Har prøvd lavkarbo for en del år tilbake, med godt resultat. Av ulike årsaker falt jeg av, men ønsker å finne tilbake til god helse..
Utgangspunktet mitt nå er en vektoppgang på ca 15kg ila ganske kort tid. Vektoppgangen var tilsiktet som en del av behandling for anoreksi. Imidlertid er nå alle mine tidligere helseproblemer kommet tilbake, og selv mener jeg dette i hovedsak skyldes at kostholdet der jeg var innlagt besto av såkalt norsk husmannskost, et kosthold jeg aldri har fungert på. Jeg har også pcos, og en god del symptomer på ME (aldri utredet), for å nevne noen av utfordringene. Som sagt har jeg stor tro på at lavkarbokosthold er riktig for meg, og jeg har så vidt kommet igang. En ting jeg opplevde ifm vektoppgang er at jeg, særlig etter hvert som vekten økte, fikk enorme cravings, ble liksom aldri mett. Jeg hadde håpet dette ville endre seg når jeg la om til lavkarbo, men jeg er fortsatt like bunnløs.. Er dette et vanlig fenomen i startfasen (underforstått at det vil regulere seg bedre etter hvert), eller er det kroppen min som er i ubalanse?
Er også veldig takknemlig om noen har erfaring med eller har kunnskap om ev. kobling mellom anoreksi/spiseforstyrrelser og hormonelle forstyrrelser (f eks pcos) og/el matintoleranser/irretabel tarmsyndrom (ikke sekundært til underernæring, men som utløsende/vedlikeholdende årsak).
Beklager dersom dette ble litt rotete. Ser det ligger mye informasjon på forumet, som jeg skal lese meg opp på etter hvert. Er likevel veldig takknemlig for svar.:)
Hvor lenge har du holdt på nå? Husk ting tar tid... spiser du NOK mat (dvs nok proteiner så kroppen får dekket sitt behov for essensielle aminosyrer og nok fett)? Hjernen din skal være med på reisen også, og for noen kan det nok ta noen uker før den slutter og gnåle etter "mat" (den mener lett tilgjengelig energi som karbohydrater, ikke la deg lure ;)) Husk også at det er mye som nå skal balanseres i kroppen din - du må nesten bare gi den den tiden det tar. Hormoner er kompliserte saker, og bare du sørger for å gi kroppen den næringen den har behov for, vil nok kroppen din stille opp for deg også etterhvert :)
For deg som sannsynligvis nå ikke er undervektig, men som da ikke har særlig fettreserver på kroppen er det viktig at du spiser nok fett til at kroppen får den energien den trenger også.
Jeg har bare erfaring med irritabel tarm, dvs jeg har morbus chrons og jeg spiste meg symptomfri (!) på bare 4 uker :) Da spiste jeg ikke lavkarbobrød eller drakk lettbrus, jeg har oppdaget i ettertid at om jeg drikker lettbrus hver dag, blir jeg uvel og kvalm, og ikke minst dårlig i magen... dette går over bare få dager uten lettbrus.
Smør deg med tålmodighet! Legg inn maten din på diett. no for å se om du får i deg nok mat og ikke minst nok næring. Tenk helse her, tenk hva kroppens funksjoner og organer trenger av næring for å fungerer optimalt. Hjernens sug etter "sukker" vil avta, men det kan ta opptil et år... så du må passe på den litt og vise at det er du som bestemmer ;)
Gratulerer forresten med oppgang i vekt, håper det går bedre med deg!
Er bare noen dager siden jeg la om kostholdet, og jeg er selvfølgelig klar over at det nok vil ta noe tid før man begynner å merke helsemessige fordeler. (Men ja, jeg er nok av den utålmodige typen :rolleyes:).
Jeg spiser i alle fall ikke for lite, spiser mye protein og godt med fett, i tillegg til masse grønnsaker og bær, og noe yoghurt (er usikker på om jeg tåler melk/må kutte ut dette). Når det gjelder å logføre maten er jeg litt redd for å gjøre dette foreløpig - veien tilbake i anoreksien kan lett bli kort om jeg begynner å føre "regnskap" med hva jeg spiser (utover å begrense kh-inntaket). Men merker jeg blir urolig når jeg føler jeg bare spiser og spiser og liksom aldri blir tilfreds - jeg verken ønsker eller trenger å gå mer opp i vekt (det er heller ikke gunstig mtp pcos å veie for mye). Men om dette er noe som er normalt i startfasen og som vil gå over etter hvert vil det være til litt trøst;) Som sagt er jeg litt redd for å skulle ta for mye styringen fordi det fort blir litt "for mye" kontroll. Ønsket er at kroppen skal styre dette selv; å spise når jeg er sulten (og helst slippe å være det 24-7), og la vær når jeg er mett..
Ah, bare et par dager - vel, du må nok vente en ukes tid eller to - litt individuelt :) Akkurat nå skjønner jo ikke kroppen hvor den skal hente energi fra - og krever mer av det "raske"! Drikk mye vann og ikke bekymre deg om du spiser for mye mat i de første ukene - så lenge du holder deg til lavkarbomat :) Det vil nok etterhvert justere seg til at kroppen krever det den trenger og ikke noe mer, men min erfaring er at det mentale kan spille en mange puss underveis ... noe jeg har en mistanke om at du også har god kjennskap til :)
Takk igjen for svar! Føler meg allerede litt beroliget:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.