Hadde pause i jula og etterpå gikk det strålende, helt til det ikke gikk. Måtte spise en trøstekebab (rart så mye man fortjener når man har det kjipt) og så kom jeg aldri inn i det igjen. Starter hver morgen med ny frisk, men dro på meg influensa og mistet totalt lysten på mat. Bortsett fra cola og karber da. Så da sitter jeg her. Full av skit, med dårlig samvittighet.
Jeg vil jo få det til, men jeg finner ingen motivasjon? :(
Tenk + kjøp inn den gode gamle lavkarbomaten, hiv ut fristelser du ikke kan motstå og se for deg hvor slank du ønsker å bli. Det er du som bestemmer hva du vil.
Jepp, å ha fristelser i huset er fyfy. Bare å kaste, skjønner ikke hvorfor man har det heller hvis man blir lett fristet og ikke klarer styre seg. Men n er det mye jeg ikke skjønner også da ;)
Joda, men trøstespising er liksom ikke så enkelt å motivere for da i et forum eller? Å gi motivasjon er menneskelig umulig, man kan legge til rette for motivasjon, men ikke gi motivasjon. Det er det nå kun peppa selv som kan ;)
Og å fjerne matfristelser er å legge til rette for motivasjon
I går var det fiskekaker. Ungene må ha mat selv om jeg har influensa, og når de først var stekt spiste jeg og. Vi snakker ikke om tonnevis av sjokolade man kam trø i søpla.
I tillegg har det gått i rett i koppen, frukt, kakao og sånt møl.
Siden ungene ikke lever på lavkarbodiett har vi slikt i huset. Og det kommer vi til å fortsette med.
Er det fordi du trenger noe lettvint kanskje? Hva med og lage en stoor kjele av de mange gode chillisuppene du finner her, eller ander ting du virkelig liker smaken av, så har du fristende mat stående klart når du kommer hjem og slipper tiltaket med og kokkelere hver dag.
Bytt ut frukt med bringebær!
Helt enig, og utsagn som dette motiverer iallfall meg:D Man må rett og slett finne motivasjonen selv, det er ingen andre som kan gjøre det for deg:o Men å heie på deg, og gi deg tips og råd når du trenger det - det skal vi selvsagt gjøre!:)
Så snart du er frisk igjen så gå deg en tur og få kroppen i gang igjen, det bruker å hjelpe for meg iallfall. Det er ikke like fristende å slenge seg på sofaen med cola og sjokolade om man har brukt kroppen litt i forkant.
Fiskekaker, rett i koppen og frukt er jo ingen krise da... Ikke optimalt nei, men jeg vil ikke si at det er krise. Det som er problemet når du spiser slikt er at du da også får lyst på cola, kakao og andre ting som kroppen din alldeles ikke trenger. Jeg kaster heller ikke slik mat ut av huset (har også 4 barn), men så sant jeg sørger for å få litt mosjon og spise riktig "basismat" så får jeg heller ikke lyst på all den ekstra dritten.
Så: Bli frisk - kom deg opp av sofaen - start på nytt! Ikke vent til mandag. Vi heier på deg! :heia:
Skjønner det med motivasjonen, og det ER vanskelig å komme igang igjen. Sette deg en dato, lag opp å ha porsjoner i fryseren av "lovlig" mat, og spis først slik at man ikke blir "fristet" av maten man lager til barna.
I går kunne jeg nesten spist risengrynsgrøt, bare fordi det er "ulovlig". så jeg gjør til tider litt opprør mot meg selv å kjenner jeg....kan det være det du gjør i underbevisstheten?
Har du noen bivirkninger av å spise høykarbo? Eller fungerer kroppen din like godt på høykarbo som lavkarbo?
Jeg er av dem som tror at du må gå i deg selv for å finne motivasjonen. Altså i den forstand at du stopper opp og bruker litt tid til refleksjon. Finne de rette tankerekkene og godta at du må ta et oppgjør og et skritt av gangen. Du har det hele i deg. Det vet du og det har du erfart. Du må bare finne det frem igjen!
Ingenting er bare bare, men det er ihvertfall fullt mulig.
På veien tør jeg anbefale deg å være snill mot deg selv. Gjør noe hyggelig for Peppa Gris! Noe du liker å gjøre! Velg en god vei mot deg selv for å komme videre. Når du er snill mot deg selv er det også lettere å gjøre det som er rett for kroppen din og som påvirker deg psykisk på flere plan. Det å spise den maten som er rett for deg og som får deg til å føle deg vel, er jo å være snill mot nettopp Peppa Gris. Hvis du skaper deg noen gode øyeblikk i tillegg så får matfokuset godt selskap.
