< Tilbake til oversikten

Brelett

Marella77 sa for siden:

Jeg savner BRELETT veldig!! Har kuttet ut det helt pga av jeg har lest at margarin er betennelsesfremkallende... Men er det virkelig så farlig om man spiser litt brelett på et lavkarbo-brød-måltid om dagen?

Kan det hemme vektnedgang også?

Noen med peiling?

Setter pris på svar :) :) :)

Yrla sa for siden:

Ja, Brelett er godt. Liker du ikke Bremykt, da? Den er sunnere. Brelett inneholder litt karbohydrater, ikke mye. (3g pr 100g) i motsetning 0 i smør. Det er først og fremst fremstillingsmetoden som ikke gir et sunt resultat. Flerumettet fett som er ubehandlet(kaldpresset) er ikke usunt om du får riktig mengde i forhold til de andre fettstoffene. Og om du spiser litt, det er jo bedre enn mye. Om jeg elsket brelett og ikke smør og bremykt hadde jeg spist det selv i små mengder. Det er lagd av bl.a rapsolje og smør, hva med å blande det sammen selv og få et sunnere produkt uten karbo??? Bremykt er lagd av rapsolje og smør også.

nellie sa for siden:

Neida. Bremyk og smør er bedre/sunnere enn Brelett, men det skjer ikke noe drastisk med deg om du spiser Brelett innimellom.
Savner faktisk Brelett selv innimellom. Har ikke smakt på fire år, men.:p Byr meg liksom i mot med margarin. Hjernevasket.com.

Marella77 sa for siden:

Takk for flott tilbakemelding Yrla og Nellie! Har prøvd bremykt, liker det ikke desverre. Men er ikke olivenolje og rapsolje man steker i, som er kaldpresset, like usunt da? er det ikke flerumettet fett det også?

Hehe, ja, jeg har blitt skeptisk til margarin jeg også etter å ha lest her inne... Men syns maten svare dårlig uten brelett... Har prøvd vanslig smør og smør med mer smak, og bremykt. Ikke godt spør du meg. Ødelegger brødet! syns jeg da...

Marella77 sa for siden:

ps, har en spørsmål til:

Jeg har kjøpt kaldpresset raps olje, fra Helios. Der står det at det egner seg ikke til steking. Har ikke flere her inne anbefalt kaldpresset rapsolje?

Dietta sa for siden:

Her ser du forskjellige rapsoljer fra Odelia. Flere typer, beregnet på forskjellig bruk. Kjenner ikke til raps fra Helios dessverre.

Marella77 sa for siden:

Supert!! DA skal jeg kjøpe en sånn!! (har nå 5 flasker som ikke blir brukt, har kjøpt mye feil... )

Gerd sa for siden:

Du kan bruke de til salater, dressinger og gjerne tilsette i supper og sauser etter koking :)

Dietta sa for siden:

:ja:
(Må ikke kaset fett vet du - for da kommer lavkarborottene og tar deg :p)

Yrla sa for siden:

Marella, du kan steke med kaldpresset rapsolje også, trenger ikke kaste den.

rut311 sa for siden:

Men er brelett margarin egentlig? er den ikke laget på melkeprodukter?

rut311 sa for siden:

OKay, margarin tilsatt smør ja.

Marella77 sa for siden:

@ Yrla: Vet du hvorfor det står at det ikke egner seg da?
Jeg snakker om denne.

@Dietta: hehe... nei, skal iallefall ikke kaste det ut i vasken...

@Gerd: Takk for tipset til den Rapsoljen, har vært å kjøpt den i dag, og brukte den til steking av kylling. Funket fint! :) Ps, skal ikke kaste de andre oljene... NÅ har jeg oljer til jeg blir gaaaaamaaaal! ;)

Yrla sa for siden:

Fordi den er kaldpresset, tror jeg, men rapsolje til steking er vel også det, så jeg vet ikke helt. Men jeg vet at kaldpresset olje og ikke-steke-cocosa mister noe av verdien sin ved steking. Det er partikler som blir ødelagt ved steking og som kan være skadelig fordi de ikke tåler varmen. Tror dette gjelder ikke-steke-cocosa mest, derfor sier jeg at du kan bruke rapsoljen til steking. Synd å kaste den. Men du kan bruke den med minst mulig skadelig virkning på ikke den høyeste temperaturen, eller på salat eller over kjøtt/fisk kald. Andre enn meg kan komplettere det jeg sier ved å svare på hva forskjellen på steke-rapsolje og den du har er,forhåpentligvis og gjøre oss litt klokere. Jeg ville ikke kjøpt noe annet enn kaldpresset ihvertfall. Og flasken bør være mørk (skjermet mot lys) og på glassflaske. Vet ikke om du ble noe klokere.

