gang var etter 2 uker i Ketose, og nå etter ca 3 mnd i ketose. Legen sier at prøvene er fine, men jeg har jo lest her at det er forskjellig hva legene ser på, og at det er spesielt et kolesterol man skal se på... Jeg husker ikke hvilket nå. Kanskje noen kan hjelpe meg?
De første prøvene / De andre prøvene:
S-Kolesterol: 5.4 / 4.9 S-HDL.kolesterol: 1.4 / 1.3
S-LDL-kolesterol: 4.0 / 3.7
Hvordan ser dette ut syns dere? Setter veldig pris på hjelp fra noen med erfaring :) :) :)
urinsyre er ikke ketoner. hva det har med urin å gjøre vet jeg ikke, men er det for høyt kan man få urinsyregikt, eller podagra som det heter på folkemunne.
hatt det et par ganger selv, ikke akkurat behagelig, om enn ikke farlig så vidt jeg vet. har noen ganger verdier i grenseland for referanseområdet uten at det slår ut.
Urinsyre er rett og slett et stoff i kroppen(avfallsprodukt av puriner) og det kan bli for høyt ved overvekt (Kaptein Vom) og ved dia2/insulinresistens! Og et godt liv med mye rødt kjøtt og alkohol! ;)
Som Sanney sier, er det opphopning av utkrystalisert urinsyre som gir podagra/urinsyregikt, særlig i storetåen av en eller annen grunn!
Dine verdier er jo så og si normale, så til og med det har blitt bedre på lavkarbo!:)
Når det står S forran en verdi, er det verdien i blodSerum som er målt! Altså den gule væske som dannes på toppen når blodlegemene har sunket til bunns i prøveglasset.
Står det U forran er det funn fra en Urinprøve.
Kan jeg spørre hvordan du kjenner at du har podagra? Min far og min søster sier at de har det, og de har vondt i benet på storetåa. Er det sånn for alle? Er dette arvelig? Er det noe man kan gjøre med dette?
Syns det er rart at legen min ikke har sagt noe om det da, siden jeg har mye høyere verdier enn freferanseområdet...
Takk sykepleier Kitt! Kjekt med deg her på forumet, det er så mye du vet som jeg ikke aner noe om :)
Du sier mine verdier er så og si normale... De første jeg tok, var jo mye over referanseområdet da... Hva har de som har veldig høye verdier da? Hvor høye verdier kan man ha? Disse tallene sier meg ingenting... Ja, jeg er glad de har gått ned mye med lavkarbo-mat :) Men tror du jeg kommer til å slite med potagra i fremtiden?
Takk igjen for svar, men hva mener du med " LDL_kolesterol regner for det dårlig?" Mener du at det kolesterolet må være lavt? Mens det andre "gode" kan være høyt?
Vil du si at alle mine kolesterolprøver er bra? Hva er optimalt?
En annenting med det samme jeg har deg her på tråden Kitt... Om det er ok at jeg spør... Jeg målte blodtrykket mitt her en dag, og det var på 100/60. Er ikke det litt lavt? Hva kan man gjøre for å få bedre blodtrykk? Jeg vet at det er bedre med lavt enn høyt....
En ting til. Før jeg begynte på lavkarbo, hadde jeg hvilepuls på 86. Og nå, etter 3 mnd, har jeg hvilepuls på 66. DET syns jeg er ganske bra!! (Min mann syns det er bra også, men han sier at 66 er ikke lavt... Hva er lavt da? Han hadde selv på 32 da han trente veldig aktivt... Men hva er ok for en som meg som ikke trener noe særlig?)
LDL blir malt som "det dårlige kolestrolet", dog det betyr absolutt ingen ting. Statistisk sett lever kvinner over 50 med høyt totalkolesterol lengre enn dem med lavt, for menn utgjør dette ingen forskjell. Det som kan være svært interessant å vite er hvilken type LDL-partikler du har i blodet.
Målingen som vanligvis gjøres går på volum, så med samme LDL-verdi kan du enten ha masse små, tette (og farlige) LDL-partikler eller mye færre store, "fluffy" (sunne, livsnødvendige) LDL-partikler. Husker ikke hva prøva heter, kanskje Kitt kan være til assistanse? Apolipoprotein-A/B eller noe slikt? Legen min hadde aldri så mye som hørt om type A/B-LDL. facepalm
Forøvrig høye inflammasjonsnivåer (frembragt av insulin, stress, for mye Omega-6 og for lite Omega-3, osv.) grunnen til at disse tette, små LDL-partiklene produseres. Testen jeg ikke husker navnet på er derfor svært viktig, for typen LDL er den eneste kolestrol-relaterte markøren på hjerterisiko og når ikke typen LDL sjekkes kan du med samme LDL-nivå være sunn som en hest eller ha en fot i grava.
