Jada. Jeg vet. Bruke hele dyret osv.
Men samtidig så er det kjekt å vite hva en putter i seg, synes jeg.
Det hersker endel tvil om disse forskjellige kyllingkjøttdeigene er lagd av MUK eller rent kjøtt eller hva det måtte være. Har sett flere her inne si at det ikke er MUK i kyllingkjøttdeig, med mindre det står på pakken. Noe det vel ikke gjør på så mange av dem? Ikke direkte hvertfall.
Var på Obs! i sta og så de hadde to typer kyllingkjøttdeig fra Prior (tror det var Prior) En "vanlig" kyllingkjøttdeig og en som het noe som sa at den faktisk var lagd av rent kyllingkjøtt, ikke MUK.. Den kosta noe sånt som 44 kroner for 400 gram. Altså MYE dyrere enn kyllingkjøttdeiger pleier å være og dyrere enn kalkunkjøttdeigen de har. Ikke så den ut som andre kyllingkjøttdeiger heller, den var blankere og så mye mer ut som rent, kvernet kjøtt.
Så.. Kan man gå ut i fra det at alle disse billige og blasse kyllingkjøttdeigene er MUK?
Jeg bryr meg ærlig talt ikke om det er MUK. Noe som er rart, siden jeg har fobi mot innvolder o.l ellers...
Vi kjøper alltid kyllingkjøttdeig på Kiwi. Det er billig og smaker godt. Står ikke noe spesielt på innholdsfortegnelsen, men vet ikke om man bestandig kan stole på den?
Hvis man vil ha noe man VET er rent kjøtt kan man jo kverne selv:)
Jeg har kjøpt mye kylling/kalkunkjøttdeig oppigjennom og har aldri sett at det har stått MUK på noen av dem.
Og de skal merkes dersom det er det som er i pakken! Strenge regler i dette landet og ikke lurt å bryte dem, så jeg velger å tro på det som står.
(Ikke at det hadde brydd meg med litt MUK heller, da:p)
Er jo ikke alle fileter som er store og fine og egner seg til å selges på den måten heller, og hva med alt det andre kjøttet på de fuglene som mister filetene sine? :confused:
F.eks Prior tenker jeg avslører seg selv, når de begynner å selge en dritdyr kjøttdeig som de kaller noe sånt som "kyllingkjøttdeig av rent kjøtt", også ligger den andre blasse kyllingkjøttdeigen ved siden av:)
Men nå finner jeg jo ikke den pakken på produktsiden deres.. Typisk det. Så den på Obs! hvertfall.:p
Når jeg ser for meg rent kjøtt så er det liksom kyllingfileter, lårkjøtt osv som kommer frem. Egentlig alt som ikke KAN inneholde brusk osv.
Jeg har opplevd et par ganger å få bruskbiter mellom tenna av kyllingkjøttdeig og DET er ikke digg... Litt som fiskebein. Noen synes jo det er helt ok, men jeg blir bråmett.:p
Den dyre kjøttdeigen er kvernet filèt. og den billige står det kylling og kalkunkjøtt fra lår. (om jeg husker rett)
Og lår er jo billigere enn filèt :ja:
Tror ikke det er skumlere enn det? De må merke om det er muk. Evnt om det er mer muk enn en viss grense kanskje, men det vet jeg ikke :)
Jeg har signert brev fra First Price om at de sin ikke inneholder MUK.
Prior har kun en kyllingkjøttdeig.
Men siden du var på en coop butikk lurer jeg åp om det er "den stolte hane" du har sett på?
De har nemlig kommet med en kyllingkjøtdeig laget av kyllingFILET med 2% fett. I motsetning til kylling og kalkunlår som den andre de har er laget med.
Helt sikkert. I vanlig kyllingkjøttdeig hiver de vel oppi alt de ikke får brukt til noe annet. Greit nok å bruke alt, men... Nei, jeg klarer ikke blandingsprodukter av kylling (pølser og kjøttboller) eller kyllingkjøttdeig, det smaker bare ikke godt.
Det er kvalitetsforskjell mellom kjøttdeigene, men det betyr ikke at det er MUK i dem. Når man lager MUK så gjør prosessen det slik at vi får ut proteinene som er igjen mot at vi sier hade til tekstur. Det finnes et annet produkt som jeg spiste mye av før, nemmelig medisterfarse. Den har ingen tekstur, men jeg likte det for det!.
De som lager ferdigprodusert mat, som pølser eller kjøttboller, kan lure litt MUK inn i kjøttblandingen slik at vi får brukt proteinkilden uten å merke vesentlig på kvalitetsreduksjonen (MUK er jo tross alt bedre enn å blande ut med stivelse uansett).
Hvis du derimot skulle finne på å kun servere pøser på juleaften så er det jo bare å lage pølser selv. Da styrer du fra hvilken del av grisen det skal komme og du kan bruke fileter sammen med spekket fra ribben og ha nellik og andre julekrydder i.
Nå lager jeg mye av maten selv. Regner med at de fleste her gjør det så vi får i oss vesentlig mindre MUK eller mindre kvalitetskjøtt vi enn mange andre :)
Det ikke tillatt å bruke MUK i produkter som ikke varmebehandles av produsenten, varer som har MUK i seg må merkes med dette og det kan heller ikke lages MUK av sau og storfe.
Forskjellen på de ulike kyllingkjøttdeigene skyldes ulik andel av lår, filet, skinn , vann, malingsgrad av kjøttet, mm.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.