< Tilbake til oversikten

Vivians nøttegodt

vimsen85 sa for siden:

Du kan se bilder her.

Jeg smakte Polly's nøttegodt (eller hva de heter) her om dagen. De var gode. Men jeg tenkte at det kunne jo ikke være så vanskelig å lage en lavkarboversjon. Mine ble veldig gode, men jeg har ikke målt hvor mye jeg brukte av hver ingrediens. Så dette er litt sånn ca.

Ca to håndfuller Pekannøtter
Ca to håndfuller Cashewnøtter
Ca to håndfuller Mandler
Ca 5-6 ss Tagatesse
ca 2 ts smør
Et par gode klyper maldonsalt

Jeg hakket nøttene litt opp, drysset maldonsalt over, smeltet smøret i pannen, hadde ca en ss vann i og drysset halvparten av tagatessen i. Karamelliser tagatessen og tilsett nøttene slik at den karamellen er jevnt fordelt. Jeg hadde bakepapir i en brødform og trykket det ut over bunnen. Jeg lagde den i to omganger for at det skulle bli lettere. Dersom det blir litt lite karamell er det bare å lage litt til av tagatesse.

Etter den har stivnet ordentlig kuttet jeg den i kvadrater med en skarp kniv.

langaard sa for siden:

Takker, jeg har vært så frista av de nøttegodtposene:D

vimsen85 sa for siden:

:D Bare hyggelig. Disse ble minst like gode. Liker at de smaker litt smør og ;)

Tiki sa for siden:

Såg veldig fristene ut. Kanskje lage med en liten boks til jeg skal på fjellet i helga. :)

kennygirl sa for siden:

Denne må prøves! Nøttegodt er bare knallgodt :sikle:

Charlott sa for siden:

Nøttegodt er en gedigen favoritt her, så denne skal absolutt og definitivt testes ut! :D

Takk for oppskrift! :sikle:

vimsen85 sa for siden:

Dette var lesesalsmotivasjonen min i dag og den funket. Mer effektiv i dag enn jeg har vært på lenge. Dette kommer jeg definitivt til å lage til broren i helga. Skal på besøk for å lage lavkarbomat som han kan fryse (lillebror er en elendig kokk). Tror han kan trenge litt motivasjonsnøtter og ;)

Tiki sa for siden:

Har laget, brukte mrd paranøtter i stede for så mye chashewnøtter for å spare kh. Rett og slett fantastisk nydelig.

vimsen85 sa for siden:

Ja her er det nok bare å variere nøtter etter smak :) Jeg hadde tilfeldigvis de nøttene som polly bruker den kvelden jeg fikk for meg å lage de ;) Bra de falt i smak. Var mengdene i oppskriften min noenlunde ok?

Qlio sa for siden:

Men hallo i luken, dette er jo genialt! Denne må man kunne bruke som et kjapt mellommåltid som smaker nammenamm. Ser også for meg denne på lengre sykkelturer (i motsetning til de jeg lager og har på jobb, som er med sjokolade og cocosa som renner typ overalt).

Fra dypet av mitt hjerte: TAKK!

Tiki sa for siden:

Jeg brukte kanskje litt mere smør, men hadde nok litt mere nøtter i også. Synes også at det er godt med litt smørsmak. Ellers var målene helt fine. Tagatessen ga heller ingen bismak overhode.

Bare farlig godt. Får vel prøve å begrense meg litt. men elsker salt og søtt sammen også.

Tusen takk igjen. :-)

frøken sa for siden:

Dette høres godt ut:)

Spreeze sa for siden:

Åhhhh. Dette var helt fantastisk godt. Brukte en nøtteblanding jeg hadde med paranøtter, valnøtter, mandler, pecannøtter m.m. Tok tydligvis litt for mye nøtter i forhold til tagatessemengden, men det var jo bare å lage mer og blande i. Lot det stivne i en form og knekte det i ujevne biter. Nydelig, nydelig, nydelig :sikle:

Efterår sa for siden:

Hold da helt op hvor lyder det godt :) Kan jeg mon bruge sukrin istedet for tagatesse? - tagatesse er umuligt at opdrive i DK.

Bik sa for siden:

Tror det skal gå fint å bruke sukrin. Går jo an å lage karameller av sukrin :)

Bik sa for siden:

Har laget disse nå, og de var supergode. Blir helgeknasken dette :sikle: :) Brukte mandler, valnøtter og hasselnøtter. Er jo bare å bruke det man har tilgjengelig :)

vimsen85 sa for siden:

Jeg har aldri klart å karamellisere sukrin. Så er litt usikker på om det vil holde sammen på samme måte. Men du kan jo forsøke. Det som er så fint med Tagatesse er at det karamelliserer på samme måte som sukker.

