< Tilbake til oversikten

Hvilke tilsetningsstoffer i kosttilskudd bør man unngå?

smgj sa for siden:

Stearinsyre er vel det samme som man får når man lager "smør" av oljer gjennom herding til mettet fett (altså brelett og dets like... ) så der er det jo en avveining om hvor naturlig man vi ha det. Jeg synes for min del at stearinsyre ikke er det verste man kan få i seg i så små mengder som det gjelder her.
Glycerin/glycerol, E422 er mer omdiskutert. Jeg forsøker å unngå den, men den er vidt i bruk i shampo og alt flytende på baderommet...
en.wikipedia.org/wiki/Croscarmellose_sodium
Magnesium stearate er vel et av tilsetningsstoffene som er vanligst i harde tabletter. Regnes for å være "unødvending, men rimelig trygg".
Sillica = sillikondioksid - ville jeg ha unngått i den grad det lar seg gjøre.
en.wikipedia.org/wiki/Silicon_dioxide

Alt dette koker ned til en risikoavveining av mengdene man får i seg i de ulike tilfellene... Sånn helt generelt så er det mindre tilsetninger i kosttilskudd i gelatinkapsler. Men der vil jeg sterkt anbefale å handle kun velkjente merker. Det har hendt at slike tilskudd har inneholdt feil mengder av virkestoffet...

Yrla sa for siden:

tusen takk

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.