500g Strimlet biffkjøtt, biffsnadder kjøtt
1 GUL paprika
1/2 - 1 brokkoli
2 store sharlott-løk
3 vårløk
1 boks creme fraiche
1/2 dl kraft. Jeg brukte kraften fra grønnsakswokk med smør i. Kan sikkert bruke annen kraft.
2 fed hvitløk
2 ss Tigersaus på glassflaske
2 toppet ts cayennepepper (eller etter eget ønske...)
Pepper
Det aller første du må gjøre, er å lage "sausen" av creme fraiche´n, tigersausen og raspet hvitløksfed. La det stå i kjøleskapet en stund. Jo lengre, jo bedre, men ikke nødvendig.
Kutt deretter opp alle grønnsakene, i store delikate biter. Tips: Brokkolien i små bunter, bruk også stilken. Paprikaen i tykke strimler, løken i ringer, vårløken i ringer på 2 cm.
Stek biffstrimlene raskt på høy varme. Stek litt av gangen, så det ikke begynner å koke.
Ta deretter biffen i gryten med creme fraichen, kraften og grønnsakene. La det koke under lokk til grønnsakene er perfekte :) (smaksak...)
Til slutt, ta i krydder... Om du vil ha den mild, bruk litt mindre av tigersausen og cayennepepperet i oppskriften.
Serveres med salat (og ris for den som spiser det...)
Tusen takk :) Det var faktisk veldig godt! Veldig smakfult, og saftig. Gul paprika og cayennepepper, samt creme fraiche med tigersaus gjorde susen :sikle: (Janteloven ble kokt bort i gryta ;) )
Vi kan vel bruke annet kjøtt også som er billigere (f.eks svinestrimler), men oksekjøtt blir sannsynligvis best kanskje :) Men jeg lurer også på hva Tigersaus er, og hvor man får kjøpt det?
Takk Yrla :) Tigersaus er en sursøt cayennepeppersaus som er smakstilsatt med hele 28 forskjellige typer krydder. Helt nydelig i både rømme og creme fraiche med hvitløk og pepper. Passer veldig godt til både kylling, salat og pizza. Min favoritt. Husker ikke hvor mange kh det er pr 100, men man trenger ikke mange grammene for å få frem smaken. Jeg visste ikke før nå når jeg googlet det at det var cayennepeppersaus, så da passet det jo bra at jeg hadde litt ekstra cayennepepper i gryta...
Jeg tror jeg kjøpte Tigersausen på Meny, eller Ultra. Tror mange butikker har det, men ikke alle vet jeg. Når du finner det, kjøp flere flasker om du liker smaken, det står seg fint i skapet. (sjekk dato for sikkerhetsskyld, hehe...)
Jeg tipper du kan bruke hvilket som helst kjøtt... Tror indrefilet i strimler hadde vært best, men dyrest. Det er billigst å kjøpe ytrefilet eller flatbiff selv, og skjære opp. Jeg er litt lat, så jeg kjøpte ferdig strimlet fra Gilde. Husker ikke prisen. Passer sikkert godt med svinestrimler også... Har ikke prøvd det ;)
Oj, det kjøttet vil jeg prøve, null karbo og lite fett. Tigersausen er jeg litt skeptisk til.
Vinegar, Sugar, Aged Red Peppers, Worcestershire Sauce (Water, Vinegar, Corn Syrup, Sugar, Hydrolyzed Corn Protein, Salt, Caramel Color, Anchovy, Spices, Tamarind, Natural Flovorings), Salt, Water, 2% or Less of Spices, Vegetable Gum and 0.1% Sodium Benzoate as a Preservative.
Ser kjempegodt ut, helt i min smak :) Så flink du er, Marella. Så inspirasjonstråden din med bilder, og det var masse snadder der også.
Man kan få biffkjøtt som er bedre enn ferdigstrimlet kjøtt, ned i ca 120 kr/kg om man kjøper små pakker med hel mørbradbiff på billigbutikkene. Entrecote går også om det ikke er for mye slintrer, da må man i så fall se ekstra nøye på pakken.
Det som er biffstrimler er oftest flatbiff, som er absolutt brukbart om man ikke gidder å strimle biffen selv.
Jeg har den fordelen at jeg bor midt i Sandvika, med minst 4-5 butikker som legger ut ting til 50% når det nærmer seg utløpsdato, så jeg spiser masse biff! Hehe....
