< Tilbake til oversikten

For Lavt Blodsukker, Diabetes 2

Wolverine sa for siden:

Trodde aldri dette skulle bli et problem, men er nå inne i uke 2 på lavkarbo, jeg spiser 4-5 måltider pr dag (satser på 4, men fikk tips om 5 for å øke forbrenning siden jeg sliter med den), jeg spiser mye fisk, gjerne 3 ganger daglig, tomat, salat agurk... ja, det vanlige liksom..

Passer også på å få i meg nok protein gjennom kylling og svinekjøtt (okse må jeg være forsiktig med pga reumatisme). Brød kunne jeg ikke spise, ikke engang lavkarbo brød i starten, men nå opplever jeg ofte blodsukker under 5...
Dette er egentlig for lavt!! sleit ei natt hvor jeg ikke fikk det opp fra 3,7!!
Samtidig har det en tendens til og være høyt på morgen og formiddag (alt mellom 6,5 - 8,5)...

Noen tips ideer? Noen som opplever det samme? Kan det være en overgangs periode?

Kitt sa for siden:

Nei, man får ikke for lavt blodsukker av dia2! Det blir for høyt, selv på lavkarbo/ketogen kost! Eller mener du at du alt har dia2? Er du i så fall medisinert?

3.7 er heller ikke så lavt, da! Mellom 4 og 6 er normalt for helt friske mennesker og at man havner litt under ved oppstart av lavkarbo er nok ikke så rart!

Det er heller ike uvanlig at kroppen kompenserer ved å danne ekstra glukose om natten når den ikke får tilført nok på dag tid!

8.5 er ikke uvanlig, men nok litt høyt om du ikke spiser noe særlig karber. Når måler du da, rett før, rett etter måltider osv? Er morgen målingen alltid fastende feks?

Noen som sliter med lavt blodsukker har reaktiv hypoglykemi.

Får du symptomer på lavt blodsukker ved 3.7? Hva slags symptomer, og hvorfor måler du bls så ofte?

BenteR sa for siden:

Har man diabetes anbefales det og redusere medisinen noe når man går over på lavkarbo. Vet ikke om du får medisiner for det?
Jeg kuttet i min insulin og slapp blodsukkeret bittelitt høyere før jeg tok skrittet helt ut og gikk over på lavkarbo. Jeg kontaktet legen på forhånd slik man blir anbefalt når man går over til lavkarbo, men siden min lege ikke ante noe om lavkarbo og diabetes, styrte jeg det selv med veldig hyppige blodsukkermålinger.
Hvis du har hatt høyt blodsukker ei tid, vil kroppen gi deg en falsk føling når blodsukkeret går noe ned. Dette er rett og slett fordi kroppen tror det er normalt og for eksempel gå med ni i blodsukker, og den tror det er krise, selv om det ikke er det, når blodsukkeret faller til for eksempel under fem.
Mitt blodsukker ligger mellom fire og fem storparten av tiden, og det trives jeg greitt med.
Min aller første føling var 3,3 og da følte jeg meg dødselendig. Nå har jeg følinger ned til 1,3, og reagerer i grunnen ikke på følinger før jeg havner lavt på to-tallet, fordi kroppen ser på fire til fem som helt normalt.

Wolverine sa for siden:

Takk for svar :)

Å beklager!! Litt vesentlig å selvfølgelig opplyse om at jeg har diabetes 2 :o
Jeg gikk på 2x1000mg metformin og 2x3mg amaryl frem til i går hvor jeg fikk nye medisiner, legen min er klar over og støtter lavkarbo dietten :) Jeg har ikke fått time før i februar, men føler at jeg ikke er så ille ute at det ikke kan løses, ikke ser jeg det som farlig heller, lurer bare på om det kan være normalt...

Jeg måler ofte fordi jeg vil ha 100% oversikt over hva jeg reagerer på, hvordan blodsukkeret holder seg i forhold til hva jeg spiser, trening osv. Har faktisk egen dagbok for det hvor jeg skriver ned hva jeg spiser, når og alle målinger... Høres sikkert fanatisk ut.. :o Jeg måler rett før måltider og ca 1 1/2-2 timer etter. utpå dagen ligger jeg mellom 4-5 nå som regel, så der føler jeg at jeg er i mål på en måte... er når det går over 6 jeg ikke liker meg... Mulig det er feil tenkt av meg?