Marella77 sa for siden:

Jeg kjøpte den lyse, runde glassflasken fra Odelia... Står at den også er kaldpresset... Skjønner ikke dette her helt jeg... Men-men...

Takk for svar igjen Yrla :)

Yrla sa for siden:

Samme her. Jeg sendte de et spørsmål for å forklare jeg. Gir deg det her ved svar.

Marella77 sa for siden:

Så smart du er!!! DET tenkte jeg ikke på en gang jeg!! :) Tusen takk :)

Yrla sa for siden:

Hei,

Takk for henvendelse og interesse for Odelia kaldpresset rapsolje. Sammen
med Nofima Mat (tidligere Matforsk) har vi utviklet en egen teknologi for
fremstilling av Odelia Steking. Oljen gjennomgår en ytterligere prosess
etter kaldpressing, hvor vi fjerner pro-oksidanter (smak, farge, lukt) slik
at oljen tåler høyere temperaturer. Odelia Steking tåler 180 grader, til
sammenligning tåler en vanlig kaldpresset rapsolje 120 grader.

Vennlig hilsen
Morten Hoff
Daglig leder
Norsk Matraps BA

Yrla sa for siden:

Mon tro hvor varmt det blir i en stekepanne når den står på det nest varmeste? Noen som vet?

Rin sa for siden:

Jeg har en i familien som også sverger til brelett - men han ble faktisk nesten frelst av det franske importerte smøret i butikkhyllene nå/da det var smørkriiiise. Det smaker litt saltere enn det vanlige, og det gjorde visst hele forskjellen for ham. Ikke sikkert det gjelder for alle, men tenkte det var verd å nevne. :cool:

Yrla sa for siden:

Ja, det er mer salt i margarin. Jeg salter vanlig smør. Jeg salter "alt" og da.Brelett med olivenolje, ikke raspolje, er god. Farlig god, synes jeg. Bremykt er godt men skulle likt en av smør og olivenolje. Hvorfor finnes ikke det da?:).www.kk.no/835126/smor-er-sunnere-enn-olivenolje

Marella77 sa for siden:

Supert! Men jeg lurer også på hvor høy temperaturen blir i panna på maks? Vi har gasskomfyr i tillegg til vanlig plate, og der vi det iallefall VARMT!

Ja i dag kjøpte jeg Brelett, og luktet først på det! Ahhh, tenkte jeg da!! Så herlig lukt av barndom, hehe... Jeg har alltid likt brelett beste, men mine foreldre kjøpte det aldri. Så når jeg var hos min bestevenninne, som hadde brelett, var jeg så glad husker jeg, hehe... I dag smakte lavkarbo-brødet mye bedre, så herlig! mmmmm

Ps, det er litt dumt også da, at det er så godt. For da kan det bli litt mer av Lavkarbo-brød, og så går jeg kanskje opp i vekt igjen...

Ps2, Du har helt rett, det er mer salt i det. Tror det er derfor det er bedre :) Vet du hvar det franske importerte smøret heter?

... Kanskje du skal begynne å produsere det, og gjøre business på det? ;)

Yrla sa for siden:

Da jeg slutta med margarin brukte jeg faktisk olivenolje rett på rundstykkene. Smakte godt med salt på:)

Marella77 sa for siden:

Ja, det er jo også et alternativ, men ikke like godt som Brelett syns jeg... :)

Carisma sa for siden:

Brelett er plastikk! Og det legger seg som et ekkelt plastikkbelegg oppunder gommen.... Har aldri forstått at noen klarer å tvinge i seg det. :nei:

Men, prøv å bland bittelitt naturellyoughurt i smøret, og litt mer salt, da ligner det mer på margarin.

nellie sa for siden:

Tvinge det i seg? Visse ikke at man tvang i seg noe man liker.
Folk har vel forskjellig smak da? Merkelige greier.

