< Tilbake til oversikten

Lavkarbobrødmix fra Idun (Karbolett)

Benzo sa for siden:

Har et brett med rundstykker i ovnen, as we speak, veldig spent på resultatet. Kun 4,3 g karbohydrater per 100 gram ferdig bakst. Ser lovende ut!
Noen som har smakt disse?

Dietta sa for siden:

Ikke smakt - og ikke sett i butikken at de fantes en gang :eek:
Ser jo unektelig spennende ut, men jeg savner at de oppgir innhold og næringsinnhold på siden sin :mad:

Benzo sa for siden:

Ja, det kunne de godt ha gjort. Jeg kan legge inn næringsinnholdet etterpå.

Brokkoli sa for siden:

Oioi, et godt alternativ til pizzabunn, kanskje? Gi oss en lyd når du har smakt!

Dietta sa for siden:

På bildet ser de veldig lyse og fine ut. Minner litt om frokostrundstykkene som det ligger oppskrift på her inne. Derfor var jeg så spent på hva de har brukt i blandingen :D

Brokkoli sa for siden:

Og gluten er det nok i dem uansett, så magen min blir ikke glad... Men så lenge blodsukkeret er fornøyd!

Dietta sa for siden:

Ja ikke sant ? Kan liksom ikke få i både pose og sekk ;)

Victory sa for siden:

Hvordan ble de!!???????? De ser jo helt nyyydelige ut! :)

Benzo sa for siden:

De ligger til avkjøling..

Victory sa for siden:

Jammen..... varme rundstykker med smeltet smør da..???? ;)

Benzo sa for siden:

Joda, men når det er stor sjanse for at de er soggy klarer jeg å vente. Hater svampete bakst, noe omtrent all lavkarbobakst er. Venter i spenning.

Benzo sa for siden:

Absolutt godtkjent, bittelitt svampete, men til å leve med. Ganske mild smak, sprø og god skorpe.

Næringsinnhold per 100 g ferdig bakst:
211 kalorier
17,4 g protein
4,3 g karbo (hvorav 0,1 g sukkerarter)
10 g fett
17,2 g kostfiber
0,2 g natrium

Ingredienser:
Hvetegluten, ertefiber, myseprotein, kruskakli, kostfiber, linfrø, solsikkekjerner, emulgator, hevemiddel, fiberhusk, fortykningsmiddel, salt, surhetsregulerende middel, aroma. Kan inneholde spor av sesam.

Dietta sa for siden:

Vi også ;)

Bik sa for siden:

Hm.....hva er kostfiber? emulgator?.....skeptisk ;)

Reklame i lokalavisa i dag for et lavkarbobrød som de landserer i morgen (Møllerens bakeri tror jeg det var). Spent på å lese innholdet i det. Reklamerte med 8 karber pr 100g.

Victory sa for siden:

Ser den! Men så bra de ble godkjent. Kjekt med litt sånne lettvinte løsninger innimellom.

Kitsu sa for siden:

Emulgator er vel gjerne lecithin eller DATEM.

Bik sa for siden:

Like klok jeg :(

maxit sa for siden:

Hvor kjøpte du de? Så unektelig godt ut.

Benzo sa for siden:

obs.

elien sa for siden:

Hei

Da hadde jeg også prøvd disse, de var bedre enn Møllerens Lavkarbobrød. Men det var langt fra så godt Karins Beste Brød.

Elin

Kitsu sa for siden:

Noen som har funnet dem andre steder enn OBS?

elien sa for siden:

Jeg kjøpte det på Mega

Elin

-Cilia- sa for siden:

Kostfiber er bare ordet for ufordøyelige karbohydrater. En emulgator gjør at fett og vann kan blandes sammen uten å skilles. Finnes bl.a. i eggeplommer, helt nødvendig i hudkremer osv osv... Mao, ikke noe å bekymre seg for. :)

Kitsu sa for siden:

Jeg fant en pakke på Safari i går, åpenbart er det et såpass nytt produkt at de ikke har fått det opp i hyllene engang, stod fortsatt i en kasse på gulvet. Har laget en runde, som 'scones', bare for å teste. Jeg synes de var helt ok, men litt tørre. Tror sjansen for at disse blir eggete er minimal, siden, ut i fra det jeg kan se, så er det ikke egg i dem. :P

Ingredienser:
Hvetegluten
Ertefiber
Myseprotein
Kruskakli
Kostfiber
Linfrø
Solsikkekjerner
Emulgator E481 (Natriumsterearoyllaktylat, som forsterker deigen og hindrer at bakevarer blir raskt dårlige/harde)
Hevemiddel E450 (Dinatriumdifosfat - antioksidant, surhetsregulerende, hevemiddel. Lages av fosforsyre)
Hevemiddel E500 (Natriumkarbonat - Natron)
Fiberhusk
Fortykningsmiddel E412 (Guarkjernemel)
Salt
Surhetsregulerende middel E330 (Sitronsyre)
Aroma

Minte meg egentlig mer om proteinpulverbrød, litt tørt nesten. Men veldig enkelt å lage.

