< Tilbake til oversikten

Drikke brus når en gir blod?

Mints sa for siden:

Jeg skal gi blod for første gang på torsdag, og av informasjon jeg har fått står det at jeg bl. a. må drikke en halv liter mineralvann mens jeg gir blod. Betyr det at de vil jeg skal drikke brus? Jeg har ikke lyst å drikke en halv liter brus, men til vanlig når man sier mineralvann så mener man vel brus? Wikipedia mener noe helt annet da. Holder det om man drikker vann istedetfor brus?

Carisma sa for siden:

Er ikke mineralvann farris e.l da?

Gracella sa for siden:

Jeg pleide å drikke juice tidligere, men etter at jeg begynte på LCHF, ber jeg om vann. Ingen som har sagt noe på det.
Det er vel væsketapet som man prøver å gjenopprette??

sistegang sa for siden:

Jeg og tenker vann i en eller annen variant og ikke brus.

Gracella sa for siden:

Lykke til med blodgivningen, forresten :)

Mints sa for siden:

Takk for det :)

Jeg får satse på at vann er greit. Var bare at når jeg var der for å ta prøver før jul for å finne ut om jeg kunne være blodgiver, så sto det et svært kjøleskap der proppet fullt med brus pluss en masse kjeks på et fat, så jeg fikk litt "panikk" nå når jeg fikk innkalling til time for blodgiving. Tenker jeg tar med min egen vannflaske for sikkerhetsskyld ;)

Kitt sa for siden:

Mineralvann er akkurat det, vann med mineraler, som feks Farris!
Tilfører væske og opprettholde elektrolyttbalansen i kroppen!:)
Farris inneholder salter og mineraler som er flotte i slike tilfelle!

Mints sa for siden:

Men er det ikke lov med vanlig vann da? Jeg liker ikke farris jeg :S

smgj sa for siden:

Hos blodbanken i Halden fikk jeg velge mellom brus, juice, eplemost eller farris. :) Jeg har aldri spurt etter vann.

Zillah sa for siden:

Eg gav blod sist onsdag (også min første gong), og eg drakk kun vatn. Kjøleskap fullt med juice og brus - men også maskin for vatn og karaflar til å sette fram til oss om vi foretrakk det. Så eg trur ikkje det er noko problem. Mineralvatn er sikkert betre enn reint vatn nettopp p.g.a. mineralinnhaldet, men det er jo påfyll av væske som er det aller viktigaste.

Lykke til i morgon :)

Mints sa for siden:

Da regner jeg med det skal gå greit med vann ;)

Matrixan sa for siden:

Her i Trondheim får man velge mellom eple/appelsin-juice, vann, tror de slår til med kaffe og, husker, ikke.
Skal å gi idag, om jernverdiene er gode da:D
Joda, vann er det du bør drikke, siden kroppen tappes for "væske".

Det er ikke skummelt å gi, Kudos til deg som starter:)

Glemte si, er en senior i blodgiving:D

Mints sa for siden:

Og jeg som skulle gi blod idag da. Fikk jammen ikke lov gitt! :( Har nylig begynt på Levaxin-tabletter for lavt stoffskifte, og man skal jo kunne gi blod selv om man går på det. Men det var bare lov om man er ferdig regulert, og det er jo ikke jeg, som nettopp har begynt på det. Huff og huff. Skuffa nå altså. Dette som liksom skulle være min gode gjerning her i livet :p Jaja, jeg får gi om noen måneder da, når Levaxindosen min er ferdig regulert ;)

Gracella sa for siden:

Av alle de gode gjerninger man kan gjøre her i livet, så er vel det å gi blod noe så enkelt at jeg noen ganger er redd for at det ikke "teller med" ;)
Der får jeg fri fra jobben, blir sjekket for en del sykdomstilstander, ligger og leser dagens avis, skravler med hyggelige laboranter, drikker vann (tidligere juice), ligger og slapper av en 10-20 min og får en fin "premie" etterpå... Det er jo nesten så jeg føler meg skyldig, hehe :rolleyes:

Dumt at du ikke fikk gi blod da, men jeg håper at du vil begynne med det når du kan :)

halkatlala sa for siden:

nå har jeg også meldt meg som blodgiver- har hatt planer om det i flere år, men aldri fått tak i noen som jobber i blodbanken på sykehuset her. i går fant jeg skjema på nett, så da får jeg vel inkalling om et par uker eller så :) gleder meg til dette. men jeg lurer fælt på hvordan man blir benmargsdonor. er det noe man kan gjøre når man møter opp til den registrerings timen på hos blodbanken?

Mints sa for siden:

Nå fikk jo ikke jeg lov å gi blod likevel. Hadde også tenkt å bli benmargsdonor, og sånn jeg forsto det så kan du melde deg opp første gang du er å gir blod. Før tror jeg man måtte ha gitt blod et par ganger før man fikk lov, men nå har de endra reglene ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.