Yrla sa for siden:
Er det noe vits i å kjøpe en dyrere enn eldorado kaldpresset?
Yrla sa for siden:
Er det noe vits i å kjøpe en dyrere enn eldorado kaldpresset?
nellie sa for siden:
Jeg synes det er enorm forskjell på olivenoljer.. Eldorado sin smaker rett og slett forferdelig i munnen min.. Men det er sikkert ikke alle som kjenner kjempeforskjell.
Du bør kjøpe en som er lagret på mørk flaske..Ikke gjennomsiktig plast.
Yrla sa for siden:
spennende. har du en å anbefale som har overkommelig pris?nellie sa for siden:
Jeg lagrer opp på taxfree på vei hjem fra Hellasferie:p
Carisma sa for siden:
Jo, det er VELDIG stor forskjell på olivenoljer. Jeg liker spanske best, italienske har veldig mye smak av gress f.eks. På Oliviers & co kan du smake på de forskjellige oljene, de har filial på f.eks Storo, Grünerløkka, cc vest eller Majorstua.
Yrla sa for siden:
Yrla sa for siden:
www.dagbladet.no/dinside/2001/09/27/284490.html
www.aperitif.no/Vintips/tester/Test-av-extra-virgin-olivenolje
Kanutten sa for siden:
Alt som er lagret på plast eller metall smaker trasig i forhold til glass. Glass er best. :ja:
timich sa for siden:
Ekstremt stor forskjell ja:ja: Jeg pleier å kjøpe Charles Tjessem sin olivenolje, den er knallgod... Finnes i velassorterte dagligvarebutikker, iallfall her på sørvestlandet;) Den er dyr, men verdt det! Og jeg har flasken lenge, jeg bruker ikke sååå mye om gangen (steker selvsagt aldri mat i denne).
Bønna200 sa for siden:
Jeg kjenner stor forskjell. De beste kjøper jeg på sydenturer, da gjerne helt lokale oljer.
Men jeg synes også Helios sin er god. Den koster ca 40 kroner i Sverige:-)
Yrla sa for siden:
Artig. Som vin, altså:)
KarMa40 sa for siden:
Sambo og en kompis importerer olivenolje selv fra italia, ikke så mye for å tjene penger, men for å finansiere eget forbruk, som andre junkies.
Og den er himmelsk nydelig, at den setter smak på majones og ailioli gjør ikke noe. Heller den smaken enn den litt kjemiske smelteaktige smaken fra butikkjøpt.
Carisma sa for siden:
Oj, kanskje du kan begynne å lange via lavkarbo.no? :D
Hamster59 sa for siden:
Det kommer an på hva du skal bruke den til. Til steiking bør man bruke en billigere type, de er mer nøytral i smaken, men i salater kan man gjerne bruke en dyrere med mer smak. Selv kjenner jeg sjelden forskjell i smak på olivenoljer, kanskje fordi jeg vanligvis holder meg til den samme.. Bruker å kjøpe den økologiske oljen til coop, den er ikke den aller billigste, men heller ikke kjempedyr. Jeg synes den kan brukes til både steiking og til salater. Men jeg kjenner lett forskjell på smaken til rapsoljer, de dyre mer nøtteaktig på smak, mens de billigste er nøytrale. Der bruker jeg å kjøpe den billigste til å steike i, den tåler høyere temperaturer enn olivenolje gjør. (Bruker mest smør til å steike i..)
Yrla sa for siden:
Hvor mye koster den pr halvliter? Bor du i Oslo?KarMa40 sa for siden:
Oljen kommer bare i 5 liters dunker til 1000,- og i øyeblikket er det tomt.
Og det er mulig det var slutten, det er et lite familiefirma og generasjonskifte på gang... :hylgrine:
Kanutten sa for siden:
Sambo har begynt få avsmak på butikkbrød. :rolleyes:
Jeg sjekket innholdet i brødene og det viser seg at mange har endre olje; de har gått over til olivenolje.
Har virkelig olivenolje såpass sær smak at den overlever i et nystekt brød??
Nannah sa for siden:
En virkelig god olivenolje smaker igrunnen ikke olivenolje (misforstå meg rett) men har en frisk "grønn" nesten epleaktig smak og tåler godt å shottes! Egner seg til salater og kastes ikke bort på steking da den er ganske kostbar...(men vel anvendte penger synes jeg:))
Yrla sa for siden:
Jeg kjøpte en til 99 idag, og den smakte helt annrledes enn de jeg har brukt før, de billige med sterk smak. Synes de billige er gode, jeg, men denne er nok sunnere siden den er økologisk. Venner meg nok til det. fett er godt:) samme med kvitseidsmør, smaker best ved tilvenning.Yrla sa for siden:
Det sto på noen at de hadde søtlig smak. Sikkert verdt å prøve neste gang?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.