< Tilbake til oversikten

Om potetprester og kornpredikanter

krokodillen sa for siden:

Det hevdes så mangt om lavkarbo for tida. Utsagnet er hentet fra en ellers flott artikkel, men akkurat dette henger ikke sammen. Lavkarbo er religion? Mulig det kan være det for noen, jeg kan ikke utelukke det, men jeg har inntrykk av at alternative/åndelige/religiøse velger å bli vegetarianere dersom de velger kosthold ut i fra tro.

Jeg synes Pål Jåbekk sier det bra:

Jeg er enig i at det snarere er lavkarbomotstanderne som synes å basere kostholdet sitt på religion, og utestenger vitenskapelige fakta.

En ting er at lavkarbomotstandere utelater evolusjonsbiologi fra argumentene sine. Jeg skal ikke beskylde dem for å være skap-kreasjonister, men de kan bare ikke ha forstått hva evolusjonsbiologi er: Det er ikke et argument, det er en overgripende overbygging innen vitenskapen som er støttet av enorme mengder funn, fakta, forskning gjennom lang tid. Det er ikke noe som kan feies under teppet mens man påstår at man MÅ ha både korn og potet, for det spiste bestemora di og det inneholder viktige næringsstoffer.

Såeh. En ting er at svart/hvite framstillinger er å forvente i tabloide media, men jeg savner allikevel at lavkarbomotstandere klarer å ta skikkelig vitenskap på alvor.

krokodillen sa for siden:

Så den. Jeg kommenterer egentlig ikke primært den artikkelen, men bruker en setning som utgangspunkt. Tenker mer på det generelle omkring at valg av kosthold blir som religion for enkelte.

Dietta sa for siden:

Aha. My mistake :rodme:

Aline sa for siden:

Vel der er jo litt såkalt "hallelujastemning" blant lavkarbere som blir frisk fra det ene og det andre ;)
Syntes det var veldig synd at han sa det der, for det viser at han dessverre tror de fleste lavkarbere spiser som tabloidene preker...

Og i utgangspunktet virket både han og faren som særs smarte mennesker.

Som jeg skriver til å begynne med. Det er vel denne hallelujastemningen som gjør at noen velger å sammenligne det med relgion. En sekt er kanskje mer passende?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.