Hva hvilepuls angår.. Hvilepuls måles i det øyeblikket du våkner, før du har beveget kroppen noe større ut av sengen. Er det dette du har målt, eller har du målt 66 når du slapper av senere på dagen? Uansett er det slettes ikke galt, mye bedre enn meg i allefall!
Og hva hvilepuls på 32 angår, der tror jeg du skal arrestere typen din litt! Bjørn Dæhlie hadde på toppen av sin form hvilepuls på 32. En bekjent av meg var i junior-norgestoppen innen orientering og hadde på det værste en hvilepuls på 34. Enten er du gift med en av verdens tøffeste atleter, eller så skryter nok gubben på seg litt. ;)
Kolestrolverdiene dine (både de første og siste) er innenfor referanseområdet, og ser for meg helt fine ut (henter herfra) :
En hvilepuls på 60-70 regnes som normalt. Jeg tror (men vet ikke) at blodtrykket ditt heller ikke er noe å bekymre seg for. Det er nok lavt, men ikke fryktelig lavt :)
Edit: Den tabellen var ikke bare bare å lime inn. Men ta en titt i linken så ser du at kolestrolverdiene dine er godt innenfor referanseområdet :)
Hehe, jeg smiler!! Han hadde på 34, jeg husket feil. Jeg vet at Bjørn Dæhlie hadde på 32. Min mann var sinnsykt bra trent da vi møttes, han syklet Europa rundt og trente 3 ganger daglig i mange år. Tror ikke han har skrytt på seg dette, men skjønner godt at du mistenker det ;) hehe...
Jeg har målt hvilepulsen på kvelden etter å ha slappet av ja, skal måle i morgentidlig når jeg våkner om jeg husker det ;)
Men ang kolesterol... er det viktig å ta disse prøvene du skriver om? Jeg blir litt stressa av sånt... Jeg fant dette på nettet:
"Hvordan kan jeg senke kolesterolverdien min?
Ved hjelp av små forandringer kan du senke blodfettnivået. Mosjoner minst 30 minutter hver dag, unngå mettet fett og transfett. Unngå fast food og ferdigmat. Hvis du har et par ekstra kilo så lønner det seg å gå ned i vekt. Å slutte å røyke er også svært gunstig for kolesterolet.
Et sunnere kosthold er også utslagsgivende. Bytt ut den fete osten med en magrere, spis mindre pølser og leverpostei, og bytt til en mindre fet melk. Spis også magrere kjøttslag som fisk og fugl. Omega 3 senker mengden av et annet fettstoff i blodet, triglyserider, og hjelper til med å rense blodårene for kalkansamlinger, og kan dermed bidra til at hjerte- og karsystemet fungerer som det skal."
Dette er jo langt i fra hva vi på lavkarbo gjør... eh...
Jeg leste ikke den engelske... orker ikke å lese engelseke rapporter med masse faguttrykk, det gjorde jeg nok da jeg studerte psykologi i utlandet.... (er ikke psykolog assa...) . Fikk det nesten i vrangstrupen, hehe...
Men leste hans konklusjon, men blir litt usikker. Har alltid stolt blindt på leger! Og pluttselig så kan man ikke det?
Ja du kan så si. Men, Thomas Geisner er jo lege selv, og er lavkarboentusiast på sin hals.
I dag er det flere og flere både leger, ernæringsfysiologer etc. som har endret synspunkt både på lavkarbo og sammenhengen mellom kolestrol og hjerte-karsykdommer. Det viser vel at verden går videre, og at ikke alle lenger stoler på dårlige forskningsrapporter og årsakssammenhenger som før var "det eneste rette og den fulle sannhet". Mange rapporter og forskning som ble gjort er jo fra helt tilbake på 60 tallet. Riktig bare 50 år - men det er mye i denne sammenhengen.
Tenk bare på anbefalingene fra Statens ernæringsråd. Nå er ikke lenger poteten en av "5 om dagen" og det var uhørt for bare kort tid siden.
Det går sakte med sikkert i riktig retning (tror jeg), men dessverre er det mange i helsesektoren som fortsatt holder på gamle teorier og sannheter.
Uansett så kan man vel være enig i at de lærde strides.....
Så lenge man er frisk og oppegående er lavt BT ikke noe legene bryr seg med, nei!
