Hvis jeg skal kose meg litt på lørdagene, er det da best for vektnedgangen og ketosen/kostholdet i seg selv, at jeg velger å spise en Atkins decadence bar, som inneholder bare 2 g karbs (man skal ikke regne med sukkeralkoholene, om jeg har forstått det riktig?), eller sjokolade med minst 70% kakao?
Det er mulig jeg skal prøve å bestemme meg for å ikke spise noe sjokolade i helgene i det hele tatt, men kan jeg gi meg selv "lov" til å spise Atkinsbaren?
Jeg såg den på helsekosten der jeg bor, men jeg valgte allikavel cavalier sjokolade ekstra mørk (72%). Men nå ble jeg veldig usikker på om jeg har valgt rett. Bare tenker på at Tagatesse sjokoladen ikke har så høyt innhold med kakao som Cavalier sin ekstra mørke har. :confused::confused:
Jeg tar Tagatesse sjokolade av og til, men får mer vont i magen av den da fra andre søtningsstoffen.
Liker ikke så godt helt mørke sjokolade, så jeg koser meg av og til med en atkisnbar, men bestiller de beste smaker fra USA (iherb). Tror at atkisnbarene som de selger på dagligvare butikken smaker papp...
Det spørs vel.. Den linkede sjokoladen inneholder 13,1g netto karbohydrater per 100g. Netto vil si den faktiske mengden du får i deg. Atkins Decadence bar inneholder 2,1g per bar (60g), altså 3.5g per 100g.
Jeg spiser min 70% sjokolade med verdens beste samvittighet! Ikke en hel plate om gangen da, men en stripe nå og da går helt fint. Dette og peanøtter er det snopet jeg unner meg en gang i blant, greit å ha noe "halvsundt" å avreagere på når man har glemt å balansere matinntaket sitt rett...
Nå har Norge rimelig strenge regler for varedeklarasjoner på matvarer, så når det står at en slik bar inneholder 2,1g netto karbohydrater så velger jeg å stole på det. Dessuten har jeg diabetes type 1 (altså null egenproduksjon av insulin), og en slik bar påvirker ikke blodsukkeret mitt merkbart.
Maltitol gir for den som måtte lure ca 2,1 kcal per gram mens sukralose (sukker) gir 4. Maltitol kan heller ikke fordøyes av kariesbakterier i munnen, så det bidrar ikke til tannråte. Det har også en GI på omtrent halvparten av sukrose.
Maltitol er ikke optimalt, men det er ikke det eneste Atkins-barene er søtet med så når de oppgir en viss mengde netto karbohydrat og barene ikke påvirker blodsukkeret merkbart så velger jeg å kose meg med en bar en skjelden gang i blandt. =)
I motsetning til vanlig sukker blir Tagatose ufullstendig absorbert i kroppen. Bare 15-20 prosent av Tagatose absorberes i tynntarmen og brukes som energi.
Tagatose har en meget lav GI i forhold til mange andre søtstoffer. De fleste sukkerfrie sjokolader og søtsaker som finnes på markedet i dag er søtet med Maltitol, og sammenlignet med dette er Tagatose i en klasse for seg. Selv om Maltitol gir noe færre kalorier enn sukker, har den en høy påvirkning på blodsukkeret. Tagatose har lavere GI, lavere kaloriinnhold og høyere fordøyelsestoleranse enn Maltitol. Tagatoseproduktene er derfor et veldig godt alternativ til Maltitolprodukter. www.grønnogskjønn.no/nyheter/tagatose
Du har helt rett - dessverre er det noen som har en kropp som faktisk FÅR økt blodsukker ved og innta atkinsbarer, som min far med dia2 :) Han har sjekket flere ganger og får en merkbar økning, så han spiser bare noen få biter istedet for hele når han først skal "kose seg" litt. Får man ikke økt blodsukker av atkinsbar er jo saken "biff" - eller "atkins" ;)
Ville bare tipse om -at derom man først går for Atkins-barer, så har butikkene her i landet nesten alltid de to samme smakene, decdence og hazelnut crunch, ja og så den lille melkesjokoladen som er dyr sammenliknet med andre alternativer.
Men på vitusapoteket på Oslo S, rett ved byporten, så har jeg nettopp funnet en som het noe med "brownie" (caramel?), som er mye seigere og saftigere enn den ganske tørre decadence-baren. De har også tilbud på 5 for 100 kr akkurat nå.
