< Tilbake til oversikten

Tyrkiske kjøttboller (fra VG) - ser fantastisk godt ut!

emiliesebastian sa for siden:

Dette er jo ingen lavkarbooppskrift, men det er ikke noe i denne med mye karber. Denne skal jeg prøve :sikle:
www.vg.no/mat-og-drikke/oppskrift/oppskrift.php?id=3608

500 g kjøttdeig av lam (eller bruk vanlig kjøttdeig)
1 egg
1 ss revet ingefær
2 hvitløkfedd, hakket
1 ts chilikrydder
½ boks hakkete tomater
1 ts malt koriander
1 ts spisskummen
1 ts kanel
1 ts garam masala krydder
2 ss olje (vu kan jo bruke smør)
1 løk finhakket
2 dl yoghurt naturell (eller matyoghurt)
salt og pepper
frisk koriander eller persille

Bland kjøttdeigen med revet ingefær, hvitløk, chilikrydder, egg, salt og pepper. Form runde kjøttboller og legg til side.
Brun malt koriander, spisskummen, kanel, garam masala og løk i olje i en stekepanne. Tilsett tomater, salt og pepper. La det koke i ett minutt. Ta pannen fra platen, og bland i yoghurt. Sett tilbake pannen. Legg i kjøttbollene, legg på et lokk og la dem koke i sausen i 20 minutter.
Dryss koriander over

Marella77 sa for siden:

Hva mener du med at dette ikke er en lavkarbo-oppskrift?

Gerd sa for siden:

Joda den er lavkarbo :ja:

eneste som jeg ville bytta ut var yoghurten med f.eks rømme. :)

Marella77 sa for siden:

Jeg så nå på bildet... Mente sikkert at det ikke var lavkarbo, siden det var ris på tallerken ;)

Gerd sa for siden:

Jeg såg på osppskrifta TS la ut ;) den er lavkarbo.

Marella77 sa for siden:

Ja, jeg skjønner det, det gjorde jeg også først, derfor mitt spørsmål. Men når jeg så på linken, så skjønte jeg mer hva TS mente... :)

emiliesebastian sa for siden:

Jeg mente bare at den i linken ikke er noe som er laget spesielt for "lavkarbo":)

Sivensvans sa for siden:

Lagde denne i dag......NAM NAM!! Det blir definitivt ikke siste gang! Takk for oppskrift:D

Bønna200 sa for siden:

Denne hadde jeg glemt! Men det blir middagen en av de første dagene. :)

Yonah sa for siden:

Namminam! Dette er garantert godt med så mye gode smaker!

Dilly sa for siden:

Skikkelig fristende :) Skal kjøttbollene bare legges rå oppi, eller skal de stekes først?

Yonah sa for siden:

Legges rå oppi, og det gikk helt fint. Laget denne i går, med rømme, for jeg hadde ikke tykisk yoghurt. Kjøttbollene ble gode når de lå og småkokte/trakk i tomatsausen.

Yonah sa for siden:

Dette skal vi ha til middag i dag, og jeg gleder meg skikkelig! Skal lage dobbel porsjon i jerngryta. Så jeg skal kose meg de neste måltidene gitt:D

Ladejarlen sa for siden:

Jeg lagde denne i dag, dobbel porsjon.
Erstattet yoghurten med soyamelk og hadde i 4 spiseskjeer kokosmel for å få sausen tykkere. Brukte malt ingefær, og kjøpte ikke ferske urter, for å spare penger.
Salat som tilbehør. Brukte karbonadedeig, og jeg stekte kjøttkakene først.

Kjempedigg, gikk fort å lage også. Hadde kanskje oppi litt mye ekstra krydder:stuart:

[ATTACH]10899[/ATTACH]

[ATTACH]10900[/ATTACH]

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.