Det er viktig å passe på at man har nok salter og mineraler i kosten og rett og slett venne seg til å stramme magemusklene når man reiser seg, så man slipper svimling/besvimelser!
Legg spesielt merke til den bandasjert foten og stokken! Podagra kalles faktisk Kaptein Voms sykdom!
Høye verdier er over det dobbelte av normalverdi i dette tilfelle. Ellers har vel legen din øyne i hode og ser hva dine noe forhøyede verdier kommer av.
Tror nok ikke du kommer til å få podagra senere heller np som du vet om risikoen. Det er en MEGET smertefull tilstand og har sendt mang en stor, sterk mann på legevakten etter potente smertestillende midler!:eek:
Ahhhh, det var urinsyreetellerannet verdiene du reagerte på som var høyere. Da har jeg misforstått, beklager Marella. Jeg trodde du mente kolestrolet, og skjønte ikke hvorfor du var bekymret for dem siden de var godt innenfor normalen :)
Mettet fett øker totalkolesterol, ja, men som sagt: totalkolesterol er fullstendig ubetydelig. For kvinner er det faktisk bedre å ligge over standardområdet enn å ligge lavt med tanke på total dødelighet og forventet levealder.
Dersom du eller legen faktisk er bekymret for helsa di er nok denne prøven verdt å ta. Har du mye små, tette LDL-partikler er risikoen for hjerte- og karsykdom høyere enn om de er store og "fluffy", uavhengig av hvor mye kolesterol eller HDL/LDL du har i blodet.
Tenk deg at LDL-kolesterol er en drink. De små farlige partiklene er spriten, de store fluffy er blandevannet og fylla er hjerteproblemer. Vanlige blodprøver forsøker å måle hjerterisiko ved å måle hvor mye drikke det er i glasset, ikke hvor stor andel av drinken som er alkohol. Du kan drikke 4 liter vann med et par dråper alkohol uten å bli full, eller du kan drikke 4 ublandede shotter og bli god og skakk. See? :p
Igjen, høye nivåer av insulin er med på å øke mengden små, tette LDL-partikler (spriten i drinken). Insulin fremmer også generell inflammasjon som fører til artheriosklerose ("fettavleiringer" i blodårene) og øker mengden negative (katabole) hormoner i kroppen som bla. kortison. Kortison er som kjent et stresshormon, og stress bidrar til enda mer produksjon av feil type LDL.
Edit:
Om du sjekker leverpostei eller svinekoteletter (en av verstingene) på www.næringsinnhold.no vil du se at selv svinekotelettene inneholder 6.8g mettet fett, men 8.2g enumettet fett (bla. Omega-3) og kun 2.4g flerumettet fett (bla. Omega-6). Det stemmer at Omega-3 er veldig viktig, og hvor får du det fra? Fet fisk og fete, uprosesserte kjøttvarer. De samme matvarene gir lite Omega-6, noe som er viktig for å unngå inflammasjon i kroppen.
Var det ikke slik at S-LDL viser hvor mange kolesterolpartikler som transporteres i en LDL-partikkel (og samme for HDL)?
Sier absolutt ingenting om faren for hjerte/karsykdom i seg selv som Plastbox sier.
Stå ved veien og tell hvor mange personer som passerer; fire busser med 25 personer i hver, eller 100 Nissan Micraer med bare fører. Hvilke av disse har størst sjans for å lage trafikkork... Det er i praksis det man måler med APO A-B1-testen. SMÅ LDL-partikler setter seg fast i åreveggene, oksiderer og lager plakk, mens LDL fulle av kolesterol er for store til å feste seg.
plastbox: Har du kommet på hva prøven heter for å finne størrelsen på LDL? Kunne godt tenke meg å ta en slik prøve. Jeg har total kolestrol på 6.4 og et et 4-1 forhold på HDL/LDL. Min fastlege er ikke bekymret og kaller det bare for "normalt høyt kolestrol". Men da jeg var hos en vikarlege en gang for å få sjekket om jeg hadde kyssesyke fikk jeg en lang tirade om kolestrolet mitt (!?), at jeg burde begynne med medisiner, og fikk en følelse av at jeg nærmest sto med en fot i graven :o Jeg klarte å krangle meg til å ikke begynne på kolestrolsenkende, men det kunne jo vært svært interresant å få vite størrelsen på disse LDL'ene siden jeg tydeligvis har et ugunstig forhold mellom det gode og det dårlige kolestrolet.
S-Apo B/Apo A1 ratio
(Apolipoprotein B/Apolipoprotein A1 ratio)
1 mL serum. Pasienten behøver ikke å være fastende ved prøvetaking.