Aller billigst/best utvalg finner man såklart på nettbutikker, men om man ikke orker å styre med dette, så vil jeg anbefale den brownie-sjokoladen :)
Jeg blir seriøst kvalm av Atkinsbarer. Vet ikke om det er stoffene i dem eller om det er smaken.
Jeg tar heller en bit med 70% sjokolade hvis jeg først skal ha noe sånt.
Jeg velger atkinsbarer, rett og slett fordi jeg er lat og orker ikke å tenke så mye når jeg koser meg. Nå er det ikke snakk om at man skal spise hverken barer eller sjokolade hver dag så jeg tenker svaret for trådstarter ligger i hva hun er mest fysen på.
Jeg forsøker å være i ketose hele tiden men noen ganger, eksempelvis store dager eller en og annen lørdag er det greit for meg å overstige min vanlige dagsdose med karbohydrater. For kosens skyld. Det er viktig å ikke skli ut og at man er på rette kjøret dagen etterpå. Alt med måte. Det er bedre å skli ut på en planlagt måte og rette det opp dagen etterpå, enn å skli ut og ikke komme seg inn igjen.
Skulle prøve en sjokolade som heter "Balance" i går, uten tilsatt sukker, men med Maltitol. Visste ikke helt hvordan kroppen reagerte, så var vel verdt et forsøk tenke jeg.. O' Hildrande du.. det var ikke mange bitene jeg tok og etterhvert ble jeg så dårlig i magen. Var absolutt ikke verdt det, SÅ god var ikke sjokoladen akkurat. Så fra nå av er det bare ekte saker (70% og mer) som gjelder for min del..
Kanskje kommer det alternativ som er søtnet med Stevia snart..?
Cavalier har startet med det, kan bestilles i Nederland [url]www.dieetwebshop.nl[/url] :-) Men det koster å få det sent.. ikke lov ennå i norge.. dumt nå at EU har godtkjent det!
Jeg skal prøve det ut i Nederland om 3 uker :-)
Ja jeg hører mange sier dette, men jeg syns merkelig nok det smaker godt.
Men så skal det sies at det er ikke mange bitene som skal til før jeg er "mett". I motsetning til da jeg kunne spise en hel 200 g melkesjokolade uten problem :P
Så for meg som synes Atkinsbarene smaker godt og ikke gjør vondt for magen, kan spise den på lørdager? Hvordan merker man bt blodsukkerstigning, er det snakk om at man blir fysen på annet søtt og karbohydrater?
Jeg har bestemt meg for at om jeg skal kunne kose meg litt en dag i uken på lavkarbovis, enten med pizza med ostebunn som kveldskos eller for eksempel en sjokolade hvis jeg spiser litt "renere" enn pizzaen med all osten.
Er "konklusjonen" at tagatosesjokoladen er best mtp karbohydrater og blodsukkeret? Eller er dette en sjokolade som bare kan gi magevondt?
Spiser jeg atkins blir jeg fysen på atkins, spser jeg tagatosesjokolade blir jeg fysen på tagatosesjokolade, men kan begrense meg ved tanken på at jeg kan snart spise litt igjen:) men for å unngå magevondt spis max 30 gram av gangen. Jeg kan spise det to ganger dgl til måltider uten magevondt ihvertfall. Atkins kan jeg kun ta 30 gram av i løpet av en dag.
Jeg eier ikke begrensninger når sjokolade først er tilgjengelig, så jeg kan ikke begrense meg til en stripe eller to med 70% eller 86% sjokolade. Derfor kjøper jeg atkinsbar, og spiser hele med en gang. Damage control :P
Har prøvd å kjøpe atkinsbarer på iherb et par ganger, men innser nå at det ikke er det lureste. Sist gikk to pakker på tre dager (riktignok tre TRAVLE dager, men likevel!!)
Får du ikke vondt i magen? Kanskje best å holde opp å kjøpe, spise ost istedet? Om du ikke får vondt i magen betyr det at du opptar maltitolsukkeret. Ikke noe særlig om du vil ned i vekt.
Selv om jeg ikke får noe spesielt vondt i magen (kan bli litt oppblåst, men ikke sånn at jeg får magetrøbbel), burde jeg ikke spise en hver dag? Satt litt på spissen med en hver dag da, jeg har ingen planer om å spise den så ofte, men poenget mitt er egentlig om Atkins decadence-baren (som jeg forøvrig synes er god!) ses på som lørdagsgodteri?
Tror det er noe med sjokolade som gjør oss fysen på mer. Er vist noe som heter sjokoholiker.....eller er det bare en myte?
