< Tilbake til oversikten

Sukkerarter-sukkeralkoholer

nepse12 sa for siden:

hvis det står står f-eks 50 g karbohydrater (hvorav sukkerarter 0,5g og sukkeralkoholer 48 g) er dette da greit og spise?

Kitt sa for siden:

I utgangspunktet skal det være det, men det kommer litt an på hva disse sukkeralkoholene heter også!
Og om du tåler dem uten å få blodsukkerstigning. Eller bli dårlig i magen!:eek:

nepse12 sa for siden:

vet ikke hvilke sukkeralkoholer det er, hvor står det?

nepse12 sa for siden:

d står maltitol, men hva vil d si? hvor mange karbo er det i den da?

VistaX sa for siden:

Les mer om maltitol her ;)

nepse12 sa for siden:

skjønte det ikke helt, hvor mange karbo vil det si det er i den da?

Yrla sa for siden:

Maltitol bør du unngå.

langaard sa for siden:

Når det er sagt, så er det noen som tåler maltitol helt fint:)

Yrla sa for siden:

De som tåler det. Hvordan da? De som får vondt i magen fordi tarmbakteriene i tykktarmen nærer seg av maltitolen eller de som tar opp sukkeret i kroppen og ikke får vondt i magen?

langaard sa for siden:

Det finnes faktisk de som tåler maltitol helt fint:)

Yrla sa for siden:

Jeg ser du skriver det der oppe også.

Alynna sa for siden:

Jeg har også lurt på om de som tåler maltitol og ikke "dør" av diare, tåler det fordi de har bedre evne til å ta opp maltitolen i tynntarmen, før det lager gassverk lenger nede, - ergo de opplever blodsukkertigning.

Jeg vet ikke, men om det er noen leger som kan svare, så hadde jeg blitt glad.

Maltitol har en veldig høy GI....

Alynna sa for siden:

Maltitol er veldig akseptert her inne på lavkarbo.no, men folk på mange andre lavkarboforum er negative til det. Jeg tror det har en del å gjøre med at legen Torkil Andersen, som står bak en del norske lavkarboprodukter, er ganske liberal mtp synet på maltitolens virkning på kroppen, og dette synet blir spredt videre her inne.

Jeg må innrømme at jeg har ingen anelse om maltitol hemmer vektnedgang, men jeg vil tro at det i alle fall har mer hemmende effekt enn aspartam, sukralose og slikt som kun lager søt smak i munnen, men som ikke har kalorier, og ikke oppfører seg litt som sukker i fordøyelsessystemet.

smgj sa for siden:

Helt for min egen del så kan jeg iallfall si at helt uavhengig(?) av den fysiske virkningen av diverse søtstoffer så merker jeg at mye søtt (for min del med unntak av frukt og bær, for det meste) bidrar til å opprettholde lysten på (mer) søtt.

Det er mulig at søtstoff med høyere insulinvirkning er verre i og med at det i tillegg gir blodsukkersvingninger? Sånn av egen erfaring så fungerer sukrin på den måten at den gir liten eller ingen "mer-lyst"... og på den måten kan jeg ha julegodteri i kjøleskapet ennå uten å ha lyst på. Så da kan jeg jo egentlig la være? Fordi det jeg har lyst på lett fører meg ut i en negativ søtsakspiral, mens det jeg trygt kan spise - har jeg egentlig ikke lyst på?
Det er også mulig at det er de søtstoffene som gir insulinvirkning som hodet mitt oversetter som "lyst"... (Jeg har ikke eksperimentert særlig med aspartam/splenda/sukralose fordi jeg er særs skeptisk på hvordan de virker i en kropp som er noe skakkjørt fra før...)

Yrla sa for siden:

Jeg også lurte på det før, så jeg ble glad da jeg fikk det bekreftet, men om det var fra en lege akkurat vet jeg ikke. Det er jo logisk også, siden sukkeret må ende en plass. Ender det ikke i tykktarmn så må det jo ha forsvunnet fra tynntarmen inn i kroppen.

Litt på siden: jeg merker blodsukkerstigning(blir hyper) ved inntak av tagatose appelsinsjokolade. Den inneholder mer karbohydrater enn den mørke tagatosesjokoladen. Så nå er det kun den mørke på meg. Men den er egentlig best også.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.