< Tilbake til oversikten

Fond og buljong

Dietta sa for siden:

Jeg har blitt en flittig bruker av oksefond. Supper, sauser, gryter etc. I den forbindelse lurer jeg på et par ting.

Finnes det kyllingfond ? Jeg har lett, men ikke funnet.
Hvorfor er det så innmari mye kh i grønnsaksbuljongterninger ? og i de andre typene også forøvrig. Vet det er sukker i de, men med det kh-innholdet må det være uhorvelige mengder. Utrolig irriternede :mad:

langaard sa for siden:

Knorr har kyllingfond på flaske, men med irriterende 10kh i 100g:mad:
Vi får vel lage fond selv da:)

Carisma sa for siden:

Coop har, men har ikke sjekket karboinnholdet.
Pleier forøvrig å handle fond i Sverige hvor de koster en tredel av her.

Furine sa for siden:

Kva med desse "småkjelane" som Knorr har? Det finst med både okse- og kyllingsmak, trur eg. "Fond du chef" heiter dei visst her i landet, måtte leite det opp. Ser dei har med grønnsakssmak også. Grønsaksversjonen har 6kh, kylling har 5kh og oksebuljongen har 3,5kh. Eg har brukt desse ein del i Belgia, meiner dei ikkje har herda fett i seg heller.

Kitt sa for siden:

Jeg simpelthen elsker disse fra Bong!

En flaske er på 180 ml og jeg har den jo en stund, så om det er litt karber i dem, vel, det får bare være!

Dietta sa for siden:

Takk for masse flotte og ikke minst kjappe svar jenter.
Har ikke lært å sitere alle ennå (Kitt ?), så jeg tar alle her.

Det er Fond du chef fra Knorr jeg bruker nå. Da skal jeg lete etter både kylling og grønnsaker et annet sted. Må sikkert til butikker med bedre utvalg enn det jeg har her lokalt.

Skal se etter knorr sine flasker også. 10 kh på 100 ml er ikke så galt det :D og etter den flasken du linker til Kitt.

Helt enig Carisma. Det er så dyrt her i forhold til Sverige at det er til å grine av :mad: *sette av tid til en Harry-tur i kalenderen *

Kitt sa for siden:

Vil du sitere flere, bruker du - tegnet på alle bortsett fra den siste!:)

Jeg kjøper min fond på Meny eller Ultra! Mye å velge mellom, anbefalt av min forrige sjef, kokken, og alle er veldig gode!:sikle:

Dietta sa for siden:

Aha, tusen takk ;)
Hm.. da fikk jeg nok en gang bekreftet at min lokale Meny har veldig dårlig utvalg på enkelte ting. Får nok ta meg en tur ned til sentrum til uka ja...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.