< Tilbake til oversikten

Ny på lavkarbo - spørsmål ang dagsplan, trening og generelt

anefisk sa for siden:

Jeg prøvde lavkarbo i cirka to uker for noen måneder siden, men pga praktiske grunner bestemte jeg meg for å droppe det. Nå er jeg i gang for fullt igjen, og ønsker å spise lavkarbo fremover. Dette spesielt fordi jeg får enorme humørsvingninger når blodsukkeret oppfører seg som en berg- og dalbane, jeg blir irriterende fort sulten (noe som ikke passer seg når jeg av og til må stå i opptil 6 timer på jobb før jeg kan ta pause!) og jeg føler meg ofte tom for energi.

Nå har jeg dog bare holdt på med lavkarbo i knapt en uke, men jeg har likevel noen spørsmål å komme med.

1. hvordan er det i forhold til trening den første tiden, skal jeg vente, eller skal jeg bare kjøre på? Jeg har ikke trent siden jul, og har derfor utrolig dårlig samvittighet, og ønsker å begynne å trene tre ganger i uka igjen, men burde jeg vente litt mtp at jeg nettopp har startet på lavkarbo?

2. det er veldig mange som tipser om smeltet ost i ovnen som kveldssnacks, men så leser jeg også at man ikke burde spise for mye ost- og melkeprodukter, hvis man ønsker å gå ned litt i vekt? Jeg er utrolig glad i ost, så er nesten redd for at lavkarbo skal få meg til å gå opp i vekt...

3. det føles nesten ut som at jeg bare har lagt på meg i løpet av disse dagene på lavkarbo, er det normalt å legge på seg litt i starten, eller betyr det at dette kostholdet ikke er noe for meg?

4. jeg plages litt med at jeg spiser vel mye, føler jeg. Når jeg ser på dagsplanene til flere andre brukere, får jeg nesten litt sjokk, fordi jeg føler at jeg spiser -mye- mer, selv om jeg er mindre. Jeg synes jo maten er så utrolig god at jeg ikke klarer å stoppe å spise, helt til jeg etterpå ser at jeg kanskje har spist litt vel mye... Her kan dere se et eksempel på hva jeg har spist i løpet av en vanlig dag, denne dagen med fisk.

Frokost: to egg, en avokado, noen cherrytomater og en ss seterrømme
Lunsj på jobb: et kyllinglår, en avokado, noen få nøtter og en ss seterrømme
Sen middag etter jobb: fløtegratinert laks med ost på toppen sammen med brokkoli m/ost, salat og seterrømme.

Hvis jeg har blitt litt fysen på noe før jeg har lagt meg, har jeg kanskje spist litt cottage cheese og krem eller en liten neve mandler i tillegg. Er ikke dette litt vel mye mat? :(

1. hvordan er det med nøtter - hva er "vanlig" mengde med nøtter å spise på lavkarbo? Jeg ønsker som sagt å gå ned litt i vekt. I dag tidlig/utover formiddagen spiste jeg ikke kjempemye karber, salat med blant annet en avokado, ett egg og litt røkt laks, en neve mandler og pittelitt pisket krem m/cottage cheese før i sekstiden. Fordi vi har ventet så lenge med middagen i dag, og fordi jeg ble så UTROLIG sulten og begynte å få dårlig humør, klarte jeg dessverre å kaste meg over nøtteposen vi hadde her hjemme, en blå pose fra nøttefabrikken, den "ok" typen så vidt jeg har forstått det. Men, jeg spise så mye som 100 gram nøtter!!! Er dette HELT krise? Jeg ønsker ikke å ha skeiet ut allerede, når jeg bare har gått en uke på lavkarbo. Vær så snill og si at jeg ikke er alene om å ha gjort dette?

anefisk sa for siden:

Skjønner at det ble litt mye spørsmål her, men om noen av dere vil svare på i hvert fall ett, så hjelper det også :)

Malice sa for siden:

