< Tilbake til oversikten

Trening.no med artikkelserie om lavkarbo

VistaX sa for siden:

Første artikkel i serien finnes her

VistaX sa for siden:

Andre artikkel kan leses her

Tredje artikkel finnes her

Konklusjonen i artikkel tre lyder slik:

Lavkarbo er blitt kostholdet som skal frelse oss fra fedmeepidemien som banker på vår dør. Forskningen viser derimot at karbohydratene ikke nødvendigvis er skurken, og at nøkkelen for å lykkes med lavkarbo ligger i proteininntaket og ikke i karbohydratrestriksjonen. Det med andre ord ikke nødvendig å frykte alt som finnes av kornvarer, poteter, frukt og pasta. Likevel viser lavkarbobølgen oss at vi med fordel kan velge mer grønnsaker, frukt og bær, og bli flinkere til å inkludere gode proteinkilder i hvert måltid. Det er viktig å understreke at selv om ikke lavkarbo nødvendigvis seiler opp som en sikker vinner, så er det heller ingen taper. De fleste studier viser at lavkarbo kan fungere like godt som det mer tradisjonelle kostholdet. Og er du nøye med å få proteinkildene med i kostholdet ditt, så kan det hende du faktisk lykkes litt bedre.

Vegard L sa for siden:

Syns artiklene er svært tungleste. Det er veldig mye tall, og med mindre man tar seg veldig god tid er det vanskelig å henge med i svingene. At artikkelforfatter kommer med det han fremstiller som en sikker konklusjon på hvordan lavkarbo fungerer (protein) syns jeg er i overkant ambisiøst, hvertfall utifra det resten av artikkelen sier.

Artiklene langt bedre enn det vi kan lese i avisen daglig, men dessverre er de så rotete og tungleste at det er vanskelig å få noe ut av noe annet enn konklusjonen, som blir alt for bastant.

Nerthus sa for siden:

Jeg må si meg litt enig med Vegard, jeg tror artiklene hadde hatt godt av og være "enklere" skrevet, nå blir jo jeg forvirret, og jeg mener meg og ha god kunnskap og erfaring om lavkarbo... man får inn og kommentere litt da kanskje :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.