Bestemamma sa for siden:

Irriterende at de har putta i gluten......
Og det at det er tørt forundrer meg ikke...fins jo ikke fett i de jo !!!

Kitsu sa for siden:

Det skal tilsettes 40g olje når man blander sammen deigen. Men lurer rett og slett på om jeg skal prøve å blande et egg eller to og i de neste gang. For jeg kommer nok til å lage de igjen.

Bestemamma sa for siden:

Kanskje en kan bruke smør istedenfor? ;)

FrkMarge sa for siden:

Enig...:(

Kitsu sa for siden:

Jeg tar heller en del gluten enn masse, masse frø. DET takler ikke magen min. Men er jo greit vi begynner å få noen få typer å velge mellom etter hvert da.

babydoll sa for siden:

Fant en pose med disse i butikken igår, og det var jo nesten for godt til å være sant at det fantes en bakemix med bare kjente ingredienser som var så lav på karbo.

Bakte den som rundstykker idag, og syntes de smakte som vanlige grove rundstykker, men luktet litt rart. Regner med det var glutenmel, det har jeg ikke prøvd før.

Borealis sa for siden:

Noen som har testet dette da?
www.bakehusetas.no/se-vare-produkter/brodvarer/brod/karbo-kutt-lavkarbobrod/

Ser ut til at det er 48-50 gram karb.i hele brødet...

Ninasju sa for siden:

Fant den på Rimi idag. Ikke prøvd ennå.

Victory sa for siden:

Har kjøpt et par pakker med denne nå... Viktig og ta to før man har smakt da.. :confused: Men jeg så nemlig at den kunne lages som knekkebrød også, noen som har testet den varianten?

Inne i en veldig knekkebrødfase her nå..

senorita sa for siden:

nja.. njo.. Jeg brukte den som pizzabunn nå.. ikke noe særlig godt.. Skrapte av fyllet og spiste det.. Vurderer å steike bunnen litt lenger, for den ble ... svampete.. :/

nednoenkg sa for siden:

Kjøpt i dag...skal prøves som knekkebrød litt seinere:)

Jabba sa for siden:

Leter litt etter denne i butikkene - men MEGA og Rimi hadde den ikke....Noen som vet om REMA selger denne?

senorita sa for siden:

Jeg kjøpte min på eurospar i alle fall..

LaLa77 sa for siden:

Jeg kjøpte min på meny, men det var vel egentlig ikke du spurte om..... :rolleyes:
Jeg doblet mengden olje oppi, og penslet den med olje i tillegg.
Da ble det veldig saftig, med ordentlig brødskorpe :D

jannesnuppa sa for siden:

Kjøpte den på ICA i dag, og hadde i meierismør i stedenfor olje :)
Syns de var helt nydelige.Saftige med skikkelig sprø skorpe

Cyan sa for siden:

Jeg ble veldig fornøyd med dette brødet. Jeg lagde det slik som det står på pakken, med rapsolje.

Carisma sa for siden:

Har brødet i ovnen nå. Skal det lukte så mye tomtebrygg? :confused:

Cyan sa for siden:

Tomtebrygg? Som i gløgg? :lol: Nei, det syns jeg ikke det gjorde, men det lukta ikke vanlig brød heller liksom. Ganske luktfri i grunn.

Carisma sa for siden:

Nei, som i sånn mørk guffe man brygger hjemmelaget øl på i jula. Det lukter akkurat som når mamma brygget juleøl når jeg var mindre :rolleyes:

Victory sa for siden:

Haha nå måtte jeg le... :D Geder meg til og høre hvordan smaken ble på ølbrødet!

Qlio sa for siden:

Jeg brukte også Meierismør i mine rundstykker, og de mettet skikkelig! Jeg delte hvert rundstykke i tre for mine ble litt for runde og høye.... neste gang flater jeg dem litt mer ut. De ble ganske "tunge", jeg brukte ikke alt vannet så kanskje det er grunnen? Resten er forresten i fryseren, tenkte å ta opp et par for å ha i helgen. :)

Carisma sa for siden:

Det var litt for lite grovt for meg. :o

Victory sa for siden:

Jeg tok ekstra linfrø og solsikke sist jeg laget Møllerbrødet - da ble det mye mye bedre, det kan være en mulighet her også.