5 plater tagatesasesjokolade er forsvunnet merkverdig fort.....mus i skapet kanskje :mus: :p
Blir ikke dårlig i magen i stor grad nei, reagerer ikke like mye på atkinsbar som andre ting som er søtet med maltitol. Sjokolade fra sukkerfritt er ILLE bl.a. Har som sagt kjøpt en og annen her og der til jeg fant ut at de hadde fått de inn igjen på iherb og skulle prøve et par smaker. Gjør ikke det igjen...
Men siden det viser seg at jeg har like dårlig selvkontroll på lavkarbogodis som vanlig godis holder jeg meg like greit unna det og. Kontrollerer det mye bedre om jeg spiser baconsnacks med rømmedip eller no slikt når jeg skal kose meg.
Jeg blir ikke dårlig i magen av maltitol. Jeg har lurt på om det kan være fordi jeg faktisk tar det opp i tynntarmen lettere enn andre?:confused: Nå bilr jo dette uansett spekulasjoner.
Tror jeg skal investere i et slikt apparat som måler blodsukker. Jeg vet jeg ikke har gått ned i vekt i perioder der jeg har spist mye atkins-barer, men så er det jo slik at det er så mye annet som har innvirkninger på vekten. Er det en ting jeg har lært, så er det at man kan ikke stole på at inntak av en viss matvare i løpet av en kort periode, trenger å være en "syndebukk" siden jeg går ned litt i rykk og napp uansett, pluss at fiber og væske og mosjon også har mye å si.
Disse blodsukker-apparatene, er de ubehagelige å bruke? Det må jo nødvendigvis være nåler i de... :nedfor:
Nei, om du får vondt i magen er det fordi du ikke tar det opp i tynntarmen (litt taes opp da) men fordi bakteriene koser seg med sukkeret i tykktarmen som fører til deilige gasser;)
jeg sprakk skikkelig i går, og spiste 6 stykker etter hverandre:hylgrine:
Jeg får aldri vondt i magen av kunstig sukker, men av vanlig sukker, vrir meg av smerte bare av tanken
Noen som vet hvorfor jeg har det sånn? ! ?:confused:
Det bestemmer du jo selv :) Mens noen kan spise en hver dag, må andre begrense seg. Man KAN avvenne seg på sjokolade/bar om man vil - og føler man at man MÅ ha en hver dag, kan kanskje det være en ide? ;)
Jeg er stor tilhenger av at slike ting må man nesten bare prøve ut selv og se hvordan kroppen reagerer. :)
Okei, jeg skjønner. Jeg spiser ikke en hver dag altså, jeg har faktisk spist bare en på noen måneder, men det var for å sette det litt på spissen i forhold til om det er like lørdagskos som for eksempel sjokolade og bacongull osv. :)
Så, en stk atkins decadence-bar og en halv plate 86% sjokolade fra freia er ikke verdens undergang som lørdagskos...? Nå skal det sies at jeg ikke rører sjokolade (hverken med eller uten sukker) resten av dagene!
Jeg synes du skal kunne unne deg det uten noe bekymringer.. Jeg mener jo at lavkarbo er en livsstil, og om man ikke klarer å holde seg unna sjokolade så er vel det ikke en livsstil man kan leve... :D
Så jeg tror det kan være lurt å få spise sjokolade innimellom.. :D
Og det er jo ikke akkurat vanlig melkesjokolade du har valgt, men heller gode valg..:D
Synes dere er flinke som klarer å holde dere unna sjokolade :) Jeg klarer ikke det! Er nok sjokoholiker og reagerer ikke merkverdig på noe slag egentlig. Kan spise 70 og 86% og atkinsbarer uten å oppleve magetrøbbel. I starten kunne jeg merke litt ubehag ved inntak av for mye sjokolade fra sukkerfritt og cavalier -men det har gitt seg nå, av en eller annen merkelig grunn :confused:
Jeg unner meg nok sjokolade litt for ofte, ikke bare i helgen hos meg -desverre! Men nå er ikke målet mitt å gå ned i vekt så veldig mye mer heller -jeg føler jeg er i mål og trives der jeg er nå i grunn -synes man skal kose seg litt og jeg :) Men når det er sagt så har jeg blitt bedre altså! Før kunne jeg spise 1-2 sjokolader om dagen.. Nå blir det gjerne to (innimellom tre) dager hvor jeg inntar litt mer enn jeg kanskje burde ;) samt en dessert dag hvor det er lapper, vaffler, kake, "dessert" laget på lavkarbovis :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.