< Tilbake til oversikten

Hva skal man spør legen om?

Malice sa for siden:

Samboeren min har slitt/sliter med diabetes 2, høyt blodtrykk og høyt kolesterol. Etter at han begynte å spise lavkarbo så er blodprøver o.l bra, i følge legen.
Men jeg vil gjerne vite hva som er bra, spesifikt, så hva skal man egentlig be om?

smgj sa for siden:

Be om å få utskrift av prøvene i sekvens sliik at du kan se hvordan verdiene har forandret seg. Ta med disse til legen og be om å få vite hvilke som var dårlige og hvilke som nå er bra. Merk av disse og gjør google til din venn, eller spør mer... ?

Nerthus sa for siden:

Enig med smgj, be om å få utskrifter. Prøveresultat utenfor normalområdet vil gjerne være merket med *. Normalområdet står gjerne også i print-out'en :)

Flott med så gode resultater da, heia lavkarbo!

Kanutten sa for siden:

Nå er det faktisk slik at norske referanseverdier ikke alltid er i samsvar med nordiske/jordiske, så hva skal man forholde seg til?

Norge er jo et langstragt land så vi i nord får jo blant annet absolutt for lite dvit i forhold til sør i landet. Dvit lagres ikke så lenge i kroppen så det er ikke nok med lyse sommere. Så hvem og hva kan fortelle hva du trenger utifra hvor du er? Anbefalt dagsdose er svada.

Nerthus sa for siden:

Enig, noen verdier bør vurderes selv om de er innenfor normalområdet :)

Malice sa for siden:

Sånn... utskrift i sekvens skulle doktor dyregod sende i posten, og det blir spennende å se.
I fjor sommer minnes jeg å huske at kolestrolverdiene hans var skyhøye, nå var totalkolestrol 2,3, ldl 1,6, hdl 0,6, triglyserider 1,31.

Skal prøve å få opp hdl'n litt. Er vel bare å øke bruken av plantefett og fiskefett?

Langtidsblodsukkeret var også bedre, 7,3. Ikke så stor endring som på kolesterolet, men på rett vei.
Hurra for lavkarbo :)))

Dietta sa for siden:

Så flott :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.