Du kan og vil. Det går bra! Masse lykke til opp av matgropa! :klem:
Og husk; gjort er gjort og spist er spist. Det er deilig med nye sjanser! ;)
Ikke vær så streng med deg selv! Du dauer ikke av noen dager/uker med dårlig mat. Gjort er gjort og spist er spist og alle kan gjøre ting de i ettertid synes er dumt. Det er da man må løfte hodet og se framover.
Du vet jo selv akkurat hva du må gjøre, ikke sant? Det er bare av og til litt vanskelig å ville det.
Jeg hadde glatt lagt all skyld på den dumme influensaen og tenkt at denne sprekken nesten ikke telte i regnestykket, engang, og bare fortsatt (med lavkarbo, altså!) som om ingenting hadde skjedd ;)
Spis den suppa du har tenkt å kjøpe - bli frisk - så legger du en plan og handleliste for dagene som kommer :) Det er ikke greit når man har influensa å tenke "riktig"! Du skal se det blir bedre når du er helt frisk :)
Jeg må beklage litt for jeg leste ikke godt nok i forhold til at du ikke er i form. Jeg oppfattet at du hadde vært syk, og nå opplevde at det var vanskelig å gripe tak igjen og finne motivasjon. Om du fremdeles ikke er i form, så stress ned.....Det kommer når du er klar igjen!
I såfall; fortsatt god bedring. Håper du blir fort frisk! :blomster:
Tja, den maten som du ikke bør spise fordi du mangler motivasjon? Er ikke jeg som trenger motivasjon. Du ba om hjelp..... Men du har da fått masse tips her så resten må du vel klare fikse sjæl. Good luck!
Tips: du kan fryse ned i porsjoner.Jeg gjør det med både supper, gryter og ja, det meste. Da er det lett å finne seg noe på dager hvor tiden ikke strekker til og når formen ikke er helt topp :)
Jeg sprakk i april........ Og har vært på "kjøret" siden.. til forrige onsdag.. ... Endelig klart å begynne på igjen og er 14!!!! kg mer enn jeg var..Og jeg som hadde vært så flink til å gå ned..
Mye jeg kan skylde på.. Ny jobb, mye stress, lite tid, flytting, blablabla.. Må bare ta meg sammen nå, for ellers bare ESER jeg ut igjen.. jo lenger det går, jo verre blir det.. Planlegge slik man ikke får lavt blodsukker, og hiver seg over første og beste når man er sulten, det er det som er mitt problem.. Men nå MÅ jeg bare ta meg tid til det, og har gått ned 3 kg siden onsdag, så nå må jeg bare skjerpe meg..
Håper for din del du klarer å finne motivasjonen igjen du også, for ellers er det fare for at kiloene ramler på igjen :/
Kokosa i kjelen. Surre løk, purreløk og 1 stor ts rød Curry Pasta. Fire kyllingfileter i biter. Stekes sammen. Ha på tre bokser kokosmelk og en halvliter vann. Brokkoli og blomkål. Krydder: salt, pepper, chili og noe kyllinggreier. Ingefær.
Jeg er så utrolig enig med deg her!
(Hypah, i mange tråder så fremstår du som sjarmerende uspiselig, ta det som et kompliment, men her har du helt rett ;))
Man kan få hjelp og innspill fra andre, men motivasjonen må ligge totalt i eget hode. Det er ingen andre som kan gi deg motivasjon, det er 100% opp til deg selv.
Nå tramper jeg sikkert rundt her, men på generel basis, og ikke egentlig til TS, hva med å ta ansvar for egne valg?
Verden består av valg og konsekvenser, det er faktisk ikke vanskligere enn dette.
Mulig dette er helt feil å skrive i denne tråden som handler om å få motivasjon, og at jeg skulle skrevet dette et eller annet sted.... :)
Og da beklager jeg til TS, ikke meningen å krølle til tråden din.
Det finnes sikkert hundrevis av motovasjonstråder her på forumet. De er laget for å få støtte, litt sympati og noen gode ord når det røyner på.
Jeg tror de fleste som lager slike tråder, meg selv inkludert, vet hva som må til. Vi er veldig klar over at det kun er vi selv som kan og må endre på situasjonen.
Likevel er det godt å få noen gode ord med på kjøpet, litt tips og litt erfaringer.
Dere som da kun er innom for å meddele at man selv er sin egen lykkes smed, ja vi vet det, men det var ikke det vi ba om. Kan dere ikke holde dere til trådens, i grunn trivelige tema, så vennligst ytre deres mening en annen plass.
Noen tråder er for kosing og mosing, dette er en slik. Takk til alle de gode snille brukerne her inne som skjønner dette.