Du er garantert ikke den eneste som har gjort dette ihvertfall :) Og noen stor krise er det ikke.
Men ser du følger Atkins, og da kan vel 100g nøtter fylle opp karbokvota...tror jeg. Jeg er ikke så flink med de forskjellige lavkarbo-retningene.
Selv spiser jeg lavkarbo, generelt, med opp til 50g karbo om dagen, og det
funker det også:)
Syns igrunn matplanen din ser veldig bra ut, men litt fler grønnsaker hadde nok ikke skadet. Og husk på å drikk mye vann :)
Lavkarbo er utrolig gunstig for å stabilisere blodsukkersvingninger, og man blir sjelden så sulten som når man spiser masse karbo. Humøret mitt har blitt så stabilt at jeg nesten er sjokkert.
Du har holdt på i kort tid, kroppen trenger tid på å omstille seg, så gi det mer tid du. Noen mister mye vekt fort, andre står stille ei stund og noen legger litt på seg den første tiden. Og noen spiser veldig mye i starten, men dette er noe som avtar når kroppen får stabilisert seg. Når det gjelder trening så bare tren, ta det litt rolig og kjenn etter hva kroppen sier.
De fleste oster har veldig lite karbo og er helt ok å spise, for noen kan meieriprodukter føre til at vekttap uteblir, men det er ingen vits i å lete etter partystoppere første måneden ihvertfall. Denne tråden er forresten en kjempefin guide for nybegynnere forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

Mange her med masse mer kunnskap enn meg, men håper jeg hjalp deg litt likevel, lykke til og velkommen hit :)

Newstart sa for siden:

Spis når du er sulten og stopp når du er mett. Og trening er jo bare sunt da. Hadde jeg vært deg så hadde jeg begynt å trene men ikke ta det så hardt til å begynne med kanskje. Hvor mange gram karbo ønsker du å legge deg på?

Jeg syns ikke nøtter kan kalles å skeie ut jeg. Nøtter er jo fantastisk godt. Men jo det kan være lurt å begrense seg litt. Ikke glem grønnsaker, masse masse grønnsaker.

Har du planer om å gå ned i vekt eller kun for blodsukkeret sin del?:)

I starten er det vanlig å spise masse. Gjerne litt for mye men det er for kroppen omstiller seg. Så spis hvis du er sulten men stopp når du er passe mett. En grei regel.:D

Nerthus sa for siden:

Hvis du blir så sulten at du pakker i deg så mye nøtter, spiser du for lite mat! Jeg savner mere proteiner og mere grønnsaker. Større stykker fisk, kylling, kjøtt og sjømat til store mengder grønnsaker og passende fett attåt :)

anefisk sa for siden:

Tusen takk for svar! Nå er hodet litt klarere :-)

Newstart: jeg har begynt på lavkarbo for begge deler - både for blodsukkeret og vekta sin del!

Nerthus: jeg spiste så masse nøtter (rett før middagen) pga veldig dårlig planlegging - orket ikke å begynne med middagen før alt for mange timer, selv om sulten sa at jeg burde spise snart, og da hev jeg dessverre inn på nøtteposen i stede for å vente på at kyllingen i ovnen skulle bli ferdig :(

Jeg synes det er litt vanskelig dette med grønnsaker... Jeg spiser agurk, tomat og paprika i salaten (er litt forsiktig med paprika, lurer på om det kan være litt sterkt for magen min, har blitt tipset om å prøve å spise litt mindre av det), hvilke andre grønnsaker kan jeg spise? Spiser også blomkål som tilbehør til middagene, og avokado til lunsjene og frokostene.

Nerthus sa for siden:

Alle har slike dager hvor det skjærer seg litt med planleggingen :) Fra SDS husker jeg et genialt mellommåltid, nemlig (tilsammen) en håndfull med ostebiter, litt mandler og litt valnøtter. Jeg bruker også og rulle 2-4 skiver med hvitost sammen med spekeskinke eller annet kjøttpålegg, og da blir jeg vanligvis "mett nok" til middag :)

Jeg ville forsøkt "lun" salat, med feks litt bacon (for smaken) og stekt sopp og grillet kylling - agurk eier jo ikke næring, kun vann stort sett.

