Det prøvde jeg i dag fordi jeg hadde en illusjon om at det da ville blitt helt som "vanlig" fruktyoughurt bare litt sunnere...
... hvor feil man kan ta :eek:
Var et prosjekt til guttungen dette da håp om å unngå "Sprett" med tilsatt ditt og datt...:rolleyes:
Jeg tok et beger youghurt naturell og en moden banan og kjørte på med stavmixeren i den tro at dette skulle bli bra...
Det ble det ikke!
For det første ble den helt flytende, tynnere enn drikkeyoughurt:eek:
For det andre smakete den skikkelig surt:(
Jeg haadde oppi noen ss med sukrinmelis og 1/2 ts vaniljepulver... enda er den sur (mye surere enn vanlig youghurt), men noe bedre.
Hva i himmelens navn har de i youghurten for å få den kremet og SØT???:confused:
Jeg har laget yoghurtblanding til samboen med jevne mellomrom. Bruker tyrkisk eller gresk yoghurt, og flytende natreen. Natreen er helt genialt i slike tilfeller. Deretter en stor håndfull blåbær og/eller bjørnebær (opptint om den skal spises der og da, blir godt om du kjører de i mikroen så de er litt varme). Bland i yoghurten. Det blir faktisk så godt at jeg synes det nærmer seg fruktyoghurtene jeg pleide og spise før :)
Har også brukt mango skåret i småbiter siden han er stor fan av mango :)
Kjører ingenting i blender, synes det skal være litt biter i "fruktyoghurten" :)
Spennende Nerthus. Vil du anbefale gresk eller tyrkisk ? Vi har ikke smakt noen av de, og er på jakt etter den som er mest kremete/søtest i seg selv. Mannen fikk vann i munnen da jeg leste innlegget ditt ;)
Ehm, jeg kjenner ikke særlig forskjell, tyrkisk om de har, gresk om de har det ;) Synes ikke noen av de er spesielt søte i utgangspunktet, men det skal så lite flytende natreen til for å få effekt, og JEG synes natreen på denne måten er det som gjør at det smaker som ordentlig sukker. Mannen her er særdeles fornøyd også, det smaker jo som ordentlig fruktyoghurt, bare uten sukkeret :)
Der var den ja. Husket at det var en tråd om youghurt og smak og konsistens etc, men husket ikke hvilken det var.
Da blir det prinsessemat på mannen snart... ;)
Eg har ikkje kjent forskjell på dei, som eg har tenkt over. Men har aldri smakstesta samtidig.
Ser at tyrkisk har 5,8 g karber/100 g og gresk har 5,1 g karber/100 g
Litt forskjell var det jo, men ikke så mye at jeg bryr meg om det ;) Blir nok mest kosemat for mannen dette tenker jeg.
Tusen takk for tilbakemelding :)
Jeg har litt dilla på yoghurt for tiden. Da bruker jeg Tines yoghurt naturell, tilsetter en teskje eller to med Natreen pulver, og rører dette sammen. Deretter tilsetter jeg en liten håndfull blåbær (Rema selger noen pakker med 125gram ferske blåbær som er helt nydelige). Har også prøvd med fersk ananas skåret i små biter, godt det også. Jordbær er også veldig godt i yoghurten. Bringebær har jeg også prøvd, men synes at stenen i disse ødelegger litt. Jeg vil anbefale deg å skjære opp frukten i stedet for å mose den, da beholder du konsistensen.
Jeg brukte tidligere Splenda, men Natreen gir bedre smak. Nydelig!
Det er ikke noe alternativ å skjære opp frukten her i gåreden - da blr den ikke spist nemlig :(
Hele poenget er at han ikke vil ha youghurt med "klumper"
Banan i hurtigmikser blir flytende uansett, det er en grunn til at det står mos med gaffel i banankake;)
Her i huset spiser ungene tyrkisk eller gresk yoghurt med syltetøy( enten hjemmelaget rørt uten sukker eller sånn med mindre sukker, ikke syltetøy med aspartam).
Jeg bruker eplesyltetøy med mindre sukker eller det nye eple og pæresyltetøyet uten sukker (med noe kunstig søtning) i min yoghurt naturelle. Rører det godt inn og synes det blir kjempegodt! :) Ikke er det noe særlig til biter heller, de kan du jo fiske ut fra skjeen når du skal helle det i yoghurten.
Åja, smart! De har jo både blåbær og bringebær og jordbær i den serien (Lerum). 80% bær og kun kunstig søtning tilsatt. Vet at Rimi har den, har ikke funnet den andre steder foreløpig... smaker GODT og ikke så søtt at man får smilehull ;)
Eg kokar syltetøy av bringebær, blåbær og jordbær som er søta med tagatesse.
Og den kan en fint mose med fesk stavmikser. Eg blander den i tyrkisk yoghurt eller creme fraiche sammen med hakka nøtter, nam nam.
20 gram tagatesse til 400 gram bær, akkurat passe søtt :)
Det var jo hele youghurten som ble flytende da:(
Jeg puttet rett og slett 1 stk banan og en bøtte youghurt naturell i en beholderen og moste det sammen med stavmikseren.
Det ble rennende nesten som vann:(
Og det hjelper meg ikke med all verdens andre bær og frukter som det går bra med - det MÅ være banan:o
For det første synes jeg du uansett skal prøve tyrkisk yoghurt, her i huset er i allefall liten og stor enig i at den er MYE mildere enn yoghurt naturelle. Forøvrig det som tine mm tilsetter for å få tykkere yoghurt er melkepulver. Så jeg ville finmosa banan og hatt i, og den tyrkiske yoghurten blir jo uansett ikke rennende selv om du moser banan i hurtigmikser, for yoghurten i seg selv er kjempetykk. Og den metter mere enn yoghurt naturell.
Jeg bruker å knuse banan i blenderen først, så blander jeg den sammen med youghurt, også har jeg oppi litt Lecithin, som gjør at det blir mere kremete. dette lar jeg stå i noen minutter. Det blir veldig godt
Jeg hadde brukt litt mindre banan, og kjøpt bananessens på panduro elller liknende sted, og hatt i en dråpe. Da får du mer "banansmak" som ikke blir så sur, mer aromatisk. Blir uansett mer frukt enn i kjøpeyoghurten. Jeg synes natreen og tagatesse er gode søtningsmidler til meieriprodukter. Og man skal absolutt bruke faste, kremete yoghurter som anbefales over i tråden, og ikke den tynne suppa til Tine.
Et tips om det blir for syrlig, er å bruke 1 del kesam og 2 deler gresk/tyrkisk yoghurt.
Og kjøp gjerne Tagatesse! Ganske drøy i bruk er den også :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.