Begynner å få lyst å bli kvitt de siste kiloene etter graviditeten og vurderer nå å begynne på lavkarbo eller ketolyse.
Har gått på ketolyse før og spiste sikkert for mye fett for jeg ble veldig lei fløte ol. Men kuren var veldig effektiv for meg og etterpå beholdt jeg vekten (til jeg ble gravid da)
Har dere noen forslag for/ mot argument på de forskjellige kurene?
Har du bare noen få kilo å miste, er jo lavkarbo det anbefalte. (Ketolyse er jo egentlig lavkarbo, det også, da;))
Selv har jeg lett får å skli ut på generell lavkarbo, liker liksom det litt strengere regimet på ketolyse. Er så mye letter å vite hva man skal forholde seg til, syns jeg! :)
Om du vet du vil savne noe av maten som ikke er lov på ketolyse er det ikke noe poeng å spise etter ketolyse-anbefalingene siden du bare skal ned litt. Om du vil ned fortest mulig kan du velge ketolyse for en stund og erstatte noe av fettet med karbohydrater senere. Jeg synes det er greiest å ha noen matvarer jeg kan spise og noen jeg ikke kan spise for å ikke la det skli ut. Tror det kan være lurt om du velger Fedon. På ketolyse pleier man tenke at det med mer enn 5 g karbohydrater pr 100 g holder man seg unna. Om du velger noe i nærheten av Fedon kan du ha det i tankene sånn at du ikke spiser mat med så mye høyere karbo-innhold enn det.Jeg liker ketolyse fordi da kan man spise nøtter, frø, egg, smør, ost, olje, alle grønnsaker(de med mer karbo som gulrot spiser jeg bare få gram av)foruten kjøtt og fisk.Og da savner jeg ikke noe. Man kan jo fint bake med frø og nøtter kjeks, knekkebrød, pannakaker, pletter, vafler, kake, snop m.m.Men om du vil ha flere matvarer i kostholdet ditt er fedon kanskje bedre. Men det er jo mellomting mellom fedon og ketolyse. Max 72 g karbo om dagen er et alternativ, "bedre uten brød". Jeg spiser en stor salat om dagen, frø- eller nøttemos til hvert måltid og litt tagatosesjokolade. Da ligger jeg likevel så lavt som 5% av energien fra karbohydrater.
Hvorfor så lei fløte? Altså man må ikke spise hverken ost, fløte eller rømme på ketolyse, så om man ikke liker ketolyse kun pga det har man ingen grunn til å ikke spise ketogent.
Kanskje du kan fortelle litt om hvor mye du skal ned og hva slags mat du fortrekker, så er det litt lettere å svare.
Helt enig med Yrla om det er slik at det er en del mat du vil spise som du ikke kan spise på ketolyse, som du vil spise, så se utenfor den ketogene kategorien.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.