< Tilbake til oversikten

Lindtsjokolade

Mints sa for siden:

Å gosh! Livet mitt ble akkurat verdt å leve igjen!:p Jeg ELSKER sjokolade, og da spesielt freia melkesjokolade med kvikklunsj og havsalt, som jeg (stort snufs) har måttet slutte å spise for mitt eget beste :hylgrine: Men idag fant jeg jammen Lindt sin Excellense sjokolade med havsalt på Meny. Har aldri sett den før, og det var bare en igjen så jeg MÅTTE jo bare ta den, og NAM! NAM NAM NAM! Som sagt, livet mitt ble nettopp verdt å leve igjen :D (nå gjelder det bare å begrense seg til litt om lørdagen :p)

Noen andre som har smakt denne og er like begeistret som meg?

Yrla sa for siden:

Nei, jeg spiser den mørke tagatose-sjokoladen med søtning med GI på 2(finksjonell mat/sunkost). Er veldig fornøyd med den.Er det maltitol i den du bruker? Får vondt i magen av det jeg.

Dietta sa for siden:

Den mørke inneholder sukker
Den lyse også

Mints sa for siden:

NEEEEEEI!!!! Søren altså, det glemte jeg å sjekke. Var så i ekstase over å finne mørk sjokolade med havsalt. Huff, jaja, da blir det ikke mer av den :(

Yrla sa for siden:

Kjøp tagatosesjokoladen da vel.

Bik sa for siden:

Kanskje du kan lage din egen sjokolade med havsalt. Ta utgangspunkt i den mørke med tagatose, og prøv deg fram med litt havsalt i.

Mints sa for siden:

Hvor får man tak i det?

Bik sa for siden:

De har blant annet her [url]www.allergimat.no[/url] du finner den under lavkarbo.

Yrla sa for siden:

I helsekostbutikker og funksjonellmat.no

Mints sa for siden:

Takk for tips. Dette må jeg nesten teste ut :)

Ingen dum ide! Skal se om jeg får eksperimentert meg frem til noe ;)

Rin sa for siden:

Kan skyte inn at jeg glatt hadde valgt litt av den vanlige mørke sjokoladen med sukker heller enn tagatose-sjokoladen. Sistnevnte smaker veldig godt og er sukkerfri, men jeg blir så dårlig i magen av den at det vil være helt upassende å skildre detaljer i åpent forum. :p

Nevner dette fordi det er verd å ta hensyn til før man anbefaler kunstig søtede produkter som erstatninger for andre. Ikke alle er klar over akkurat hvor grusom kvelden kan bli. :cool:

Modezty sa for siden:

Jeg liker veldig godt havsalt og pekannøtt sjokoladen fra Premium. Den har dessuten et sjokoladeinnhold på 70% - Lindt sjokoladen inneholder mye mindre kakao/sjokolade.

Jeg styrer som 157cm også unna sjokolade med kunstig søtning. De få gangene jeg gjør et unntak vet at jeg jeg blir oppblåst i flere dager, og det hender magen blir litt opprørsk.

Dietta sa for siden:

Helt enig. Jeg tåler ikke maltitol, da blir det eget kraftverk i kroppen. Har ikke spist noe mer enn en liten bit med tagatosesjokolade, eller et tynt kakestykke med tagatesse, så jeg vet ikke hvordan større mengder blir.
Bruker bare sjokolade når jeg baker, og det er ikke så ofte. Regner med at det blir skkkelig testing når vekta nærmer seg sluttresultatet, så da finner jeg det vel ut. Men, da kan det hende jeg bruker mørk premium i stedet...... :D

imsdal sa for siden:

Jeg bruker 86% fra Freia. Smelter den og blander inn litt tagatose, en spiseskje cocosa, havsalt og nøtter. Sjokoladen blir ikke lenger så bitter når den blir blandet ut og søtet/saltet litt. Sparer meg både for karber i forhold til 70% og magevondt i forhold til bare tagatose. :)

Yrla sa for siden:

Man reagerer med tarmgass med tagatosesjokolade også, men ikke så ille som maltitol. Jeg bare tar en eller to rader av gangen sammen med et måltid. Når man tar en rad(14 g) merker jeg det ikke på magen.Tagatose er sunnere for tarmen enn maltitol, forer de gode bakteriene, ikke de ekle. Igår spiste jeg en boks fribol sukkertøy, speider. Aldri mer. Vondt i magen og følte meg forurenset, liksom.

Dietta sa for siden:

Må bare spørre jeg. Spiste du virkelig en hel boks ? :D

Rin sa for siden:

Igjen skyter jeg inn - "ikke så ille som maltitol" er svært individuelt. Jeg har etter julebaksten kunnet konkludere at tagatose gjør meg MYE verre enn maltitol - som er ille nok i seg selv. :cool: Vi er forskjellige!

Yrla sa for siden:

Ok, greit å vite.

Engledans sa for siden:

Jeg får like vondt i magen av tagatose som maltitol.

Bik sa for siden:

Har aldri reagert på tagatesse, men skjønner nå at noen gjør det. Men her må man jo bare prøve seg fram...

Mints sa for siden:

Ser ut for at jeg nesten bare får prøve meg litt frem ;) Det er så bra at det er så mange folk her inne med forskjellige erfaringer som kan komme med tips og råd :)

babydoll sa for siden:

Personlig holder jeg meg til helt sukkerfri sjokolade i vekttapsfasen, fordi jeg vil ha i meg så lite rent sukker som mulig. Det skal ikke mye sukker til før jeg mister kontrollen dessverre. Selv om maltitol etc. ikke er optimalt det heller, er det bare en gang iblant.

70% sjokolade tenker jeg at det er en tid for når jeg er i vedlikehold :)

Opheliia sa for siden:

Det klarer jeg med glans å utføre..samme gjelder IFA-posene. Sluker gjerne to. Det til tross for at jeg vet hva som skjer. Verd det? Egentlig ikke. Hvorfor gjør jeg det? Har ikke peiling, tror jeg må ha flere personligheter og at det er de andre som velger å spise en hel boks fribol eller to poser ifa...:rolleyes:

Yrla sa for siden:

Jeg kunne spist sånt dagen lang om det holdt meg mett og jeg ikke fikk magevondt av det. Sluppet å lage mat.

Yrla sa for siden:

Samme her. Tør ikke spise sukker fordi jeg blir hyper av det og er redd jeg begynner å crave. Scary, scary.

Morgenstjerna sa for siden:

Av erfaring vet jeg at mange mager kan venne seg til Tagatose ved å starte smått og pent, og så øke etterhvert. Jeg kan merke at jeg får litt luft dersom jeg spiser mye på kort tid, men ellers synes jeg det fungerer supert! Men helt klart - alle er forskjellig, så man må bare prøve seg fram.

Vi prøvde her om dagen å smelte en plate mørk Tagatose-sjokolade, og så tilsette litt maldonsalt og hakkede valnøtter. Det var fantastisk!! Anbefales virkelig..

psychgeek sa for siden:

Selv delte jeg en plate med Damberts lyse sjokolade (søtet med tagatose) med min kjære, og jeg merker ikke noe til opprørsk mage. - Og jeg er egentlig VELDIG følsom på kunstig søtning. Helsekostforhandleren anbefalte nettopp den sjokoladen fordi den skulle være bedre for magen enn malitolet.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.