Ser dere lager rundstykker, blir dette en deig-deig? Så man kan lage de, eller må jeg ut og handle muffinsformer?

Qlio sa for siden:

Trenger ikke muffinsformer. Jeg trodde de kanskje ville "flyte" litt ut, men det gjorde de ikke. Mine er derfor litt små, harde, runde mordvåpen.... litt mer vann hadde kanskje ikke gitt like kompakt resultat?

Victory sa for siden:

Så bra! Da blir det rundstykker av pose nr 2.
Laget en med knekkebrød nå, tok oppi ekstra linfrø, solsikkefrø og gresskarkjerner, og strødde havsalt oppå før steking.
Ble helt ok!

Jeg stekte litt annerledes. Ca 45-60 min på 180 grader... skrudde litt ned på slutten.

Lise89 sa for siden:

Disse var IKKE gode:S Luktet forferdelig i hele huset, og smaken var heller ingenting å skryte av :( Skikkelig skuffet..

Disen sa for siden:

Jeg må ha gjort noe alvorlig galt, for mine kunne jeg brukt som murstein neste gang jeg skal bygge. De blei stein harde.

Bonitta sa for siden:

Jeg kjøpte en sånn pose karbolett på Coop mega.
Skuffelsen var stor. Bakverket har en meget spesiell lukt, og smakte sånn også.
Jeg begynte å brekkemeg når jeg spiste det, noe jeg gjerne lett gjør med sånn lavkarbo-bakst. Det er noe med konsistens og det hele altså...
Så 45 kr for denne posen med mel-kornblanding var virkelig bortkasta.

Lise89 sa for siden:

Helt enig, luktet så vondt i hele huset at jeg ble kvalm.. Og smaken var jo helt forferdelig =/ Gikk rett i søpla for å si det sånn;P

Cassandra sa for siden:

Kjenner jeg er ganske fornøyd med å bo i tyskland hvor man får ferskt lavkarbobrød hos den lokale bakeren.

Dietta sa for siden:

Ja, bare gni det inn du..........:p

Furine sa for siden:

Dette smakte etter mi meining mindre bra enn Møllerens. Det var ein ubestemmeleg smak i det... Har kjøpt inn Regal si blanding også, berre for å ha prøvd den, men har ikkje fått prøvd enno.

Furine sa for siden:

Det får ein i Molde også... ;)

nellie sa for siden:

I Sarpsborg også!:p

frøken sa for siden:

Hvor mange karbs har dette brødet? Var inne på regal for å sjekke, men der stod bare innholdet. Mye hvete så det er kanskje litt karber her.

Forresten så har jeg bakt idun sitt brød og jeg er fornøyd. Det er det brødet som er mest brød av de jeg har prøvd. eneste er at det er litt tørt. Men med masse ost på og paprika er det kjempegodt synes jeg.

Furine sa for siden:

Har som sagt ikkje laga det, og har heller ikkje heilt kika på pakken. Det berre vart med heim frå butikken ein dag.. :o

Eg trur kanskje eg hadde likt Idun sitt betre om eg tweaka det litt med raspa ost i eller noko. Den ubestemmelege smaken og konsistensen var litt turn off for min del.

Jabba sa for siden:

Jeg har denne pakken i skapet og lurer litt på om jeg i det hele tatt tør å lage disse...ler

Jeg har bakt brødet til Funksjonellmat og det var utrolig godt! Det lukta heller ingenting av det! Kan anbefales!

Anarko sa for siden:

Står jo at man kan tilsette fett. Ca 40 g. Så om man vil kan man sikkert bytte ut litt av vannet for enda mer fett.

Tone-G sa for siden:

Smaker ikke så værst dette brødet, og metter veldig godt.. Men, jeg er litt skeptisk om det faktisk er bra.. Lever i håpet da!

Anarko sa for siden:

Jeg har nå brukt det som pizzabunn. Smakte veldig grovt, men jeg likte det! Kommer til å bli gjentatt som pizzabunn i hvertfall :)

gamlebyen sa for siden:

Synes dette er et godt lavkarbobrød jeg, særlig nybakt med en heroisk mengde smør. Kjenner ikke noe til vond lukt eller smak.

Tone-G sa for siden:

HAr noen opplevd at det er en vektstopper, eller forsvinner kiloene når dere spiser brødet? HAr bakt ny ladning idag jeg.. Såååååå lettvint da :love:

Anarko sa for siden:

Har ikke merket det som en vektstopper. Det er noe kli i det, så jeg fikk fart på magen :P Men syns det smakte godt, og jeg tenkte å bruke det kun til pizza, som vi har 1-3 ganger i mnd. Så jeg syns det er verdt det, selv om vekten kanskje hadde stoppet opp noen dager.