Indikasjon: Vurdering av risiko for hjerte-/karsykdom.
Referanseområde:
Menn: < 1,2
Kvinner: < 1,0
Tolkning: Dette forholdstallet regnes for å ha høy prediktiv verdi for hjerte-/kar- og cerebrovaskulær sykdom. Verdier under 1,2 for menn og under 1,0 for kvinner regnes for å være gunstige.
edit: jajajaja jeg var visst litt treg med å svare der ser jeg :D
Det er fastlegene som må sette ned foten her, siden det er de som faktisk omgås hvermansen - ikke "ekspertene" og forskerne. Første skritt blir å opplyse fastlegen om at jo, det FINNES en enkel blodprøve som sier noe om risken for hjerte og karsykdommer. For en god del år siden skulle alle med ryggproblemer ligge musemusestille på sofaen ifølge ekspertene, men etterhvert så den behandlende fastlegen at de som dreit i det og gikk seg en tur ble bedre - og da snudde det etterhvert.
Jeg vil tro at et paradigmeskifte innen kolesteroltolkning også begynner fra grasrota.
De lærde strides, men som jeg er så glad i å poengtere: I en vitenskapelig debatt er det ikke rom for å mene noe. Maks én av sidene kan ha rett, de andre tar feil. Enkelt og greit!
At Staten anbefaler et kosthold med mye korn og minimalt med kjøtt er omtrent like vitenskapelig som om de hadde påstått at himmelen var grønn eller at vann er tørt. Dette ser alle som er interessert nok til å lese bøker.
Jeg hadde det også sånn for 10-12 år siden, legen ba meg få i meg ting med salt i, eller å blande en t-skje salt i et glass vann å drikke om jeg blei veldig svimmel. Det hjalp veldig, og nå salter jeg alltid maten litt mer enn det som er normalt, og blodtrykket har blitt normalt igjen også :)
[quote=mysil;1281258]Jeg hadde det også sånn for 10-12 år siden, legen ba meg få i meg ting med salt i, eller å blande en t-skje salt i et glass vann å drikke om jeg blei veldig svimmel. Det hjalp veldig, og nå salter jeg alltid maten litt mer enn det som er normalt, og blodtrykket har blitt normalt igjen også :)[/QUOTE
Det har jeg ikke tenkt over, men det har faktisk hjulpet meg også! Jeg kjøpte meg en sånn fancy vekt som kunne måle både det ene og det andre og irriterte vettet av meg at jeg aldri greide å nok væske i kroppen i forhold til det som var anbefalt og i forbindelse med det begynte jeg å salte maten. Det har i grunn vært bedre i de periodene jeg har greid å gjennomføre det. Jeg liker ikke saltsmak så jeg spiser nok for lite salt. Fikk du noe råd angående "farge" på saltet. Husker ikke hva de heter, men med eller uten jod er det vel?
Jeg hadde det også sånn for 10-12 år siden, legen ba meg få i meg ting med salt i, eller å blande en t-skje salt i et glass vann å drikke om jeg blei veldig svimmel. Det hjalp veldig, og nå salter jeg alltid maten litt mer enn det som er normalt, og blodtrykket har blitt normalt igjen også :)[/QUOTE
Det har jeg ikke tenkt over, men det har faktisk hjulpet meg også! Jeg kjøpte meg en sånn fancy vekt som kunne måle både det ene og det andre og irriterte vettet av meg at jeg aldri greide å nok væske i kroppen i forhold til det som var anbefalt og i forbindelse med det begynte jeg å salte maten. Det har i grunn vært bedre i de periodene jeg har greid å gjennomføre det. Jeg liker ikke saltsmak så jeg spiser nok for lite salt. Fikk du noe råd angående "farge" på saltet. Husker ikke hva de heter, men med eller uten jod er det vel?
Hvordan vekt er dette? Har du navn og link? Jeg skjønner ikke hvordan en vekt kan måle fettprosent og slikt, er det en slik en? Den teknologien altså... Ikke til å bli klok på...
Disse vektene sender elektroniske signaler gjennom kroppen og måler ut fra hvor lang tid det tar å "trenge" gjennom diverse materie og måler vann, fett, muskler etc ut fra det.
Men, de man kjøper til eget bruk er nok mest bare for moroskyld, da de er veldig unøyaktige, og klarer stort sett ikke å måle noe særlig over hoftene, og særlig for f.eks. meg som er en smule skrapa fra hoftene og ned er det veeeeeldig misvisende (jeg veide godt over 80 kilo og fikk beskjed om at jeg hadde en fettprosent på litt over tjue. Saklig. :p).