Jeg sjekka tigersausen nå. Den inneholder 34 kh pr 100. Men man skal bare bruke litt i en gryte, så den er verdt det. Si i fra om du finner en krydderblanding som ligner da, uten sukker :)
Jg kjøpte mørbradbiff på tilbud idag. Imorgen blir det biff. Jeg sa til han bak disken at det var første gang jeg kjøpte biff. Han trodde meg ikke:) Tror det blir noe jeg blir dilla på og skifter ut finnbiffen med fremover. 37 kr for litt over 200 g biffkjøtt var ok pris, synes jeg. Det er to middager til meg det. Jeg skal koke det inn i soyamelk, tror jeg og steke løk, paprika og brokkoli og ha salat til som du, Marella. Fint du inspirerte meg til å spise noe annet en det jeg alltid spiser(kyllingbryst og finnbiff, og en sjelden gang røkt laks).
Så flott!! Håper det blir godt da! Har ingen erfaring med mørbradbiff... Vet at noen biff egner seg best til laaaang koking, mens andre er best å stekes raskt på sterk varme. Jeg syns som sagt det er vanskelig å få biffen god, derfor syns jeg det er greit med biffstrimler (som kostet 249 pr kg. Så det blir ikke hver dag for å si det sånn!) Flott at du ble inspirert! Det gleder meg :)
Etter mange år med mislykkede biffstekingsforsøk har jeg kommet fram til at det er viktig å temperere kjøttet før steking (skal ligge framme på benken i flere timer før tilberedning), og at det får en kjapp omgang for stekeskorpe i pannen før det langtidsstekes i ovn eller trekkes (ikke kokes) i gryte. Det er også fint å la det hvile litt mellom steking og trekking/langtidssteking. Da blir kjøttet stort sett alltid bra :) Men det tar tiiiid, da.
Jo kaldere kjøttet er jo mer "kokt" blir det når det havner i panna. med romtemperert kjøtt kjøles ikke stekepanna ned og kjøttet blir stekt, ikke kokt :)
Dersom man sliter med å brune kjøttet selv etter romtemperering, så er det 3 alternativer til hva som kan være problemet:
Man har en komfyr med lite effekt og lite varme (ikke så mye å gjøre med, bruk den største platen/panna for å få en stor stekeflate i det minste)
Man har en billig tekepanne med tynn såle. Men en tykk og tung stekepanne med en jevn såle, lagrer panna masse varme i metallet før man hiver oppi kjøttet. Er undersiden skjev/ruglete, blir heller ikke panna skikkelig varm. Jeg mener at er det 2 ting man skal investere i på kjøkkenet, så er det en super kokkekniv, og en super stekepanne.
Man har hatt oppi for mye kjøtt om gangen, og kanskje rørt i kjøttet for mye med en gang, slik at pannen ikke rekker å brune før den blir kald. Kjøtt tilsvarende ca 1 pakke kjøttdeig er max, selv for de beste panner, spør du meg. Men ja, noen ganger gidder heller ikke jeg å steke i flere omganger....:o
Gøy å se at du fikk til biffen, Yrla! Mørbrad og ytrefilet blir nesten alltid bra, mye for pengene synes jeg. Har ikke råd til indrefilet annet enn til fest, men da kjøper jeg til gjengjeld en hel fryst filet (som jo koster halvparten av den i ferskvaredisken). Tiner i kjøleskap, og bruner i panna - så inn med steketermometer og inn i ovnen, mørere kjøtt får man ikke! Det går nesten ikke an å ødelegge biff i ovnen, hehe
Et supertips om man er redd for seig biff (vanlig porsjonsstykke) er forresten bare å brune den på begge sider, og hive inn i ovnen på 180 grader i 10 minutter, ca. (Kommer litt an på tykkelse) Den er medium når den er blitt fast og spenstig, den blir "løsere" i fisken igjen etter å ha hvilt seg. Jeg legger den på en bit alufolie, for minimum søl og oppvask.
Takk. Og takk for tips. Da Marella skrev om biff fikk jeg lyst på, og så vips så jeg det var tilbud på mørbrad på Spar. Kjekt. At det var oppskjærte biter gjorde vel sitt for at det ikke ble seigt kanskje? Fant trygghet i det ihvertfall. Om bitene var tykke ville jeg nok puttet de i ovnen. Uten at jeg vet om tykkelsen har noe å si egentlig.Bare tipper.
Takk :) Da tror jeg det er røringen som er problemet! Jeg har gasskomfyr, dvs at den er sinnsykt varm, og dyr panne... Så da må jeg prøve å ikke røre neste gang :)
Ps, så artig at du på inspirert til å lage deg biff Yrla!! :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.