LivingDeadDOll sa for siden:

Kjøpte en pose her om dagen. Laget rundstykker av deigen. Jeg anser meg ikke som kresen, men det var vanskelig for meg å spise disse. Litt merkelig smak og konsistens på disse, etter min mening. :(

Victory sa for siden:

Nå har jeg laget en skikkelig god variant av disse. :D
Jeg har som vanlig ikke mål... men jeg tilsatte et par gode never gresskarkjerner, solsikkefrø, sesamfrø og kruskakli. Pluss et par t-skjeer hvitløkpulver, sellerisalt og litt vanlig salt.

Hovedmålet var og lage knekkebrød, men deigen ble jo litt større med tilegget, så da laget jeg rundstykker av resten. Og de ble gode!!!!
Mista litt av den rare lukta jeg fikk sist, og fikk skikkelig god tyggekonsistens med alle frøene.

Knekkebrødene står i ovnen nå, rapport kommer på de når de er klare.

timich sa for siden:

Enig, det er kjempegodt:) Har alltid ferdig oppskårne skiver av dette liggende i fryseren.

Sweet Pink Kitty sa for siden:

Kjøpte denne miksen i dag, gleder meg til å prøve. Er stadig på søken etter et lavkarbobrød jeg faktisk liker..

Lissi80 sa for siden:

Jeg synes karbolett fra Idun er kjempegodt jeg :) Skal være enig at det luktet litt annerledes enn "vanlig brød" -men smaken er det ingenting å utsette på! Mettet godt gjorde det også. Jeg har kun bakt det som brød og etter inspirasjon fra en fitness blogg tilsatte jeg en scoop med bakepro og erstattet smør/olje delen med mager kesam isteden.

Kommer til å inkludere dette i kosten fremover. 2 skiver om dagen. Enten frokost eller lunsj. Har spist lavkarbo i 15 mnd og ikke savnet brød nevneverdig -men er glad jeg nå har denne muligheten :)

Anarko sa for siden:

Så det funker å erstatte oljen med mager kesam? I såfall skal jeg gjøre det i fremtiden :D

Kanutten sa for siden:

Jeg lagde dette brødet i dag som Focaccia, i en springform. Det ble nydelig! Manglet seff rosmarin, men det ble godt uten.

Alynna sa for siden:

Ser rundstykkene ut som på promobildet, eller har de jukset med bilder av normale rundstykker? De så jo veldig luftige ut der.

Synes mange lavkarbovarianter blir "glaserte takstein", dvs blankbrune utenpå og brent i kantene, og tunge/soggy inni, selv om Nannah og Karins brød står til godkjent når de er kalde, jeg er glad i nøtter og frø da.

Kanutten sa for siden:

Brødet har konsistens som sodabread. Jeg ELSKER sodabread så for meg var det perfekt OG det hevet godt.

Lissi80 sa for siden:

Ja :) Jeg vet jo ikke hvordan det ville blitt med olje/smør da -men brødet er iallefall saftig og godt med mager kesam :)

Anarko sa for siden:

Banna bein :P Da prøver jeg det neste gang:) Takk for tips!

masalusa sa for siden:

Hvor får man kjøpt Idun karbolett? Fant den ikke på Rema eller Ica. Er det nok til 2 brød i en pose?

Anarko sa for siden:

rimi. men har ikke sett den i det siste.

VSB sa for siden:

Jeg kjøpte på meny. Konsistensen var grei, men en ekkel bismak synes jeg. Mannen og en av ungene likte det da...

Anarko sa for siden:

Meny altså. Da stikker jeg bort dit neste gang jeg skal lage pizza. Takk for at du delte det VSB.

Kitsu sa for siden:

Safari og har hatt, Anarko.

Fedona sa for siden:

Ble litt nysgjerrig... Bruker du det som pizzabunn? Er det godt?

Bik sa for siden:

Her prøvd dette i dag lavkarbohuset.no/produkt/brodmikser/adams-lavkarbobrod og det var ikke godt i konsistens. Skikkelig svampete og seigt :( .
Nei kommer nok til å holde meg til oppskrifter funnet her inne. Frokostrundstykkene er min favoritt, samt Karins beste brød og Nannahs knekkebrød :)

Anarko sa for siden:

Ja, jeg syns det ble godt. Smaker jo grovt, men veldig godt for min gane da :)

Kanutten sa for siden:

Jeg lagde pizzamuffins av deigen i dag, det ble kjempegodt!
Jeg skal kjøpe flere poser for å lage både rundstykker og enda flere pizzamuffins for å ha med i kjøleboksen når vi skal på ferie.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.