoffer.
jeg skal prøve meg på litt mer grønnsaker og se hva som skjer :) Gikk på vekta og den visste 52 kilo, jeg er 173 cm! jeg har gått ned hele 5,5 kilo! Visst jeg ikke går opp igjen snart får jeg bare gå over igjen til vanlig kosthold. Jeg takler ikke å være radmager.
Men en venninne av meg mente at det kan være løpingen som gjør vektapet (går rett på fettforbrenning istedefor karbsene) , jeg kan umulig gått ned 5,5 kilo i bare vann.
Om du trener mye kan det kanskje være til fordel å kjøre på med ekstra proteiner! Egg, cottage cheese, proteinpulver for den saks skyld, til restitusjon (og der stopper kunnskapen min om denslags. :p). Men av hva jeg forstår så er lavkarbo, og også ketogent og ren fettforbrenning særlig gunstig for langdistanseløpere, om du driver med sprint o.l, kan du nok med fordel øke på karbohydratene, da man visstnok trenger det for å være mer eksplosiv.
Men jeg vil uansett understreke det flere over her har sagt, at det mest sannsynlig er mesteparten vann. Vann sitter jo også i vevet og fyller opp. Om du har spist mye søtt/godteri før så er det ikke så usannsynlig. Et gram glukose binder fire gram vann. Det er marginalt, svært marginalt hvor mye fett du kan forbrenne på mindre enn to uker. :)
Det kan jo tenkes at du trenger noe hjelp fra fagfolk - ikke bare begynne på lavkarbo. Sofie Hexeberg - og Fedon Lindberg er bra. Det er ikke bra å være i ketose hvis man ikke skal ned i vekt tror jeg - så du må ha nok karbohydrater tror jeg... Lykke til
om du legger inn maten din på diett.no ser du om du får i deg nok fett ,i tråd med atkins. Hm, hvordan er prosentfordelingen egentlig i fase 1 i sammenligning med ketolyses ?
Å velge et lavkarbo-kosthold handler mer om å kutte karbohydrater. Det handler om de riktige karbohydratene. Å kutte ut alt av raffinerte matvarer som brød, loff, pasta, sukker og poteter er en start. De riktige grønnsakene, bær, nøtter, fisk og kjøtt er med på å skape et variert kosthold. En som er undervektig bør nok ikke velge Atkins som sin vei innenfor lavkarbo, for slik jeg har forstått det handler Atkins mye om ketose og om å få overvektige mennesker ned i vekt. Lite karbohydrater betyr for mange ketose, og ketose ut i fra dette tilfellet er nok ikke så lurt. Men jeg har ikke nok kunnskap til å si så mye om det, bare tenker høyt og ser hva andres respons er.
Så trådstarter, litt mer karbohydrater, mer grønt, mer fett og proteiner siden du løper 1 mil hver dag. Husk å drikke minst 2 liter vann hver dag. Ønsker deg mye lykke til :)
Ikke alle velger ketose utelukkende for å gå ned i vekt. Noen trives rett og slett bedre med det, noen får mindre magetrøbbel, allergier, migrene, bedre hud etc. Ketogent kosthold brukes også i behandling av epilepsi o.l. Jeg sier ikke at ketose er for alle, like lite som f.eks Lindberg er for alle. Det handler ikke bare om slanking som sådan. Jeg trives best i ketose, og har i grunn vært det i fem år, uten at det er ketosen i seg selv som er viktig, men hva det gjør med helse, trivselen og hvilken mat jeg foretrekker å spise.
Det er ingen belegg for at ketose kun funker i slankeøyemed og kun for overvektige, historisk sett er det en helt naturlig tilstand å være i.
jeg har no økt med grønnsaker, spiser rundt 200 gr til hvert måltid. Jeg går enda ned i vekt. 2 kilo mer! men jeg har surfet litt på nettet og lest en del og jeg syntes det er merkelig dette med normalvektig og lavkarbo. jeg syntes det er merkelig at fettforbrenningen våres ikke økes men at vi skal liksom ligge på oss fett?