Så hyggelig at så mange liker denne :) De har vært ypperlige som lesesalsmotivator. Kjempefine som mellommåltid og snacks :)

Bik sa for siden:

Finnes en oppskrift på karameller med sukrin her: sunnfamilie.net/2010/12/14/myke-karameller/ Kanskje den kan brukes og tilsette div nøtter.

Efterår sa for siden:

TAK - det skal afprøves :D

Charlott sa for siden:

Knalllllgodt! :sikle:

Tiki sa for siden:

Fristende Lavksrbo fudgen / karamellene er også gode, men de blir ganske anderledes. De blir ikke seige på samme måten. Men som sagt også gode, men litt kraftigere pga. Av mye smør og fløte.

elien sa for siden:

Noe av det beste jeg har laget på lenge, søster var innom å smakte å hu syntes de var bedre enn Polly sine orginale. De har ikke jeg pøvd så jeg kan ikke sammenlikne selv.

Men jeg brukte pecannøtter, paranøter og macademia nøtter (mine favoritter). Å dette var avhengihetskapende:)

Elin

nellie sa for siden:

Dette ser bare FOR godt ut! jammen bra jeg aldri får somlet meg til å få kjøpt tagatose.

vimsen85 sa for siden:

Flott at de faller i smak :) Jeg lagde en ladning av disse til min bror i dag. Hadde valnøtter istedefor cashew og det var også veldig godt. Tror de fleste typer nøtter fungerer.

Bik sa for siden:

Nesten for godt :) Har spist opp mine allerede. :p

Engledans sa for siden:

Jeg har skumle planer om å prøve denne i kveld....tamadam:D jeg har valnøtter, hasselnøtter, mandler og pecannøtter, og litt paranøtter.Så da bruker jeg det. Men jeg aner ikke hvordan maldonsalt er...er det sånne små klumper?kan jeg ev erstatte det med vanlig havsalt?

vimsen85 sa for siden:

Maldonsalt er flak av havsalt, så det fungerer nok like godt ;)

Engledans sa for siden:

Ah, ok. Da er det ikkeno problem:D

Engledans sa for siden:

Febren inntok kroppen min i går, så lå utslått på sofaen i gårkveld.Men nå, har jeg en porsjon til avkjøling.Måtte koke tomatsuppe til datteren, så da var det kjapt å lage samtidig.hakka nøtter imens suppa kokte opp, og stekte det samtidig som jeg passa på at makaronien ikke brente seg. tok en aldri så liten smakebit, og den var til å døøøøøøø for.Nå har jeg ikke smakt den i pose.Men om den er HALVPARTEN så god som den jeg har laget.....stønn......gleder meg til den er kaldere:D:D:D
Jeg tok min i en sånn browniesform, så fyllte ikke helt ut i kantene, men det var greit egentlig, for da er det lett å ta tak i papiret og klemm den litt sammen, så den ikke detter fra hverandre ytterst......men når jg tenker meg om så er det vel derfor TS bruker brødform ja.......så IKKE gjør som jeg gjør:p
hmmmmm.....lurer på om jeg har et lite ærend på kjøkkenet.......;)

TrineG sa for siden:

Disse skal jeg lage til helga ! Takk for tips :D

Engledans sa for siden:

Mine ble faktisk så gode at elghunden måtte stjele en....jeg hadde putta de i en liten boks, men ikke hatt på lokket (easy access:D) og den store hunden hadde vært i eska og henta en bit, og kom bærende på den....han er jo så dum at han ikke skjønner at han må gjemme seg og spise tyvegods:p

Dietta sa for siden:

:lol:

Bik sa for siden:

:d :d :d

Tiki sa for siden:

Ny fjelltur. Ny posjon med på tur. Nam

Charlott sa for siden:

DENNE skal lages til påske! :sikle:

vimsen85 sa for siden:

Jeg tenkte å kanskje finhakke nøttene og lage krokan til is. Krokan trenger vel ikke å bare være mandler, eller?

Charlott sa for siden:

Det tror jeg vil bli knallgodt!

Tiki sa for siden:

Denne lager jeg for å ha med på fjellet i påska. Til dere som ikke har prøvd denne, dere må bare prøve. Fantastisk godt.

Kuredu sa for siden:

Å HERREGUD!!!!!!

Har akkurat laget en runde med denne oppskriften - og jeg forventet meg godsaker, men altså, det var bare mye mye bedre enn jeg hadde trodd! halleluja sier jeg bare……. Spørs om noe blir igjen i kveld, for det var bare superdigg!

Takk for god oppskrift og bra tips!!!!!

Hedda:) sa for siden:

Takk for super oppskrift, denne skal jeg huske på når jeg kan spise nøtter igjen. :)

vimsen85 sa for siden:

Ja, ganske godt :) Lenge siden jeg har laget disse, kanskje det blir helgekosen denne uken :D

Tiki sa for siden:

Jeg koste meg med disse i vinterferien. Opphakkede var de også nydelig på gresk yogurt.

Linlar55 sa for siden:

Antall Karber i Nøttegodtet?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.