For øvrig er Tanita er vel av de beste.
Men skal man få tatt en skikkelig kroppanalyse med en sånn vekt, så kan man enten kjøpe en til femti tusen, hehe, eller bestille time på et treningssenter som har sånne, eller så har de dem på Lindberg-klinikkene også. De er som regel supernøyaktige og gigantiske, med håndtak og det hele sånn at signalene går fra topp til tå.
Jeg tok en sånn inbody-analyse for et par år siden. Kosta vel 300-400 kroner, og da gikk en fyr som jobba der gjennom absolutt alt av resultater sammen med meg. Nyttig! :)
Om 20 er mye eller lite i fettprosent, aner jeg ikke, så jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte... hehe ;)
Men, takk for tipset, hadde vært artig å tatt en sånn test når jeg er i mål. NÅ er det lissom ikke noen vits, for nå VET jeg at min fettprosent er for høy ;)
At det er mye urinsyre i urinen viser at du utskiller overflødig urinsyre. Det er bra. Ikke sikkert du har for mye i kroppen. Da må de sjekke kroppsvævet da.
Jeg var til legen i dag, og fikk svar på blodprøver. Jeg tar prøver hver 3 mnd for å sjekke ting pga lavkarbo. Jeg har fått bedre prøver på alt utenom B12, så nå tar jeg tabletter for det.
Jeg hadde for høy urinsyreverdi tidligere...
Verdiene skal ligge melleom 155-350.
Da jeg startet, var mine verdier på 524.
Etter 3 mnd var verdiene 358.
I dag, etter 6 mnd, var veriene på 286, nesten halvert, og nå godt innen for referanseområdet.
Mine ledd er mye bedre enn før jeg begynte med lavkarbo.
Når det gjelder mine kolesterol prøver, så har de også blitt bedre.
Kolesterolet var på 5,5 før oppstart.
Det skal være mellom 3,3-6,9, så det var ikke for høyt.
Det har nå blitt på 4,3.
HDL-kolesterolet har gått fra 1,4 til 1,2. (skal være mellom 1 - 2.7)
LDL-kolesterolet har gått fra 4 til 3.2. (skal være mellom 1,4 - 4,7)
Ville bare fortelle... Det er jo så mange i media som er så skeptisk til lavkarbo i forhold til kolesterolet...
Fantastisk Marella, dette var virkelig moro å lese :heia::heia:
Prøveresultatene dine burde nesten både stå på forsiden til VG, og bli servert til frokost til alle skremselspropagadaytrerne :D Det hadde vært noe det.
Og med det same... Etter et halvt år, så er dette mine mål... De tallene i parantes, er hvor mye jeg hår gått inn siden start, eller siden 109 kg. Veide 115 ved oppstart, men husket ikke å måle meg da...
Urinsyre lurte jeg også på og fikk som svar at de var overasket at mine verdier var såpass lave ( 145 ) da de som går på lavkarbo ofte kunne få for høye verdier og en da måtte passe litt ekstra på dette for å ikke utvikle urinsyregikt.. Dette pga en spiser mer proteiner enn vanlig var svaret jeg fikk. Så hun var overasket over at verdiene mine var så lave etter 1.5 år på lavkarbo.
Om du har på 145, så ligger det jo faktisk UNDER referanseverdiene... Sa legen om det gjorde noe det eller?
Er det slik at vi tåler å være i ketose da eller? For urinsyren er vel svaret på hvor godt nyrene skiller ut dårlie stoffer i urinen? eller???? Og det er jo det som er skummelt med ketonene over tid... at de ikke skilles ut eller?
Noen som vet?
Ps, så flott at du har lave verdier da Anitave! :)
Nei, de sa ikke noe på det. De var bare overasket at jeg som gikk på lavkarbo hadde så lave verdier.
Man kan også få for høye verdier av å spise for mye svinekjøtt og drikke for mye alkohol.. Gubben sliter med smerter i et par fingerledd og storetåa og ble spurt om han spiste mye svin og drakk mye alkohol og så målte de urinsyren, hehehe.. Men han rører knapt alkohol og spiser lite svin.
Så da ble det rønkten neste på han.
Jeg liker meg ikke i ketose, har vært det flere ganger og liker det ikke, så da spiser jeg meg ut av det.
Så rart at han ble overrasket... Trodde verdiene ble lavere av lavkarbo jeg.... Er ikke akkurat mye alkohol og spessielt mye spising av svin som inngår i denne dietten... ;)
Håper Gubben din er bedre nå :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.