Si meg. Tåler du ikke motstand du Peppa? Vil du ha kose mose så foreslår jeg at du poster slike utydelige åpningsinnlegg i din egen journal heretter. Så kan du henge der inne med alle de som "forstår" deg og du slipper møte motstand av de som ikke skjønte at du egentlig bare ville ha trøst. Så kan du holde diskusjonene her åpne for alle istedetfor å fremstå som bitter og innesluttet når du får svar som "ikke passer deg".
Hvorfor skal jeg tåle motstand? Jeg er ikke inne på dette forumet for å finne motstand. Jeg er her inne for å finne støtte, oppmuntring og motivasjon. I motsetning til enkelte andre som kun er her inne for å være ekkel, tydeligvis.
Personangrep er aldri greit, og det håper jeg du forstår. Du har ingenting med å bestemme hvor jeg legger mine tråder, men dersom de ikke passer deg så er du velkommen til å holde deg unna. Noe jeg faktisk anbefaler deg å gjøre.
Jeg bestemmer overhodet ikke hvor du legger trådene dine. Like lite som du kan bestemme over hvilke svar du får og hvem som kan svare deg.... Du mente tydeligvis at de som skulle få lov til å svare i denne tråden var kun de som ville kose mose pjuske deg litt. Alle andre svar var ikke velkommen.....Tja vet ikke helt hvem som bestemmer her jeg, men på seg selv kjenner man andre best lærte nå jeg en gang. Personangrep er aldri ok og det skal ikke skje heller. Man diskuterer sak ikke person såfremt ikke man selv drar inn egen person i saken og begynner snakke om sine egne følelser som premissleverandør for videre diskusjon i et åpent forum. Men hvis det er greit for deg så kan du jo kanskje si noe om hva du forventer av svar fra brukerne i åpningsinnlegget. Jeg har nå lest det mange ganger nå og jeg klarer altså ikke se at du der bare ber om Kos mos pjusk meg hjem-sympati. Noe ikke bare jeg fikk prob med men også andre i tråden din.... Tydelig kommunikasjon er ofte nøkkelen til å unngå misforståelser og uønsket atferd. Jeg håper nå du finner ut av det og får motivasjon nok til å gjøre de riktige ting slik du ønsker det i din vei mot et sunt kosthold. Det er nå tross alt det viktigste, motstand gjør oss sterkere sies det. Good luck.
Alt til sin tid. Når man sliter litt med å gjøre det man vet er "riktig" hjelper det sjeldent å fore på den dårlige samvittigheten og følelsen av å være håpløs som ikke klarer å gjennomføre, selv om man VET hvordan det skal gjøres.
Man trenger konstruktive tips, påminnelser og støtte. Sier seg sjæl det :D
Jeg har ulike fremgangsmåter, ut fra hvor "klar og bestemt" jeg er mentalt.
Noen ganger må jeg bare skrive opp en meny og følge den, på autopilot.
Dette er det jeg skal spise, uten å i det hele tenke mer på det.
Meny og handleliste, The Zoombie-way :p
Nå, etter 2 uker liggende pga operasjoner, litt komplikasjoner og litt enkle matløsninger, overbeviser jeg meg selv om at Heeey, så GØY å finne god mat til menyen min! Heeey! :D
Merker stor forskjell på fornøyd-følelsen i kroppen etter et skikkelig måltid kontra lettvint-løsninger!
Lager opp ekstra av alt og fryser ned så jeg har et kriselager med ferdig mat. Plenty med kokte egg i kjøleskapet, kokt egg, majo, dill og reker i en paprikabåt er knaskemat som metter. Knasker også litt FiberRik og osteknekkis når knaskebehovet blir stort. For meg fungerer det bedre å ha noe tillat tilgjengelig enn å være "flink" og la være.
Håper du finner måten som fungerer for akkurat deg, til du kommer inn i tralten igjen!
:klem:
Noen får motivasjon av "kose-mose" og oppmuntring, andre får motivasjon av å høre sannheten og få et spark bak;) Jeg hører definitivt til den sistnevnte gruppen. Motstand gjør meg motivert.
Så jeg beklager hvis det jeg skrev ble oppfattet som et sleivspark og unødvendig repetisjon av det du allerede visste, men jeg prøvde å uttrykke ting som ville ha motivert MEG. Ikke alltid lett å skjønne hva som gjør den enkelte motivert...
Å være, føle seg, frisk er en forutsetning ja :klem:
Føler meg så mye bedre at jeg har klasket til med 50 min pilates boot camp. Det å trene er søren meg motivasjonsfaktor for meg, får mye mer lyst til å spise "kroppsvennlig" mat etter en treningsrunde :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.