Når jeg løper begynner jo kroppen med engang på fettforbrenning og ikke karbo? eller missforstår jeg alt her?
uansett tror jeg mine siste dag på lavkarbo har kommet, jeg stappet meg full på cavalier sjokolade, atkins barer, kremfløte og nøtter de siste dagene og no er jeg 7 kilo mindre! dette på 2 uker. jaja... :(
Lavkarbo er mer enn ketose! Hva med å legge deg på en mer Fedon-aktig linje? Med litt fullkorn, frukt, belgefrukt og litt mindre fett (men fortsatt mer fett enn på "normalt" kosthold)? Lavkarbobegrepet strekker seg gjerne opp til 150 gram karbohydrater om dagen. Kanskje en GI-tankegang kan være mer nyttig for deg, det vil fortsatt være et bedre alternativ enn høykarbo, og godt for søtsuget. :)
Jo, men har fettforbrenning i ketose, men fettforbrenning er ikke bare forbrenning av kroppsfett, men også fettet i maten man spiser. :)
Kødder du? Synes det er rart at du går ned så mye når du nettop har begynt. Har du en intoleranse og mister vann i fravær av matvaren du ikke tåler? Å miste så mye fett er ikke mulig på så kort tid om du er så tynn som du er. Du høres dessuten anklagende ut. Det er ditt opplegg og ditt ansvar.Du må selv påse at du spiser nok.
Som jeg sa for hundre år siden i denne tråden og som Photo sier: lavkarbo er mer enn bare ketogent. Du MÅ nok øke på med karbohydratene om du skal slutte å gå ned. 200 gram grønnsaker utgjør ikke nok.
Ikke for og skremme, men har du sjekka blodsukkeret ditt?
Jeg gikk ned åtte kilo fra en helt normal vekt på et par måneder da jeg fikk diabetesn min.
Lavkarbo startet jeg på etter det, men i starten gikk jeg litt ned, før kroppen min klarte og bestemme seg for hva som er min naturlige vekt.
Jeg lever ketogent; max 5 karbohydrater pr.måltid pga diabetes og en tullete kropp som ikke godtar insulin skikkelig, er 1,60 høy, 47 kg / BMI 18,4 og holder meg der, så lenge jeg passer på og få i meg minimum 2300 kalorier pr.dag.
Det der ser ikke ut som direkte sunn lavkarbo, men.. Som jeg sa, mer kjøtt gjør nok susen. Insulin er godt å ha når man skal opp i vekt, og kjøtt stimulerer en liiiten utskilling av insulin. Har du fått tak i Bedre uten Brød av Wolfgang Lutz? I den boka adresseres nettopp problemet du sliter med.
Hvor har du det fra at man skal legge på seg fett når man spiser karbohydratredusert kost? :confused: Man legger på seg muskler dersom det er for lite av det, som det gjerne er når man er undervektig. For å si det veldig bastant og forenklet: Det er ikke mulig å bli utmagret om man spiser lavkarbo og spiser nok! Går du ned i vekt utover det som er sunt og fornuftig spiser du rett og slett ikke nok. :)
Om du skal fortsette på lavkarbo eller ei er ditt valg. Men du kan ærlig talt ikke forvente at kroppen din har klart omstillingen til å gå på fett i stedet for karbo bare i løpet av to uker! Gi det en to-tre måneder heller, så har du i det minste grunnlag til å foreta et kvalifisert valg...
Ikke rart! Søtstoffet i den sjokoladen og barene er jo rene avføringsmiddelet!
Om du virkelig tror du har tatt av 7kg fett på to uker så har du spist alt for lite i forhold til ditt energiforbruk. I seg selv imponerende, å ha brukt 7x7000 kcal mer enn du har inntatt på to uker burde rett og slett ikke vært mulig! I følge min kalkulator skulel du da ha fått i deg 3500 kcal mer hver dag for å holde vekta med din ekstreme trening. Synes ikke det du også dette høres veldig feil ut?
Jeg tror fremdeles det er i all hovedsak vann vi snakker om, og at du i realiteten var radmager før også uten at det viste like godt. Men det virker som om du leter med lys og lykte etter argumenter for å gi opp, og da hjelper det vel ikke hva vi sier...
7kg kroppsfett er faktisk 52500 kcal som vil si at du har gått 3750 kcal i minus per dag. La oss si at treninga svir av 500 kcal (og da er vi generøse). Det vil si at dersom du overhodet ikke spiste noe som helst hadde du fortsatt vært 3250 kalorier per dag for mye i minus for at dette vekttapet skulle kunne komme fra fett!
Det er nok vannvekt, forbundet med lavere inntak av salt samt vannet som glukose binder i kroppen. Hold ut, spis mye og god mat, og kroppen din vil takke deg om et par måneder. =)
For meg virker det som om du baserer deg på å spise egg og nøtter. Hvor mange gram kjøtt spiser du til middag?Hvordan er dagsformen din?
Inn med mer grønnsaker, ikke bare isbergsalat. Du løper 1 mil pr dag, det er jo kjempelangt. Du må spise mer mat. Og sikkert med fordel øke karboene litt.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.