< Tilbake til oversikten

"Han var den første som oppdaget lavkarbo"

Chamomilla sa for siden:

Kjempebra artikkel!! :D

Men er det så mange som lever på null karbohydrater slik det skrives bekymringsfullt om på slutten av artikkelen?
Interessant at det var nettopp Norum som var sjef i ernæringssupperådet på den tiden Bassøe prøvde å få gehør der og interessant at Norum selvfølgelig har hukommelsessvikt når det gjelder dette - han husker ingen debatt fra den tiden... hm...

Dietta sa for siden:

Ja, flott artikkel. Jeg blir enda mere skeptisk til Statens ernæringsråd etter dette, hvis det faktisk er mulig å bli mer skeptisk enn jeg allerede er :eek:

De som spiser null karb diett tror jeg vi finner blandt høykarbere, som skal prøve ut lavkarbo bare for å bevise at det er no' stort tull.
Og, vi vet jo alle hvordan det går.........

(Nå snakker jeg ikke om de som bruker Skaldemann etc. hvor man starter på null eller veldig lavt for så å øke. De er en helt annen gruppe, og starter der for å få kikkstart og bukt med vanskelig vektnedgang).

Nerthus sa for siden:

Dette er vel samme Norum?

Sitatet er hentet herfra.

Skuffet over at prestisje har hindret så mange i og oppnå god helse og normalvekt fra tidlig alder... hadde miljøet i Oslo vært mer åpent og interessert i å finne en løsning, istedet for å være redde for å innrømme at de kanskje hadde tatt feil - hadde nok livet mitt også vært litt annerledes i dag helsemessig ;)

Dolsi sa for siden:

lavkarbo er iallefall ikke noe veldig nytt.
Kan godt huske at jeg slanket meg på lavkarbo allerede som 16 åring, altså ca i 1981.
Tror ikke kuren kaltes lavkarbo,men det var i allefall samme prisnipp. Ikke potet og pasta, ikke mel og sukker. Masse proteiner osv.
Funka den gangen også, gikk ned 17 kilo.
Min aller første av veldig mange slankekurer det :o

TrillTrall sa for siden:

I 1984 gikk jeg grunnkurs husholdningsfag og da husker jeg av jentene sa at det gikk mye raskere å slanke seg om man telte karbohydrater istedetfor kalorier. Jeg tror læreren holdt på å dø på seg bare ved tanken på noe så uhyrlig! :lol:

index sa for siden:

William Banting (1797 – 1878) er vel den som regnes som lavkarboens "far", han utgav sin første bok om temaet (Letter on Corpulence, Addressed to the Public ) i 1863. Så at en nordmann begynte å forske på dette på syttitallet betyr ikke at det var noen stor nyhet da...

Nevnte Banting har jo gitt navn til alle slankekurer i vårt naboland, det slanking kalles nettop banting. Bare så synd at slankingen senere er kommet på ville veier...

Carisma sa for siden:

var det før eller etter Norum hun måtte ty til amfetamin for å gå ned da tro? :cool:

krokodillen sa for siden:

Bra artikkel.

Jeg lurer også på hvem som spiser nullkarbo, har sett det bli nevnt flere steder som veeeeldig bekymringsfullt. Regner med at det for det meste er et påfunn i tabloide media.

Carisma sa for siden:

og blandt folk som har hørt at man går ned ved å spise egg og bacon og kjøtt, men som ikke gidder å sjekke hva det dreier seg om før de hiver seg uti. Noe som til en viss grad gir dem rett i at de som kutter ut all karbo er late og dumme... :o

Aline sa for siden:

Må bare legge til at det er avisen som lagde overskriften, i selve artikkelen, så står det at han var den første i Norge og det stemmer nok liiiitt bedre :ja:

krokodillen sa for siden:

Dette kan evt omskrives til: De som tar kostholdsråd utelukkende fra tabloide media er late og dumme.

FrkMarge sa for siden:

Om jeg ikke husker helt feil så begynnte vel studien egentlig under 2 verdenskrig... så han var først med reserchen i allefall:)

Yrla sa for siden:

Fin artikkel. Veldig interessant det han sier om statens behandling av funnene hans.Her er en annen fyr, danske:forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=37995
Fant en annen bok av denne dansken på trøndelag bibliotek som jeg bestilte i dag. Jeg har respekt for den fyren. Han er opptatt av urter også.
oscar christensen: aldrig mere træt:lavt blodsukker. Hans Bassøe har skrevet en del om spiseforstyrrelser.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.