< Tilbake til oversikten

Hvite flekker på negler = Tegn på dårlig kosthold?

Matprat88 sa for siden:

Hei.

Har i lengre tid hatt flere hvite flekker på neglene, har nå gått nøye igjennom kostholdet mitt og kommet
frem til at jeg mangler noe kalium (potassium), bortsett fra det så får jeg i meg alt jeg trenger.
Har tatt hensyn til følgende næringsstoffer: (er det noen flere som jeg burde tatt med?)

Vitamin A
Vitamin B1 (Tiamin)
Vitamin B2 (Riboflavin)
Niacin (Vit B3)
Pantotensyre (vit B5) Vitamin B6
Vitamin B9 (Folsyre)

Vitamin B12
Krom
Vitamin D
Selen
Natrium

Kalsium
Fosfor
Kalium (potassium)
Magnesium
Jern
Sink

Kopper
Jod
Selen
Mangan

Kostfiber

På forhånd takk

Tarato sa for siden:

Heisann. Du har jobbet godt med den oversikten din. Jeg kan ikke hjelpe deg ang vitaminer og mangel på sådan, men når det gjelder hvite flekker på neglene så ble det i mitt tidlig voksenliv sagt at det var mangel på melk (kalk) som var årsaken. 30 år etter har jeg de samme flekkene på de samme stedene, og i den perioden har jeg da drukket nok melk. Og så mye grønnsaker, ren mat, ost, rømme og fløte jeg nå får i meg så synes jeg det er merkelig om jeg skal mangle noe? Beinskjørhetsstester viser at jeg har sterke bein, mer enn hva alderen tilsier. Tross at jeg ikke har drukket melk på 10 år og kun spist ost og andre melkeprodukter.
Var jeg deg ville jeg tatt det med ro ang disse flekkene. Hvis ingen andre da har annen kunnskap som jeg ikke har?

Yrla sa for siden:

home.c2i.net/negleriet/fakta.htm
Hvite prikker i neglene :

• Neglen får hvite prikker, litt store, og uregelmessige i form, ved slag mot neglens vekstområde. Disse hvite prikkene kommer av "luftlommer" som danner seg der
    man fikk slaget. Det er ikke annet enn at cellene i neglen slipper taket i hverandre og dette vises som "hvitaktig" farge i negleplaten.
  • Små prikker som gjerne opptrer i kolonier kommer av vekstforstyrrelser og kan komme av at man er i psykisk ubalanse. Det kan også komme av uregelmessig kosthold. MEN det kommer ikke av at vi mangler kalk, alene, eller en vitamin, eller et mineral. Neglenes sammensetning er mer avansert enn at den bare trenger tilskudd av en bestemt "ingrediens". Det er mange ulike årsaker til dette.

Her står det at det skyldes sinkmangel:

www.pratekompaniet.net/forum/showthread.php?t=5

Nerthus sa for siden:

Jeg anbefaler en tur innom [url]www.friskogfunksjonell.no[/url], Heipådu sin fine blogg om ernæring. MASSE informasjon om vitaminer og mineraler og andre næringsstoffer.
Du kan jo stille han spørsmål om hvite flekker på neglene?

smgj sa for siden:

Hvite, uregelmessige flekker som ikke er slagmerker kan være et symptom på sinkmangel.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.