Den har jeg begynt å glede meg til... tror jeg begynte med det i september..:p
Vi skal kjøre nordover, gleder meg til å se den landsdelen :) Men noen som vet om spesielle steder å besøke på turen. Vi starter ved Gjøvik, og tenker oss hele veien opp til Hammerfest. Og vi kjører mer enn gjerne noen krokveier, god tid som vi har.
Ja, i samme slengen så anbefaler jeg et besøk på Nordnesfjellet, verdens mest avanserte fjell. Hvis det de spår slår til snakker vi en menneskelig katastrofe av dimensjoner som Norge antakelig ikke har sett i nyere tid, ikke eldre heller for den saks skyld...Verdt et besøk.
Anbefaler Kystriksveien fra Steinkjer til Bodø, vi har en utrolig vakker kyst:) Da vil dere også få med dere Saltstraumen. I tillegg får dere med dere Svartisen, som absolutt er verdt et besøk. Og mitt barndoms paradig - Gildeskål :love: Halve slekta mi bor der, og jeg er der så ofte jeg kan. Håper dere får med dere kvelds- og midnattssola som farger de vakre fjellene rosa. Nydelig!
Lofoten bør man absolutt ikke gå glipp av! Kjør helt ned til Å, de flotteste stedene er helt på enden av halvøya etter min mening. Lenger nord har jeg ikke vært, så det skal jeg ikke uttale meg om.
Lofoten er jeg sikker på at vi ramler innom, alltid hatt lyst dit. Og som vestlending bosatt i indre østland så er det ikke til å skyve under en stol at savnet etter havet ofte er til stede. Polarzoo, polare dyrearter eller?
Hva slags festival er dette, og når arrangeres den?
Så koselig da:) Ikke sikkert jeg tør da, hehe.
Takk for mange fine tips, Senjatroll og Saltstraumen er notert, og klart...skal man såpass langt nordover, så bør man innvie polarsirkelen. Men vil du virkelig ha meg opp på et fjell som kanskje ramler sammen? Hehe. Men jeg er veldig fasinert av fjell, så jeg får vel ta sjansen på at det ikke raser :)
Det er jeg sikker på at vi får, elsker roadtriper med god tid :) Men aldri dratt nordover før, selv om jeg alltid har hatt lyst...men endelig :) Når jeg hører slike beskrivelser så håper jeg sommeren kommer enda fortere...sukk :)
Jeg kjørte to uker i nord i jobbsammenheng for endel år siden. Forbered dere på noen lange etapper etter Tromsø, og fyll drivstoff når dere har mulighet! En dag tok dét fem timer før det dukka opp en bensinstasjon. :rolleyes
Forøvrig er Finnmark fasinerende, når du kommer oppover mot Hammerfest og det ikke finnes et eneste tre...
Midtnattsola håper jeg da inderlig at vi får med oss:) Har fjorårets sommer friskt i minne, den inneholdt mest regnskyer, sukk :)
Savner kyst ja...havet er så utrolig vakkert:) Så blir nok å følge kysten store deler av veien. Og noen turistpregede ting må vi få gjort, vi er jo turister, hehe. Blir nok en nordkapptur tenker jeg.
Men i hovedsak er vi på titteren etter vakker natur, særegne steder og uvanlige ting/bygninger/fenomener :)
Ojj, det er godt å vite på forhånd, vi er kanskje litt bortskjemt med bensinstasjoner her sørpå. Blir flott å se endringene i naturen ja, her i Oppland er det stokkfullt med trær:)
Her og, hehe. Jeg er jo fra havgapet på vestlandet, fra forblåste og trefattige jærstrender... Oppland byr på mer trær enn jeg noen gang har sett før :) Men joa....vi kjører gjennom dype Hedmarksskoger når vi drar til Trysil eller Sverige, og dem har ikke underskudd på trær der heller :)
Bleik er også en av mine favorittsteder. Kan dessuten anbefale Nyksund, som ligger ytterst i Vesterålen. Man tar av fra Sortland, kjører mot Myre og videre utover. Stedet var fraflytta, men så fant noen unge folk ut at dette stedet burde tas i bruk og gjorde akkurat det. Idag er det bebodd, kaféen er i drift og man kan overnatte der. Ferga mellom Senja og Andøya går fortsatt, husk å ta veien på vestsida av Andøya, det er der Bleik ligger! Det går også ferge mellom Senja og Kvaløya, vel verdt turen det også.
Kunne ha ramsa opp steder i det uendelige; Magerøya må oppleves, der er Gjesvær min favoritt! Nordkapp ønsker jo de fleste å ha med seg, jeg kan anbefale en tur innom Skarsvåg. En liten gangmarsj og man kommer til Kirkeporten, der har man utsikt til Nordkapp med Nordkapphornet.
Ferga går fra Botnhamn på Senja til Brensholmen på Kvaløya, derfra er det bare noen kilometer til Sommarøya. Og verdt å få med seg. Men like ved Botnhamn kan man ta en avstikker til Husøya, som er nettopp det: Ei lita øy full av hus. Dere så kanskje "Da damene dro"? Vel, den avstikkeren kan anbefales.
Denne tråden må jeg følge med på! :) Vi planlegger en muligens roadtrip nordover til sommern, men det er én som er litt motvillig. Hvis jeg kan vise til alle disse flotte stedene vi kan oppleve, blir det sikkert lettere å få han med på det. :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.