mofe sa for siden:
Hvor høy temperatur tåler rapsolje, før den blir til transfett (om jeg har forstått det rett?) ?
mofe sa for siden:
Hvor høy temperatur tåler rapsolje, før den blir til transfett (om jeg har forstått det rett?) ?
Nille sa for siden:
Enumettede oljer (olivenolje, rapsolje, peanøtt olje) tåler temperaturer opp til ca. 200c før fettet blir ødelagt. Avocado olje skal ifølge produsenten tåle 235C -
Flerumettete oljer (alle andre) skal ikke ha så mye over 90-100*c før fettet blir dårlig.
Lindberg sier:
Albertine sa for siden:
En eller annen kineser på BBC Food woker i ground nut oil...hva er det på norsk?
mofe sa for siden:
Supert, Nille - jeg trodde det var 160, nemlig.
Hvordan blir det når man vil lage fondue? Vi spiste dette så mye da jeg var liten, og det er jo så sinnnnsykt godt.. Men hvilken olje skal man da bruke?
Summer sa for siden:
.Tingeling sa for siden:
Åja. Dette var en fin link!
Jeg steker nemli bare i ekte meierismør - fordi jeg mener jeg leste i mat og helse her en gang at man ikke skulle steke i olivenolje.. Men da er altså det greit? Ja :) Strålende.
Åssen er det med smør?
mofe sa for siden:
Hvis jeg har noe valg, så steker jeg helst i smør - det tåler høyere temperaturer. :)
luringen sa for siden:
delfiafett!? Det har jeg ikke tenkt på! Er det greit å bruke å steke feks kjøtt i da? Eller setter det smak?:confused:
Nille sa for siden:
:eek: ÅÅÅÅÅnei, du må ikke bruke Delfiafett. Det er ødelagt varmebehandlet kokosfett, og hvem vet hva de har stappet oppi det. Transfett er det iallefall..... fyfyfyfyfett !
Skal du bruke kokosfett bør du bruke Cocosa !! Helt sant !!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.