< Tilbake til oversikten

Enda ei som skal legge om kostholdet

Rebeldama sa for siden:

Vil gjerne si "hei" til dere og presentere meg :)
Har lusket litt rundt her noen dager og laget en profil igår.

Er snart midtveis i livet og kjenner at det er på høy tid å legge om til sunnere vaner.
For en måned siden stumpet jeg røyken etter 25 års avhengighet og nå er det vekta som skal til livs.
Når vekta tar veien til 101 kg kjenner jeg at "nok er nok".
Jeg har alltid vært en "stor" jente men har aldri vært på dietter/slanking/endring av kosthold før.
Men for ca 9-10 år siden (etter et samlivsbrudd) hadde jeg en dramatisk vektnedgang
som jeg ikke kunne forklare årsaken til.
Det er den eneste gangen i mitt liv hvor vekta viste 65kg (og derfor har jeg satt som mål nå:70kg).
Desverre ble jeg ikke værende der, men har øket og øket og øket og øket og jaaa.. you know...

Når jeg idag prøver å tenke ut hva som var så spesiellt den gangen så må det være det jeg spiste,
dog uten å tenke over det, for jeg har alltid spist "det jeg vil".
Maten min bestod i stor del av grovt knekkebrød med brunost og te,
middagene var stort sett enten en halv kylling fra meny, en stor salat eller en kebab fra den lokale pizzeria.
Egg og bacon var "kosemat".
Brød og bakevarer hadde jeg aldri hjemme, melk drakk jeg uhyre sjeldent..
Når jeg har lest meg litt opp på emnet så ser jeg idag at jeg rett og slett var på LAVKARBO.
Selvfølgelig ble det mot sin hensikt å skulle holde vekten nede med light produkter og "allmennkjente sunne matvarer".
Det var jo DA jeg gikk OPP i vekt igjen...

Det blir jo litt anderledes å legge om til en lavkarbolivsstil i forhold til at "det bare skjedde" for 10 år siden.
Jeg ser det er ulike "retninger" av lavkarbo, så jeg tenker at jeg må prøve meg frem litt.
Derfor valgte jeg Lindberg som kostholdsfilosofi,
men den blir vel noe egendefinert også :)

Idag har jeg hvertfall gjort første innkjøp med lavkarbo i tankene. Og tingene jeg kom hjem med var:
*Helmelk (kuttet ut lettmelk)
*Fløte (som ellers er bare blitt brukt til spesielle anledninger)
*Soft Flora til steking (er det det dere mener med smør?? Har ellers brukt melange.)
*Rømme (alltid i bruk her i huset..så det er ingen nyhet i kjøleskapet)
*Agurk
*Tomater
*Purre
*Salat
*Paprika
*Sitron
*Splenda (tilfeldig at jeg så den og husket at jeg hadde lest om den her inne)
*Sjokolade 70% premium og kokesjokolade (det er jo lørdag, tross alt)
*Kjøttdeig
*Pepperskinke (gleder meg til å maule pålegg!!)
*Egg
*Kyllingvinger (ferdigstekte.. nam,nam)

Er også så heldig at jeg bor i grei avstand til svenskegrensa, så nå skal det planlegges innkjøp hos "søta bror".
Hører at det er endel varer i fohold til lavkarbo som er billigere der.
Og nå blir det å dykke inn i delen av forumet med oppskrifter for å printe ut.

Det blir en "innkjøringsuke" her..
også for å få tid til å gå gjennom matskapet og hive/gi bort varer som ikke passer inn i den nye livstilen.
Har ikke lest noen bøker (ser at det anbefales av flere her inne)..
Er ingen lesehest så jeg kommer nok ikke til å lese hundreogfemten bøker om emnet,
men har noen en spesiell bok som anbefales så tar jeg gladelig i mot tips..
Og selvfølgelig alt av råd tas imot med takk :)

Tarato sa for siden:

Velkommen inn i forumet Rebelldama!
Ser ut som du har mye klart allerede, og det er jo et godt utgangspunkt. Anbefaler at du leser nybegynnertråden som Arnakristin har laget og lenkene som er i innlegget.

Håper du finner din metode og det som fungerer for deg igjen! Lykke til!

beate sa for siden:

Hei og velkommen hit :)

Med smør menes meierismør og evt, bremykt, ikke Soft Flora og melange nei :)

Dietta sa for siden:

Velkommen hit :)
Siden du fortsatt er i startfasen og ikke helt har bestemt deg for filosofi (selv om du har Lindberg i boksen din), ville jeg anbefale deg å lese en bok innenfor den filosofien du til slutt velger. Kunnskap gir makt !
Og som allerede nevnt, bruk meierismør event. olje til steking og i mat ellers. Ser du har H-melk på lista. Hvis den er ment å drikke, så blir det endel karber dessverre. Best å bruke alle karbene på grønnsaker. Hvis melken er ment til matlaging, kan du halvblande fløte og vann. Det funker helt fint, og du sparer kh her også.
Lykke til :)

Rebeldama sa for siden:

Tusen takk skal dere ha :)
Og med nyttige tips allerede :) Hehe, da skal jeg få med hjem riktig smør neste gang..

StegforSteg sa for siden:

Velkommen og lykke til :)

Les nybegynnertråden og bruk forumet og oppskriftene her inne aktivt så skal nok dette gå bra :)

Yonah sa for siden:

Ikke alle som vet forskjellen på smør og margarin. Alt som ikke er laget av kun fløte/rømme tilsatt salt er ikke smør. Smør er det du får når du overpisker krem;) Soft flora, melange, brelett, vita margarin mm er ødelagte fettyper med alt for mye omega 6 i.

Står det kun fløte eller rømme og evt salt og d-vitamin, så har du smør. Her i huset brukes også bremykt, som er smør blandet med rapsolje, brukes av de som spiser brødmat på vinteren fordi smøret er for hardt til å smøres( kaldt hus, så hjelper ikke med smørpakka i brødboksen, eller smørboksen som vi kaller den:lol:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.