< Tilbake til oversikten

Lage gelé?

MonaLita sa for siden:

Trenger litt eksperthjelp... Har funnet en lavkarbo ostekakeoppskrift, hvor man skal bruke en pakke sitrongele med halv mengde vann. (=2,5 dl)
På butikken hadde de selvsagt ikke sukkerfri gele - så nå sitter jeg litt fast.

Kjøpte i rein desperasjon en sitron og gelatinplater. Noen som kan lage gele som kan forklare meg hvordan jeg kan redde dette inn igjen..?

fyysen på ostekaaakeeee!

Qlio sa for siden:

Se i oppskriften, hvor mange gelatinplater per dl væske? Løs opp slik anvist, rør inn sitronsaften, væssågo. :)

TrillTrall sa for siden:

Bare sitron, vann og gelatin blir jo fryyyyyyktelig surt?! Må ha søtning av noe slag.

Kitt sa for siden:

Vet ikke hvordan det blir med sitronsaft rett fra frukten, mulig den løser opp gelen.
Mange som lager med Fun light saft, vet jeg. Tror vel også bare vann og sitron blir litt vel surt.

Ellers er det som det sies her bare å følge oppskriften på gelantinplatepakken!

Qlio sa for siden:

Ja, søter med det man vil i tillegg til sitronen. Jeg brukte 2 lime, 2 sitron og søtet etter at alt var blandet med fløten og sånn (så det ikke skulle bli for søtt).

Mariann S sa for siden:

Om den geleen (2,5 dl) skal vere i ostekremen skal du bruke 6 plater gelantin.
Det samme skal du ha i 5 dl gele om du skal ha gelelokk på kaka.
Fun light har saft med 'lemon/lime'-smak. Brukar du den treng du berre blande den passe sterk,
varme den opp og tilsette 6 plater gelantin til 2,5 dl ferdig blanda saft.
Brukar du sitronsaft frå sitron i 2,5 dl vatn, søtar du til du syns den er passe søt (ver forsiktig),
so tilsetter du gelantinen i oppvarma sitronsaft/vatn.

MonaLita sa for siden:

Takk for gode tips! Brukt saften av 1 sitron, 2,5 dl vann og litt søtning. smakte alldeles ikke ille :)

men kaka derimot - pyton! Jeg er nok for godt vant med mamma sin utrolig gode (ikke lavkarbo)ostekake, så det skal MYE til før jeg er fornøyd..

Yonah sa for siden:

Går helt fint med sitronsaft+søtning og gelatin. Jeg husker aldri hvor mye jeg har oppi, jeg smaker meg til og passer på at det blir nok sitronsmak jeg..

Yonah sa for siden:

Ente hadde du i for lite søtt, ellers er du bare litt mere "sær" i smaksløkene enn meg, for jeg og gubben( og de fleste vi har på besøk) synes slik ostekake smaker akkurat som vanlig.

MonaLita sa for siden:

Send meg gjerne oppskriften din :) Prøver igjen, jeg!

Yonah sa for siden:

Jeg tar utgangspunkt i Gerds ostekake( søker du på ostekake her inne dukker den opp), men lager gelèen selv. Tagatesse gav en smak veldig, veldig likt sukker, men ellers har jeg brukt sukrin, splenda o.l. Splenda og tagatesse synes jeg blir best..

Dietta sa for siden:

Denne har i hvert fall fått mye skryt. Har ikke bakt den selv ennå, men den står på lista til neste gang jeg trenger en kake :)

siljesfremgang sa for siden:

Som de fleste andre skriver her, så er jeg storbruker av funlight saft og gelantin plater, med slik kan man fint lage lavkarbo seigemenn også..:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.