Yrla sa for siden:

Enig, eller det er veldig forskjellig. Husker dog at jg ble fysen ved inntak av brelett, enten fordi jeg trengte protein eller foridi jeg ville ha mer fett. At smaken lurte meg men ikke kroppen, eller noe sånt. Tør ikke spise brelett pga det heller,jeg. Olivenolje rett på skiva er til motsetning tilfredstillende. Har du opplevd dette du? Jeg liker smør,jeg så jeg bruker det.

Marella77 sa for siden:

Nei, kan ikke si at jeg kjenner meg igjen i dette nei... Bare at om jeg tidligere spiste osteloff med brelett på, så fikk jeg lyst på mere... hehe... men det var kun fordi det var så godt ;)

Er ikke fan av olivenolje på skiva...

Yrla sa for siden:

He he, ok. Jeg får mer lyst på olivenolje enn brelett, skjønner jeg. Bare jeg leser olivenolje tenker jeg at jeg vil kjøpe det. Lenge siden jeg spiste det. Har kjøpt hvetekimolje, linfrøolje og valnøttolje de siiste årene. På tide med forandring:) Nyt din brelett. Nesten alt er greit å innta ved riktig bruk og moderasjon, tenker jeg, med visse unntak selvfølgelig. Og når du ikke får for lyst til å spise masse av det man bør begrense er det jo ikke noe problem. Selv tør jeg hverken spise sukker , fruktose (høy GI) eller brelett i redsel for at de trigger frem en uvanlig og urovekkende høy apetitt. Klem.

Marella77 sa for siden:

skjønner... man må kjenner sine egne begrensninger... hehe. God helg til deg :)

Photobscura sa for siden:

Hva med å kjøpe setersmør nå smørkrisa er over? Et par hakk saltere enn meierismør. :)

Og liker du brød med olivenolje, Yrla, så må du jo elske foccacia! Mener Nannah har en god oppskrift på det her inne.

Yrla sa for siden:

Takk for tips. Vet ikke hva det er engang:) Skal se om jeg finner det.

Italiensk langpannebrød med masse urter og olivenolje. :)

Yrla sa for siden:

Jeg gir opp. Har lett og lett. Fant foccaciaoppskrift av andre, da. Kanskje opprinnelig Nannahs?

Mulig jeg husker litt feil i forhold til at det var Nannahs. Så at Kitt hadde testet å lage foccacia av Nannahs lyse søndagsbrød. Men fant denne som ser ut til å ha vært vellykket! :)
Fikk nesten lyst til å prøve selv.

Yrla sa for siden:

Takk. Inspirerende. Jeg vil lage noe sånt jeg også, med egen vri siden jeg ikke kan male frø. Oliven og tomat er godt. Morsomt å eksperimentere:)

Marella77 sa for siden:

Her er en oppskrift jeg fant før en gang... Husker ikke fra hvem...

FOCCACIA- LAVKARBO CA 12 Kh i hele røra.

Til en røre som er passe stor til en ildfast form:
3 egg
75g kremost
1/2 dl fløte
2 dl sesamfrø
1 ss fiberhusk
1ts bakepulver
litt salt & sukrin
olivenolje
litt havsalt
rosmarin (kan byttes ut med andre krydderurter)
oliven (kan sløyfes)
litt revet parmesan (kan sløyfes eller byttes ut med for eksempel feta)
noen skiver ekte spansk chorizo (kan byttes ut med for eksempel soltørkede tomater)

Sett ovnen på 175 grader.

Mal sesamfrøene i blenderen, eller med en stavmikser.

Tilsett egg, ost, fløte, bakepulver, litt salt og sukrin til de malte sesamfrøene og bland godt. Tilsett deretter fiberhusken og bland videre.

Dekk en ildfast form eller en liten langpanne med bakepapir. Hell røren over i formen.

Strø rosmarin, havsalt, parmesan, oliven og chorizobiter (eller det du velger å smaksette brødet med) over brødrøra. Avslutt med å dryppe god olivenolje utover røra.

Sett brødet i ovnen og la det steke i ca. 30 minutter.

La det avkjøles litt før du skjærer det i passe store porsjonsstykker.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.