Ellers har jeg laget mos av brokkoli og blomkål (en dag jeg hadde mye rester) sammen med en klatt smør og en skvett fløte. Det var jaggu meg GODT!!! Jeg bruker blomkål og brokkoli (rå) kokt i 5 minutter til vanlig. Har de asparges på tilbud, koker jeg den i to minutter og hiver så i stekepanna sammen med det jeg har av evt proteinkilder den dagen (laks, biff, entrecote, kyllingfilet mm), og strør over litt parmesan. Jeg ELSKER stekt sopp i smør med salt og pepper, og er også blitt STOR STOR fan av sellerirot! Det kan du jo koke opp i små biter sammen med feks blomkål og brokkoli og mose, det gir en kjempegod smak. Eller du kan raspe sellerirot og blande med revet ost (noen har i litt løk) krydre med salt og pepper og legg i hauger i panna og stek, press litt sammen underveis. Blir som røstipotet og ekstremt godt på smak. (Kan bare spise sånn og saus jeg hehe). Jeg er også stor fan av rosenkål, kok opp frossen (mindre bitter enn frossen) rosenkål i et par minutter, ha i litt smør, salt, pepper og evt presset hvitløk. Her kan du også skave litt parmesan på toppen. Når jeg gjør dette med grønnsakene må jeg innrømme at jeg spiser MYE mer grønnsaker enn når de bare er kokt, og jeg pleier og bli fryktelig mett hehe.

Nå ble jeg faktisk fysen på grønnsaker hahaha! ;)

anefisk sa for siden:

Tusen takk for tips på mellommåltid og grønnsaker!

Men du spiser vel ikke alle de grønnsakene til samme måltid, eller gjør du? :O for jeg spiser jo som sagt blomkålmos med fløte + salat med blant annet tomat + av og til sopp fylt med ost (nam!) til middagen - er ikke det en grei mengde med grønnsaker?

Nerthus sa for siden:

Nei erru gærn - da hadde jeg jo ligget på sofaen og bedt om nåde :lol:

Det er helt grei mengde grønnsaker, så lenge du blir mett og fornøyd så er jo det "fasiten" :)

macadamia79 sa for siden:

Nøtter ble jeg aldri mett av før, kunne spise en 350g pose med peanøtter lett. (ja, peanøtter er belgfrukter, ikke nøtter da:) Spis heller mer mat, eller ta en avokado eller et par kokte egg hvis det er krise?

anefisk sa for siden:

Men angående dagsplanen min... Hvordan ser den ut? Tror dere jeg spiser litt mye?

Når jeg ser rundt på internett, ser jeg at så mange andres dagsplaner inneholder mye mindre mat?

Nerthus sa for siden:

Det er bare du som i realiteten vet om du spiser for mye eller ikke. De første par ukene ville jeg ikke tenkt på mengde i det hele tatt. Brukt så tiden på å "kjenne etter" når du er mett - MENS du spiser. Greit og ikke gjøre noe annet samtidig, som å se på tv ol. ;)

Godt overskudd og energi, ikke særlig sult vil være gode tegn på at du spiser nok. Er du undervektig kan du gå opp litt, er du overvektig kan du gå ned litt. Er du reelt MYE overvektig, og ikke går ned etter et par måneder på lavkarbo slik du beskriver, kan du redusere porsjonene dine litt :)

anefisk sa for siden:

Sliter litt med dette å kjenne på sultfølelsen... Jeg har alltid vært glad i mat, og jeg "overspiser" lett, selv om jeg -egentlig- er mett. Når jeg gjør dette på lavkarbo går det forøvrig også lengre tid til jeg blir sulten igjen, men jeg spiser cirka 3 måltider per dag, og når dagen er omme har jeg spist noe det samme hver dag, noe som virker som en stor mengde i forhold til hva mange andre spiser (virker det som). Har sett at noen har en halv avokado med majones som frokost, noe som ikke hadde holdt lenge for min kropp!

Nå har jeg vel gått på lavkarbo i litt over to uker, dessverre med en liten fyllekule midt i pga. konsert, men føler bare at jeg har est ut siden jeg begynte. Er dette normalt? Å legge på seg med det første når man legger over til lavkarbo?

langaard sa for siden:

Noen gjør det, min mann la på seg i de første ukene, for så å gå ned en masse:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.