Trodde under 5 var "skummelt... i følge legen er det for lavt.. men føler meg faktisk veldig bra når det ligger på 4,5-6... Så da er jo det "mysteriet løst!

Under 4 får jeg symptomer som svimmelhet, trøtt og tung i kroppen etc...

Kitt sa for siden:

Vanskelig å svare uten de opplysningene, ja!
Ikke rart du ligger lavt om du tar like mye medisiner uten å spise like mye karber! :eek:
Nå kan man ikke få føling/hypoglykemi av metformin fordi det ikke senker blodsukkeret, men sammen med Amaryl kan det bls likevel bli ganske lavt!

Regner med at nå som du har minsket medisininntaket, vil også blodsukkeret oppføre seg litt annerledes.

Wolverine sa for siden:

Jeg har ikke redusert mye på medisinering, men fått nye sjekka nå så jeg kan gi riktig info hehe... Nå går jeg på Janumet 50mg/1000mg morgen og kveld, starta som sagt i går :) Fikk beskjed om å ta ekstra Amaryl om blodsukkeret ble for høyt, noe som ikke er et problem føler jeg :rolleyes:

Da ligger jeg jo ganske bra ann da? På dagtid mener jeg... mellom 4-6 hele veien. Blodsukkeret på morgen og formiddag er også på vei ned, når jeg starta på lavkarbo for snart 2 uker siden lå det på 10-11 morgen :eek: Så sånn sett er jeg glad!!

Etter innspill her nå ville jeg tro dette retter seg og blir mer stabilt når jeg går ned i vekt, har 40kg å bli kvitt :o

Kitt sa for siden:

Janumet er et kombinasjonespreparat, er det ikke?
Skal ikke kunne gi hypoglykemi alene, så vidt jeg vet!

Pass på doseringen mens du går ned i vekt. Kan godt være du trenger mindre metformin etter som vekten går nedover!

Jeg har også dia2 og ca 40kg å bli kvitt. Skal ta en slankeoperasjon til sommeren, GBP, for jeg fikser ikke å gå ned på egenhånd. Holder vekten med lavkarbo, men går ikke ned med insulin, nei!
Sjansen for å bli kvitt kiloene OG diabetesen er stor etter en sånn operasjon, så jeg satser på det!;)

Wolverine sa for siden:

Stemmer det er kombinasjons preparat, legen min vil gjerne at jeg kutter ned på insulin først og fortsette på metformin pga "rense" effekten den har. Passer nøye på blodsukkeret som sagt, litt for nøye kanskje hehe

Kjenner et par stykker som har tatt den operasjonen, å de er kjempe fornøyd :) ei gikk ned nesten 50 kilo etterpå! Jeg har ikke søkt om det fordi jeg rett og slett har vært redd... :o Liker ikke operasjon hehe... Nå går jeg ned i vekt da, så fortsetter det sånn går det bra uten, men stopper det opp må jeg vurdere det jeg også. Lavkarbo var jo "svaret" for meg, men alle er forskjellige! Også skal jeg være forsiktig med å si at jeg klarer meg uten, for starta jo rett over på nyåret nå :rolleyes: men nesten 3,5kg har forsvunnet allerede :D

Lykke til! Du vil nok bli veldig fornøyd og føle deg mye bedre etterpå!

Kitt sa for siden:

Bruker du insulin også?
Jeg bruker Victoza 1,2mg morgen og Insulatard 25IE morgen og 60-75IE om kvelden i tillegg til metformin 850mg morgen og kveld!
Begynte pent med kostregulert i 2004, gikk fort over til metformin, noe osm holdt til jeg sluttet å røyke for 2 år siden. Da gikk vekten rett til vers og min daværende lege ville ikke øke antidiabetika, bare mase om slanking.
Byttet lege, ble henvist til dia- klinikken på Bærum sykehus og satt på store doser antidiabetika som etter hvert ble til det jeg bruker i dag.
Desverre gikk jeg for lenge med høyt bls pga den dumme legen og har nå utviklet nevropati under føttene!:nedfor:
Det kan heldigvis bedre seg noe om diabetesen forsvinner etter GBP!

