Alynna sa for siden:
Jeg tror jeg slet litt med alt av det overnevnte da jeg laget denne suppen. Jeg elsker å lage mat, og tar meg gjerne tid til å lage autentisk currypasta fra bunnen av, eller bruker 3 dager på å lage en perfekt kake. Jeg liker ikke pølsemat og er lei av omelett eller å maule pålegg og nøtter.
Men i blant trenger også jeg enkel mat som metter, fort, og i tillegg er jeg ganske sær og liker ikke å spise det samme flere dager på rad.
I dag måtte jeg finne på noe i en fei, mat som ikke høres så "elegant" ut. Resultatet ble en suppe som høres ganske kjedelig ut, men som faktisk er langt i fra akkurat det :) Jeg er genuint overrasket over hvor godt det ble, og derfor må jeg dele dette med dere :)
Stek en pakke kjøttdeig i 3-4 ss olivenolje på høy varme, til den blir godt brunet, og ha en halv hakket løk oppi pannen mens du senker varmen noe og rører for å få løken blank.
Imens, rasp 2 ss persillerot, 2 ss sellerirot, og 2 ss gulrot, snitt opp 5 cm purre, hiv i pannen, og stek videre. Ha i 1 ts ferskmalt pepper og 1 ts salt, og la alt få litt farge (ikke brent)
Mens dette surrer i pannen, finstrimler du ca 300 gram kål og hiver i pannen etterhvert. Når kålen er i pannen, koker du opp 1,5 l vann i en kasserolle og har i 2 kjøttbuljongterninger.
Når heller du hele innholdet fra pannen i buljongen, og tilsetter en raus ss tomatpure og en ts tagatesse. La koke i minst 20 minutter (avhengig av hvor flink du var til å strimle kålen, den skal være myk).
Tilslutt: Forsyn deg med en stor bolle suppe og rør inn en neve raspet jarlsbergost. Jeg kan ikke få understreket nok hvor viktig det er at det er jarlsberg. Den har en nøtteaktig aroma som utfyller de andre smakene i suppen. Jeg elsker all slags ost, men akkurat her er det jarlsberg som teller (eller til nød sveitserost)
Det som er så fantastisk med denne suppen er at den henter smak fra kjøtt, stekesmak, aromatiske rotfrukter og ost. Jeg har nylig oppdaget at kål gir en veldig fyldig smak i supper. Før tenkte jeg at kål minnet om broccoli/blomkål i smak og kunne bli dominerende. Det rare er at kål gir en slags fyldig søtsmak uten å ta over, i supper. Suppen minner om en crossover mellom russisk borsjtsj og italiensk minestrone, bare at det tar kortere tid å lage maten pga få ingredienser. Lag dette, og du kommer til å bli mett, og aldri savne posesuppe igjen :) Egner seg også til å lage mange porsjoner for å fryse ned :)