Har målt morgen og kveld de siste 2 årene. Tar jo ikke hurtigvirkende insulin, så ser ingen grunn til å måle mer enn det.

Wolverine sa for siden:

Ja, Amaryl er insulin, i de nye er det også insulin.

Typisk leger :( Sjølhjelp er nok best i mange tilfeller, om man er lur å setter seg skikkelig inn i hva man gjør :) Heldigvis støtter legen min meg i kostholdet!

Håper virkelig du blir bedre! Det er smerter i føttene ikke sant? Kan ikke noe om det... Har ikke fått sånne plager, men har derimot fått høyt blodtrykk, noe som også er typisk på Diabetes. Heldigvis kan det også bli bedre etter som kiloene forsvinner :)

Vi får stå på videre, så blir vi friskere og raskere :D

Kitt sa for siden:

Niks, Amaryl er ikke insulin!
Insulin kan IKKE gis som tabletter da det ødelegges av magesyre før det får gjort noen nytte for seg!

Virkestoffet i Amaryl heter Glimepirid og det virker på den måten at det stimulerer til insulin- frigjøring, men det er IKKE insulin!

Insulin finnes i dag i mange varianter, men felles for dem alle er at de bare kan tas i sprøyteform!

Den forferdelige ekslegen min støttet lavkarbo i bøtter og spann, han, men han mente også at jeg ikke trengte mer antidiabetika, jeg kunne jo "bare" slanke meg. Gikk med over 18 i fastende i over 6 måneder fordi han nektet skrive ut noe annet enn metformin! Ikke ville han henvise meg til GBP, heller!
Nye legen min er heldigvis veldig grei og hun skriver meget gode henvisninger!:D

Wolverine sa for siden:

Bare fordi jeg stoler på legen min visste jeg ikke det :rolleyes: Jammen på tide jeg tok tak i dette skikkelig nå!! Han vil, og der er jeg jo enig, i at jeg skal "spise av meg" diabetesen. Det skal jeg legge MYE jobb i å klare!
Merker endringer mht energi allerede :) Orker mer nå, men sliter litt med søvn.

Skal til han i februar, så skal ha en lapp klar med spørsmål!

18 er jo utrolig høyt :eek: Der er legen min litt greiere når det kommer til medisinering... Han ga meg jo Janumet nå, men ba meg "spe på" med Amaryl om det ble for høyt på vanlig kosthold, i dag våkna jeg med blodsukker på 5,8, noe jeg er ganske fornøyd med.

Gleder meg virkelig til å se hvordan du kommer til å blomstre etter GBP :D For det er hvertfall noe som fungerer!

Kitt sa for siden:

Som sykepleier hadde jeg nok litt mer kunnskap enn vanlig da jeg selv fikk diabetes, men jammen meg var det mye å lære seg likevel. Feks at føling hos type2- diabetikere svært ofte oppfører seg helt annerledes enn hos type1.
Eller at man kan bli symptomfri fra dia2, men aldri frisk. At når man får diagnosen, har man som regel allerede nedsatt insulinproduksjon, ikke bare insulinresistens. At nevropati er vel så vanlig senskade som blindhet osv osv.

Den eneste som kan bli ekspert på din diabetes, er deg selv, så det er bare å spørre og grave til du syns du kan nok til å være din egen behandler! For det er bare du som kan kjenne det på din kropp hvordan ting egentlig virker!

Du bør forresten skrive på lappen din og spørre om hvorfor du ikke får Victoza dersom du er overvektig. . Victoza kommer i sprøyteform, men er ikke insulin. Det gjør virkningen av insulinet i kroppen mye bedre og hjelper på overvekt!

Går du til spesialist, eller er det fastlegen din som styrer behandlingen din? Jeg syns det er veldig trygt å ha egen dia- sykepleier og en oppgående diabetes- lege for hånden!:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.